Badglada hundar. Faror?

Jenny85

Trådstartare
Från att ha varit livrädda för vatten så har mina 2 Dvärgschnauzer blivit helt galna i att bada. Jag tycker ju detta är superkul :)

Jag undrar dock om det finns nå särskillda faror med att låta dem bada? Jag ser ju självklart till så vattnet är helt utan alger osv men sen då? Tiken far runt som en liten badanka och dricker riktigt stora mängder, kan det vara någon fara med det om vattnet är fritt från alger och annat skit?

Sv: Badglada hundar. Faror?

Jag går dagligen med våra hundar längs havet och de är ständigt i och plaskar. Schäfern får värsta tånginpackningarna pga sin päls och weimaranerns största lycka är att tugga i sig tång när han tror att matte inte ser.

Någon enstaka gång har den senare av dem, kräkts upp tång som har varit ovanligt tjock och svårsmält men i övrigt har jag inte sett eller märkt något. Vi kollar väldigt noga för vi vill inte att de ska få hudproblem men hitentills ingenting.

Spola hunden med kranvatten efter bad, se till att den är helt torr innan nästa bad. Detta för att undvika fukteksem.

Min lyckades med att få sk hot spots i juni, som sedan blev en stafylokock-infektion. 40 dagars antibiotika och kortison-kur.

KL

Lägger till sk "vattensvans". Har sett flera hundar med det i år, men bara hört om det förut.

Att hundkräket vägrar komma in till stranden igen... :devil: Min tidigare lite lätt tveksamma herre till det här med bad upptäckte i helgen att matte inte har en chans att simma ikapp honom... Husse fick lov att ta båten med motorn och valla in hundskrället till kanten igen... Från att knappt ha simmat utan mest skällt på pinnar som hamnade för långt ut, så kastar han sig numera handlöst rakt ut från brygga ut i vattnet och simmar...:D

Annars jag som har en hund med hängande öron så är det viktigaste att torka öronen eftersom de annars gärna får problem med dem.

Jag fick lara mig av de som vaxt upp i varma klimat med pool att nar barnen simmar i poolen tar man en del vinager (helst apple eller vit) och tre-4 delar vatten och skoljer oronen med nar de kommer upp for att undvika "swimmers ear". Det borde funka pa hund ocksa.:laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 244
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Igår kom jag hem efter nosework-kurs med en hund täckt av grus. Det är fortfarande valppäls=allt fastnar, så det slutade med ett bad och...
Svar
16
· Visningar
2 233
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 815
Senast: Amaranthe
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 446
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka