M

MaLu

Jag vet att det finns många trådar i ämnet men jag hittar ändå inte riktigt svar på mina frågor.

Jag undrar hur man bäst ska bära sig åt för att få till en bra bädd. Kalk vs inte kalk. OM man kalkar ett lager i botten då kan man väl inte röra runt där nere vid golvet så mycket sen? Jag menar att man väl måste släta ut det kissiga spånet i början. Hästen kissar ju inte runt i hela boxen.

Så, stämmer det att om man kalkar så ska man bara mocka "på ytan" sedan?

Fasen vad vimsig jag låter idag.. :crazy: hoppas ni förstår ändå..

malu

Sv: Bädd...

Jag lyfte ut pållans bädd i lördags, och jag säger: aldrig mer bädd!

Jag hade kalk i botten, sen ett rejält lager torv över. Under typ två veckor så stod hästen på bara torv, skitarna krattade jag ner till golvet, la torrt över och stampade till. Kisset lät jag vara. Efter ett tag satte det sig, och då får man låta det vara.

Jag hade halm överst sen, men det är ju valfritt. När väl halmen kom på så tog jag ut all skit och rörde inte bottenlagret.

Så i början, om du ska kratta ner skiten för att få igång processen, så rör du ju runt bland kalken också, men jag tror inte det är nån nackdel om det blandas lite..

Om jag skulle anlägga en bädd igen skulle jag nog bara använda kalk och halm, för nu blev det väldigt geggigt med torven under.. halm är ju lite mer sammanhängande om du förstår vad jag menar..

Senast ändrad:

Vad jag har lärt mig ska man helst ha nån form av brunn eller dränering i boxar som har bädd, hos kor MÅSTE man det iaf.
Sen måste man decinfisera med nåt pulver med jämna mellanrum, då det lätt gror svampar och massa bakterier.
Tror det är nåt rött pulver man lägger i bottnen.
Om jag skulle ha bädd hade jag lagt torv i bottnen och tjockt lager med halm.

Hur man gör en bädd är upp till var och en vad som blir bäst. JAg har gjort bäddar i flera år och använt mig av traditionella metoder samt påhittade. Har blivit lika bra hur än jag gjort. Ibland har jag använt kalk, andra gånger inte...funkar alldeles utmärkt om man inte har en häst som far runt i boxen och kraffsar eller annat. Halmbäddar gör jag genom att: kalka i botten sen in med hur mycket halm som helst, inte mocka på ca 2 veckor, endast vända ned skiten samt halma mera...Då bränner bädden i hop fort och man får en ganska fast kaka snabbt. Spånbäddar: Ibland kalk i botten, ibland inte...in med masor av spån...mocka ut skitarna...ELLER kan dessa vändas ned i bädden...Jä'mna till bädden noga hela tiden samt spåna. Bädd blir det förr eller senare. Finns inga direkta regler att: Detta är rätt. Man gör lite som man vill. Huvudsaken slutresultatet blir bra. Har aldrig haft en illaluktande bädd.

Tack för svaren allihop!

Mynta2: Hehe, jag får väl göra lite som jag känner för då så får vi se hur det blir... Det hade varit käckt att ha bädd tycker jag då pållan står i kallstall och en bädd ju ger lite värme.

Önska mig lycka till om ett par veckor börjar jag försöka med min bädd. (vill att hon ska göra sig lite mer hemmastadd först så hon inte rör runt pga det)

Malu

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 484
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar