-Catherine-

Trådstartare
Jag håller precis på att bygga färdigt mitt lilla stall.
Det blir två isolerade (70mm) uteboxar på 3,50x3,50m med delade dörrar. Golvet kommer att vara jordgolv.

Det jag funderar över nu är bädd eller inte bädd. Jordgolvet är ju mjukt och eftersom boxarna är isolerade så lär det ju inte bli så kallt att det fryser på golvet..hoppas jag iaf.
Tanken var att ovanpå jorden ha ett relativt tjockt lager spån och ovanpå det halm.

Vad tror ni om det? ngn som har erfarenheter att dela med sig av? Bör jag på ngt vis mocka bädd? Det är ngt som jag inte har ngn erfarenhet utav, hur går man igentligen tillväga för att skapa en bädd i en box?:confused:

Hjälp! :crazy:

Sv: bädd?

Jag tycker att det låter bra.

Jag har haft spånbädd när min häst varit uppstallad och det är absolut det bästa tycker jag. Lätt att hålla rent, luktar inte, är mjukt och varmt. Dessutom spar man massvis med strö.

Att du har jordgolv är också bra. Det har vi i ligghallen nu, med endast halm ovanpå, och vätan rinner rakt igenom halmen och silas ut i marken så ströet är alltid torrt på ytan där hästarna ligger. Jag vet dock inte hur snabbt vätan/kisset hinner rinna undan om en häst står en hel natt på en yta liten som en box. Kanske är det därför en bra ide att ha en spånbädd under halmen så att halmen iaf hålls torr. Risken är att det fryser till på vintern men jag tror faktiskt inte att det gör det.

Tack för era svar!

Då verkar det som om jag inte är helt ute och cyklar i mina funderingar. I mitt vindskydd har jag också jordgolv som jag sedan har ströat med spån. Till vintern så lär jag dock få ha ett rejält lager halm över spånet misstänker jag, skyddet är ju inte isolerat så kallt lär det bli därinne även om det är i lä.

I boxarna däremot hoppas jag att spånet inte skall frysa, hästarna värmer ju upp de också. Spånet vill jag ha för att ge lite extra mjukhet och för att om jorden inte släpper igenom all urin (vid eventuell niagaratendens hos pållarna), då tar spånet hand om överflödet och det slipper bli plaskvått :)

Halmen vill jag ha dels för att det skall bli mjukt och varmt att ligga och dels för att min krubbitare skall få lite annat att tänka på än sina dumheter de timmar de står inne.

Jag hoppas det skall bli bra detta, tack för er input!

Ta inte bort all skit , tänk på att det värmer. Har du känt innuti dyngstacken? Varmt o gött.

Det är ju sant det, men det tar verkligen emot att inte mocka ur all dynga ska jag villigt erkänna :crazy:

Jag har alltid mockat ur all träck & urin hos mina hästar tidigare, men nu är ju förhållandena lite annorlunda iom att jag inte längre har häst inhyrd i varmstall. Jag får helt enkelt tänka om :)

Men hur anlägger jag en ordentlig bädd då? Skall jag bara vända ned skiten till en början och trampa till? Och sedan på med nytt strö och ren halm?

Förlåt mig för frågebombningen :o

Ta ut skiten, urinen gör att det blir varmt i bädden ändå!

Gräv så lite som möjligt i bädden. Använd t ex grova plast- eller gummihandskar och plocka ut högarna. Slösa ordentligt med strö de första veckorna. Det lönar sig i längden. Det ska alltid vara torrt på ytan. När du fått upp en tjock och bra bädd kommer det behövas minimalt med strö på ytan eftersom urinen då kan rinna rakt ner ett par decimeter och stannar inte på ytan. Använd ordentligt med Stalosan eller trädgårdskalk i bädden också.

*kl*

Någon som kan berätta hur man får det till en bädd på andra ställena än just där hästen kissar? Låter man bara bli att röra på dem ställena eller?
För sen så kmr ju kisset lager på lager, tar man bort det översta då eller?

Nu pratar jag om spånbädd.

Ja, låt bli att röra. Fyll bara på spån över där den kissat och där det bildats gropar/sänkor. Ta inte bort kisset, strö bara över med kalk/stalosan och spån. Bajset måste noga plockas bort! Jag mockar med handskar och hink. När bädden blivit ca 20 cm så kommer du märka att den är fast och fin och att det bara blir "små kissmärken" i översta ytskiktet. Där kan du då lägga lite kalk och spån på.
Lycka till! ;)

Tvärtom i så fall. Spån som undre lager bränner inte lika bra. Spån har väldigt lång förbränningstid. Pressad halm eller torv i botten bränner bättre och med spån som övre lager släpper det igenom urinen bra. (eller pressad halm i botten och lös halm uppepå)
Spånbädd blir dessutom väldigt tung att ta ut.
Annars tycker jag permanentbädd är ett bra alternativ. Lättmockat och varmt och skönt för hästarna att ligga på. Finfin jordförbättrare blir det ju när bädden ska tas ut och det vill många ha i sina rabatter och växthus så det är lätt att bli av med.

Jag har två uteboxar på ca 4*4 som är isolerade och ligger vägg i vägg. Dessa är de bästa boxarna vi har :laugh:
Det är grus och sand ovanpå det och sen har vi packat i hop det ganska ordentligt. Det är själva golvet. Ovanpå det har jag torv som jag vattnat lite med kalkvatten, trampar ihop det (inte så himla mycket vatten) och sedan massa spån över.
Detta grävs ur och byts ut på sommrarna. Det är lagom varmt på vintrarna (de har termotäcke på sig då de är klippta) och de har inga skavsår eller annat otyg från hårt golv.
Och det är super enkelt att mocka eftersom jag tar ut gödseln och det blöta rinner ner i sanden och torven och när jag byter det på sommrarna är det matgjord i bottenlagret :laugh:

Absolut att rekomendera, i kommande större stall vill jag ha jordgolv i alla boxar och bara gån och skötselspilta i betong :D

Liknande trådar

Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 633
Senast: majha
·
Ekonomi & Juridik Har tidigare år använt spån och sedan torv till mina hästar men i år har grannen massor av halm och jag tänkte gödselstacken skulle...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 407
Ekonomi & Juridik Har i helgen stallat in min häst i sin box, utebox som står i en lada med 0-4 (typ grus) som underlag. Igår när jag skulle mocka...
Svar
4
· Visningar
1 507
Senast: Natasja
·
Hästvård Jag satt och lyssnade på en diskussion om vilken bäddhästar ska ha. Den ena tyckte att om man har bädd ett kortare tag tex ett par...
Svar
8
· Visningar
2 352
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama