Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Korall

Trådstartare
Blev rekommenderad av min veterinär att köpa något av ovanstående och ge till hästen. Eftersom det är relativt dyra preparat vill jag ju ge det bästa.
Och går sånt att få tag i billigare i USA?
Equitop kostar drygt 500:- för en burk. Räcker en månad. Om jag förstått rätt.
Chondrogen kostar 3100:-. Räcker 289 dagar? Blir ju billigare månadsvis med den. Men fortfarande massa pengar.

Någon som gett Equitop Gonex eller Chondrogen?
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Tänk på att du ska betala frakt, tull och moms om du importerar från USA.
Och det kan finnas importrestriktioner, så kolla noga.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Jag har några burkar Equitop Gonex hemma. Har gett cortaflex tidigare, och kommer gå tillbaka till det.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Är cortaflex bättre? Det var min första tanke att ge. Men veterinären rekommenderade inte det.
Jag är ute efter att ge något som fungerar. Alla preparaten är dyra. Det vet jag, därför jag vill ge något som fungerar.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Jag tycker det. Hade det varit ngn annan häst jag provat byta på, så hade jag nog inte märkt ngn skillnad, men den här har jag haft i över tio år och känner utan och innan, och märker skillnad.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Equitop Gonex verkar i princip vara glukosamin plus en massa utfyllnad. CHONDROGEN 100 PRO innehåller hyaluronsyra, kondroitinsulfat, glukosaminsulfat och mangansulfat.

Hyaluronsyra, kondroitinsulfat och glukosaminsulfat har i vissa studier visat sig ge en viss lindrande effekt hos människor med ledbesvär. Antalet studier på hästar är begränsad men dessa preparat kan ha viss effekt i vissa situationer.

Det går inte att säga vilken av dessa tre produkter (hyaluronsyra, kondroitinsulfat, glukosaminsulfat) som ger bäst effekt. Olika studier ger olika resultat och vad som fungerar på en häst kanske inte fungerar på en annan häst eftersom ledproblem kan ha olika orsaker. Det man brukar mäta i studier är eventuell smärtlindring och ledspringans storlek. En minskad ledspringa minskar rörligheten och leder till förvärrad artros.

Eftersom hästar kan reagera olika på olika preparat är det vanligt att tillverkare har alla tre substanserna i sina ledprodukter (som i fallet med Chondrogen).

För att man ska få någon positiv effekt så måste man ge en verksam dos. Följande doser rekommenderas för normalstor häst (500 kg):

Glukosaminsulfat = 7,5 – 10 g/dag

Kondroitinsulfat = 1,8 – 2,5 g/dag

Hyaluronsyra = 100 – 300 mg/dag

1 skopa av Chondrogen innehåller:

Glukosaminsulfat = 5 g

Kondroitinsulfat = 5 g

Hyaluronsyra = 100 mg

Mängden glukosaminsulfat och hyaluronsyra i produkten är i minsta laget medan mängden kondroitinsulfat är OK. Nu rekommenderar man dubbla dosen i början så denna produkt borde vara rätt OK.

Problemet med produkten är priset. Man kan köpa dessa substanser mycket billigare på annat håll. Man får då rena produkter utan “smaktillsats, brunt socker, melass, silicon dioxid, och sukros”. Hyaluronsyra i pulverform tas dessutom upp dåligt av hästen. För bästa effekt bör man ge hyaluronsyra i gelform vilken man lätt kan tillverka själv.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

hur tillverkar man gel själv lätt? Låter jättesvårt i mina öron :)
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Hyaluronsyra har nog ganska väldokumenterad effekt, men om det även gäller oral tillförsel är oklart (se t.ex. Läkemedelsverkets utredning). Dock verkar det enligt vissa hästägare fungera att ge oralt. Jag använder det men har inte direkt kunnat se skillnad eftersom det är svårt att veta vad som beror på vad och ofta ändrar sig flera saker samtidigt (träningsintensitet, underlag, temperatur etc)
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

hur tillverkar man gel själv lätt? Låter jättesvårt i mina öron :)

Kortfattat blandar man bara hyaluronsyrepulvret med destillerat vatten. När pulvret väl har löst sig (tar ca ett dygn, jag skakar då och då) har man en gel.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Nu är hästen sprutad med kortison i knäleden. Vilket av alla dessa preparat på marknaden rekommenderar ni att ge en häst som inte får äta kraftfoder alls. Så jag kan inte blanda ut det med något. Möjligtvis att jag kan ge i spruta i munnen själv om det behövs. Eller när de andra hästarna får kraftfoder, om det går att ge enbart och hästen äter upp det.
Hästen får inte äta morötter eller äpplen heller.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Och var köper du rent BRA hyalonsyrepulver.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Du kan ju låta lucernpellets svälla upp i vatten så blir det en bra gröt att blanda med. Lucern är ju grovfoder, och det sväller ävldigt mycket, så bara en liten näve pellets ger en rejäl mängd gröt.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Nu är hästen sprutad med kortison i knäleden. Vilket av alla dessa preparat på marknaden rekommenderar ni att ge en häst som inte får äta kraftfoder alls. Så jag kan inte blanda ut det med något. Möjligtvis att jag kan ge i spruta i munnen själv om det behövs. Eller när de andra hästarna får kraftfoder, om det går att ge enbart och hästen äter upp det.
Hästen får inte äta morötter eller äpplen heller.

