Bädd i fölbox?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare miazebra
  • Startdatum Startdatum
M

miazebra

I senaste Ridsport rekommenderas bädd i fölboxen inför fölningen. Orsaken sägs vara att det blir mindre risk för fölet att få skrapsår och liknande. Låter OK tycker jag men hur håller man riktigt rent med bädd? Själv mockar jag ut extremt noga varje dag. Hur gör ni med era fölboxar före fölning? Renlighet är ju A&O.
Mia

Mitt sto är beräknat till den 25 mars, men jag började att lägga in halmbädd redan i höstas. Men nu hela den här veckan har jag i stort sett bytt ut all halm varje dag bara för att vara på säkra sidan,ifall hon skulle föla tidigare.Visserligen har hon inte fått några vaxproppar än, men man vet ju aldrig! :p Jag förstår att alla inte har råd att göra så, men så gör jag iallafall.

Jag har löst det så här:
Först har jag lagt en tunnare bädd med spån, tjock nog att ligga kvar men tunn nog att kunna komma åt urin när jag vill göra rent. Ovanpå har jag lagt halm. Gjorde detta för stoets skull då hon i vanliga fall står på bädd av spån men när jag bytte till halmbädd inför fölningen fick hon liggsår. Hon är väldigt svårmockad eftersom hon kissar och skiter precis överallt, så för att slippa gräva runt i en jättetjock bädd, oavsett om man föredrar att anlägga en av halm eller en av spån, löste jag det med både spån och halm. Trodde det skulle bli besvärligt men det är iallafall inte värre än att ha en sådan tjock bädd som annars förepråkas inför fölning. Lyfter undan halmen och tar bort urin varje dag från spånbädden för att sedan lägga på lite nytt spån igen. Halmar ovanpå- färdigt! Tar en stund men det beror nog snarare på att mitt sto är så skitigt av sig. Tycker nog det blir fräschare så här än med bara halm eller bara spån.

Om en månad är det dax att göra i ordning fölningsboxen till min häst. Nu står hon på spån, ett par dm lager, dock ej bädd. Allt piss(o skit förståss) mockas ut varje dag. Men det är tillräckligt tjockt så hon ej kommer åt golvet.
kommer att ha lika i fölningsboxen, men med halm ovanpå då.
Min häst är extremt lättmockad, så det är aldrig några problem att ta ut allt varje dag. :)

Jag har inte läst Ridsport, men vilken typ av bädd rekommenderade de?
Det låter intressant; jag går precis och funderar på hur jag ska göra med min bädd som ligger idag.
Mitt sto har en box på 13 kvm med djupströbädd helt på halm.
Den brinner bra i botten och jag mockar ut alls mbajs väldigt noga varje dag och halmar upp så att det är torrt och fräscht. Vad tror ni, kan jag forsätta använda samma bädd inför fölningen om jag är noggrann med det fräscha halmtäcket samt mockningen i övrigt?

Det måste ju betyda att fölungen kommer ut på en dynghög...
Eller är det bara våra märrar som gräver som galningar innan dom fölar??

Kan se hur det ser ut om dom stod på bädd...

Alltså, vi har inga bäddar men vi har heller inga ungar på cementgolvet...

AM

Min gräver som en tok. Brukar ha spån eller torv i botten och halm uppepå. Går ej att göra bädd till henne. Utan man får se till att dom inte hamnar på cement golvet.

Utan mkt spån/torv och sedan mkt halm.

Eftersom det är första gången mitt sto väntar föl så har jag inte den blekaste aning om hon kommer gräva eller inte.. Hon är ganska duktig på att kissa och bajsa i bakkant på boxen, så 2/3 är helt fräsch med enbart hårdpackad halm rakt igenom... Funderar ändå på om jag kommer behöva ta ut alltihop och lägga in helt ny halm eller om jag kasnke ska låta henne föla ute.. :confused:

Mitt sto ska föla för (mitt första föl med) första gången nu i april. Hon har mest gått ute och bara stått i box ibland när jag tar in henne för att pyssla lite med henne. Hur tycker ni att jag ska göra? Borde jag börja ta in henne om nätterna nu? Hon har gått 11 månader den 12 april.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 609
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka