Badrumsrenovering - pris?

bettysmatte

Trådstartare
Jag har börjat fundera på att byta ut våtrumsmattan på väggar och golv i vårt pyttelilla badrum (1,6 x 2,1 meter "stort"). Inget annat ska göras, det vill säga inte byta ut någon inredning eller dra om några rör. Alltså "bara" riva ut våtrumsmattan och sätta dit ny. Jag förstår ju att man ibland hittar problem under det gamla men, förutsatt att allt går som det ska, vad kan kostnaden tänkas ligga på - på ett ungefär? Och hur många dagar tog det? Jag fick en offert igår som jag tyckte var TOKIGT hög, så det skulle vara jätteintressant att höra vad det har landat på för andra som har gjort liknande renoveringar.

Kanske ska tillägga att cirkapriset (ingen riktig offert alltså) jag fick låg på 50 000 till 70 000 kr efter ROT. Jag är medveten om att precis ALLT har gått upp i pris de senaste åren, men jag kan inte hjälpa att jag tycker att det låter galet mycket... Förutom våtrumsmattan ska ju inget nytt köpas. Jag behåller min gamla inredning. Jag ska inte installera golvvärme. Inget ska flyttas på. Ingen ny el ska installeras. Men det kanske inte alls är oskäligt? I sådana fall behåller jag mitt gamla badrum! Det finns viktigare saker att lägga upp emot 70 000 kr på!!

Tror det är svårt att ge ett svar, då vad som helst kan dyka upp under(dåligt tätskikt). Men ett tips är att ta in flera offerter.

Kanske ska tillägga att cirkapriset (ingen riktig offert alltså) jag fick låg på 50 000 till 70 000 kr efter ROT. Jag är medveten om att precis ALLT har gått upp i pris de senaste åren, men jag kan inte hjälpa att jag tycker att det låter galet mycket... Förutom våtrumsmattan ska ju inget nytt köpas. Jag behåller min gamla inredning. Jag ska inte installera golvvärme. Inget ska flyttas på. Ingen ny el ska installeras. Men det kanske inte alls är oskäligt? I sådana fall behåller jag mitt gamla badrum! Det finns viktigare saker att lägga upp emot 70 000 kr på!!
Oj!
Jag satte våtrumsmatta och golv, i och för sig på "rent" underlag, så inget att riva bort för cirka 1 år sedan. Väggarna är 1,6 x 2,2 har jag för mig. Landade på under 30 000:- utan ROT.

Priset låter helt horribelt i mina öron. Nu är det dock snart 10 år sedan vi renoverade vår lilla dusch och då betalade vi ca 20 000 för väggar och golv inklusive förarbete som rivning och spackling. Hur ROT funkade på den tiden kommer jag inte ihåg...

Ta in fler offerter så du kan jämföra. Du kan ha råkat ut för någon som inte vill göra jobbet och därmed ger en orimligt stor offert.

Vårat lilla badrum kostade ca 75,000kr år 2019. Dock bytte vi all inredning då också, dock ingen dyr inredning utan standardtoalett, komod från Ikea och enkla duschväggar!

Tack för alla svar hittills :) ! Jo, tanken är ju att kolla med andra hantverkare också, men jag ville bara få lite koll på om det var sådana priser som gäller nu...

Det jag funderar på när du säger att "du ska bara byta matta" innebär ?

Jag menar ALL inredning måste ju bort så man kan riva ner den gamla mattan och sen sätta upp den nya och sen in med inredningen igen. Eller är badrummet redan tomt ? Du skriver ju att du inte ska göra något annat.

Är det bara en toa och handfat så måste ju spegel och handfat ut innan byte av matta, ska mattan på golvet bytas måste ju toan ut. Finns det ett badkar måste det bort innan byte och en dusch så är det ju ner med allt som har med det att göra ...

Så vad innebär "bara byta matta" enligt dej ? Som sagt kommer en hantverkare hem till oss å kollar på vårt badrum som är ungefär lika stort som ditt och har orginalinredningen från 1960 och vi ska sätta in mattor på golv och vägg, så är det ju så att även om vi skulle behålla toa, handfat och duschen så måste de ju ut med allt sen byta mattorna, de måste byta vattenlåset i duschen (sånt görs ALLTID oavsett iom att du bryter tätskiktet till den gamla). Så 50-70' kr ? Hej skicka hit dem DIREKT !!! Vi räknar med minst 100 000 tusen för vårt lilla badrum...

Jag menar ALL inredning måste ju bort så man kan riva ner den gamla mattan och sen sätta upp den nya och sen in med inredningen igen. Eller är badrummet redan tomt ? Du skriver ju att du inte ska göra något annat.

Är det bara en toa och handfat så måste ju spegel och handfat ut innan byte av matta, ska mattan på golvet bytas måste ju toan ut. Finns det ett badkar måste det bort innan byte och en dusch så är det ju ner med allt som har med det att göra ...