Det låter som om din häst är insulinresistent (IR). I så fall ska du undvika att ge glukosamin. Kondroitinsulfat och hyaluronsyra kan du dock ge utan problem.

Hyaluronsyra i gelform kan du spruta in i munnen på hästen. Även om din häst är IR kan du ge t.ex. urvattnad betfiber. En morot innehåller mest vatten och endast ca. 6% socker och stärkelse. En medelstor morot på 100 g innehåller således endast 6 g socker. Jämför med 1 kg hö med 10% socker+stärkelse som innehåller 100 g, dvs. ca. 17 gånger så mycket s&s.

Att spruta leden med kortison är däremot inte så smart om man har en IR-häst.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

På vilket sätt ger kortison i led problem för IR-häst?

*KL*

Jag har gett och ger Chondrogen 100 PRO. Svårt säga så mycket om effekt eller ej, då jag ändrat andra saker med och dessutom ffa ger förebyggande.

Är inte helt förtjust i att det är så sockrat (med tanke på att jag har IR-häst), men fick ta ett pest vs kolera-beslut helt enkelt
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Hästen har både EMS och antagligen cushings med.
Undrar med hur kortison i en led har med EMS och cushing att göra?
Har fått nej att ge morötter och äpplen, om jag måste börja medicinera mot cushing inom en snar framtid så måste medicinen ges med en morot varje dag.
Men funderar på lusern hackat strå? Finns ju melassfritt.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Lucern finns melassfritt både i hackat strå och pellets. Bådadera funkar fint för min. Sen, jag är tämligen rabiat och här ges ETT äpple på julafton typ, annars nolltolerans. Samtidigt inser jag det skeva i det när jag ger Chondrogenet - eftersom det är sooocker i det..
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Jag är benhård med, med morötter och godsaker. Haft för många små fånganfall. Lusern hackat strå tror jag är lättare att få i hästen. Därav att jag funderar på det.
Dock sa veterinären att det är ok att ge EN morot/dag om det är vad som krävs för att medicinera. Men då En. Inte mer. Veterinären sa även ok till sommarbete med munkorg i sommar. Jag sa nej. Skogsbete. Med fodringar. Jag låter inte hästen bli sjuk för tredje året i rad.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Ha bara i bakhuvudet innehållet i Chondrogen... Ställ fördel mot nackdel.

Min får inte gå på bete alls, får lågsockersilage och lite melassfri lucern (för att blanda mineraler och vitaminer i). Får numera melassade mineraler då de inte finns omelasserade de som passar bäst. Men är hysteriskt strikt med regimen. Men valde ändå att ge chondrogenet som sagt, även om det ger mer socker än både en och två morötter per dag. Men jag resonerade dels som så att morötter är INGEN egennytta alls, medan chondrogenet förhoppningsvis gör nytta. Dels så har jag slappnat av litegrann generellt. Liiite ;) Sockeranalysen på silaget har X% felmarginal. 0,5% för lågt värde ger per dygn bra mycket mer socker än vad 1 dos chondrogen gör ;)

Samma när han fick medicin, i början var jag manisk med att inte blanda det med något sockrat. Sen fick han det med nyponproviva - han tyckte inte det var lika superäckligt då, och visst var det socker i det, men samma sak där - ½% felmarginal på silaget är mycket värre.

Det viktiga är nog att inte börja slira för hårt. Det är så lite socker så... För många bäckar små liksom.

Förutom HELT av gräs - minsta gräs, skogsbete eller ej spelar ingen roll, och han reagerar, så det som gjort störst skillnad här är att försöka hålla blodsockret jämnt över dygnet. Små portioner jämnt spritt över dygnet. Jag började med automatisk nattfodring, så jag även nattetid kunde ge var 4e h (nu har jag helt automatiserad fodring). Då hålls blodsockerkurvan hyfsat jämn, och det märks stor skillnad på min (jmf med ett större mål till natten)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 777
Senast: supercassie
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 178
Senast: Madick
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 765
Senast: Elina8
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 936
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp