bädd med spån?

S

sanni

Jag kör på torvbädd, då jag tycker det är enklast att hålla rent och fint och dessutom bäst för mina hästar. (en hostar lätt)

Men har ju haft spån innan, och har till en av dom ännu. Men frågan är, tar ni bort all urin?
Jag gör detta då jag har hört att det han ge irritation i luftvägarna hos hästarna, och efter ett tag blir ju även bädden blöt.

En del verkar inte tycka detta är nödvändigt, utan låter det ligga kvar, och hela bädden är fuktig. Hur påverkar det t ex mugg?

Sv: bädd med spån?

Vi har en kombination. Stalosan i botten, och sen en "torvplatta". Ovanpå detta löst spån. Tar bort det kiss som ligger ovanpå eller blött spån, strör på nytt stalosan vid behov.

Luktar inte, bädden / torven känns fast och torr. Minimal spånåtgång och mycket mindre damm än när vi hade bara spån och mockade ut allt varje dag.

Jag har spånbädd men bara så länge som den fungerar.
Om den fungerar bra så blir ströet varken blött eller luktar ammoniak.
Så visst kan man ha spånbädd men bara om man är noggrann så att den fungerar som den ska. Kan nog bero mycket på vad det är man har för spån också kan jag tänka mig. Och hur mycket hästen står inne om dagarana och rör omkring i boxen. Så prova gärna så länge bädden fyller sin funktion.

Jag tar bort allt som är blött och skitigt i bädden. Vänder upp och ner på hela underlget varje gång jag mockar.

N'är jag har spånbädd så har jag en pissplatta i botten med kalk ovanpå och löst spån överst, är man noga blir det inte fuktigt/blött rakt igenom utan är alltid torrt överst och inte heller luktar det illa...

Alla mina hästar står numera på torvbädd och det är det jag tycker fungerar klart bäst - bäst stallmiljö (ingen ammoniakdoft alls) och mest lättmockat. Det är viktigt att lägga in tillräckligt mycket torv i början - 2-4 torvbalar/box, så att det blir en BÄDD. Varje dag tar jag bort all gödsel men bara genomblöt torv (dvs den som har blivit svart eller känns som gelé att gå på). Torven är sällan genomvåt ända ner till golvet, jag tar bara bort den blöta fläcken. Hästar som urinerar på olika ställen i boxen får sällan sådana fläckar och är klart lättast att hålla på bädd. Vad som är viktigt är att kratta och jämna till bädden efter mockningen så att den blir helt plan. Samt att lägga in ny torv i tid (när bädden är fast och packad utan lös torv på ytan, den är lite mer mörkbrun i färgen då men utan att vara blöt). Jag lägger alltid in en hel torvbal åt gången, det blir inget av det om man lägger in mindre. Genomsnittlig torvåtgång 2-4 balar/månad beroende på hur stor hästen och boxen är och hur grisig hästen är. Hos hästar som urinerar mycket (eller om det börjar lukta urin) kalkar jag innan jag lägger in en ny torvbal. Var noga med att "skaka" grepen när du mockar så att du inte slänger ut ren torr torv i onödan - det blir dyrt! På en bädd som har nedtrampad gödsel på ytan kan du vända det allra översta lagret och gödsla ut "kakorna" som blir, resten jämnar du till. Växelströbädd på torv fungerar enligt min erfarenhet inte alls lika bra som permanentbädd - det går åt mycket torv och blir svårmockat. Ett tips för att skilja mellan "gödselkulor" och torvklumpar (kan vara svårt att se i början) är att gödselkulorna är rundare i formen och tynge. LYCKA TILL!

Tidigare när jag hade spån, har jag haft både växelströbädd och permanentbädd. Permanentbädd ger klart mer ammoniaklukt. Men varför har du inte torv till den hästen också, om den har känsliga luftvägar? Nackdelen med växelströbädd på kutterspån är att den lätt blir dammig och yr omkring, råspån är bättre och ligger mer stilla, men spånet suger inte upp fukt och lukt lika bra som torv och man måste kalka mer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 735
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 091
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30