Så vad innebär "bara byta matta" enligt dej ? Som sagt kommer en hantverkare hem till oss å kollar på vårt badrum som är ungefär lika stort som ditt och har orginalinredningen från 1960 och vi ska sätta in mattor på golv och vägg, så är det ju så att även om vi skulle behålla toa, handfat och duschen så måste de ju ut med allt sen byta mattorna, de måste byta vattenlåset i duschen (sånt görs ALLTID oavsett iom att du bryter tätskiktet till den gamla). Så 50-70' kr ? Hej skicka hit dem DIREKT !!! Vi räknar med minst 100 000 tusen för vårt lilla badrum...
Ja, allt måste ut såklart. Badkaret står löst så det är ju bara att lyfta ut. Det som måste skruvas bort är ju toastol och handfat.

Och hamnar det på 50 000 kr eller mer så blir det ingen renovering här.

Jag tror att det nog landar på dom kostnaderna för rivning och nedmontering. Ska du behålla inredning tar rivningen lite extra tid. Golvbrunnen? När är den från ?

Ska intedningen sättas tillbaka?

Hantverkare kostar sjukt mycket idag.

Jag river själv men badrummet ska byggas ut något. Ingen ny inredning annars men golvvärme, våtrumsmatta, rör och el behöver dras om lite. Storlek blir nog som ditt. Vi ska hålla oss under 150k.

Fast ni kanske ska byta stammar, tätskickt och inredning också?

Tycker 70 låter väldigt mycket för att enbart byta våtrumsmattan. Att ta bort inredningen och ställa tillbaka är väl knappast något som borde kosta 30.000kr.

Fast ni kanske ska byta stammar, tätskickt och inredning också?

Tycker 70 låter väldigt mycket för att enbart byta våtrumsmattan. Att ta bort inredningen och ställa tillbaka är väl knappast något som borde kosta 30.000kr.

Stammar kommer vi inte byta, det är gjutet i platta (grova rör) så vi tänker relina hela "markplan" då vi även kommer byta köket (även det orginal från 1960). Och ja vi kommer byta inredning, men inredningen är den "lilla" posten. Vi byggde ut vårt badrum på övervåningen som bara va toa + handfat, som nu innehåller en dusch med. Så där byggde de upp den "nya delen" och gjorde "stomrent" i övrigt så där förstår jag att det "gick iväg" ...
Hittade de olika fakturorna på vårt nya badrum på övervåningen.
Nu var det ju som sagt nya tätskikt som gällde där = flytspackel golv och spackling väggar. Så Ni ser ju att arbetskostnaden är ju den stora posten, Matta + lite annat är ju bara 22 + moms...
Nu byggde de som sagt från "grunden" så snickarna kostade 87 000 totalt, sen tillkom VVS (lite nya rördragningar, men inget jättejobb) och ny el i rummet. Sen kostade duschen vi satte in 24000 kr (vi ville ha STOR dusch och specialbeställde 116 cm glasdörrar). Vi köpte all inredning själva så de tillkom också ... Så badrummet kostade nog närmre 150 000 kr =)

Det "lilla" på badrummet kommer inte bli lika mkt eftersom vi inte kommer ändra på storleken.

bara matta.webp

Jag har börjat fundera på att byta ut våtrumsmattan på väggar och golv i vårt pyttelilla badrum (1,6 x 2,1 meter "stort"). Inget annat ska göras, det vill säga inte byta ut någon inredning eller dra om några rör. Alltså "bara" riva ut våtrumsmattan och sätta dit ny. Jag förstår ju att man ibland hittar problem under det gamla men, förutsatt att allt går som det ska, vad kan kostnaden tänkas ligga på - på ett ungefär? Och hur många dagar tog det? Jag fick en offert igår som jag tyckte var TOKIGT hög, så det skulle vara jätteintressant att höra vad det har landat på för andra som har gjort liknande renoveringar.
Jag tycker inte det låter helt orimligt, mycket arbete som att montera ned och sätta upp alla ledningar, kranar, dusch toa och handfat (ev element) måste ju ändå göras. Så arbetskostnaden för renovering blir ju densamma som om du hade bytt ut all inredning. Jag renoverade mitt badrum för ca ett år sedan det gick på 100 000. Ungefär samma storlek som ditt. Men jag bytte ju toastol, handfat, dusch (ingen kabin eller dörrar eller något) och element gick på kanske 15 och sedan lade vi kakel på golvet för ca 20 000 kr. Så jag tycker inte det låter orimligt högt med 50 000 - 70 000 kr. Jag har dock alla vattenrören på utanpåliggande så har man dom i väggen kanske de inte behöver monteras bort vid renovering.

Vi får se helt enkelt. Jag ska ta in offert från minst en person till. Har mina föräldraras målning av vardagsrummet i åtanke. Det var några år sedan och de tog in två offerter, en på 30 000 kr och en på 10 000 kr... Båda var erkänt duktiga målerifirmor. Och blir det för dyrt så blir det ingen renovering helt enkelt.

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 371
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 571
Senast: Ajda
·
Äldre Ska ju såklart ta ut hantverkare asap och få offert men kul att få input från andra också :) Jag har tänkt fixa lite i mitt badrum i... 2
Svar
28
· Visningar
4 634
Hemmet Förstår att det här är en fråga i stil med "hur långt är ett snöre" men kanske går det ändå att få ett hum om renoveringskostnader, jag...
Svar
12
· Visningar
3 937
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Få bort kisslukt?