Badbyxa/blöja

sthu

Trådstartare
Snart dags att börja på babysim!
Men vad ska lillen ha på sig?

Finns ju en uppsjö olika modeller på badbyxor/blöjor. Både engångs och tvättbara.
Vad föredrar ni?

Kolla vad ditt lokala badhus har för regler innan du köper något. Har till exempel varit på ställen där man måste använda den engångs-blöja som de tillhandahåller och då kan det ju vara trevligt med någon bara tunn badbyxa att ha över. Också väldigt smidigt att slippa ta hand om en blöt, skitig blöja om det skulle hända något, utan bara kunna slänga.

Vi har badblöjor i badbyxmodell också, men använder dem mer när vi kanske är på stranden, det ska på och av och kan torka emellan och användas igen.

Där vi gick på babysim så var badblöjor inte OK. (Sådana där engångs)
Vi köpte sådana där badbyxor som går att dra åt både i midjan och benen för det var vad de på babysim rekomenderade, fungerade jättebra.

Oj så olika det kan vara!
Hade inte en tanke på det, ska kolla med badhuset. Är inte aktuellt förrän i höst visserligen.

När det leks i plaskpoolen hemmavid har barnen vanliga blöjor eller badblöjor på sig. På stranden (motsv) har de oftast badbyxor med snörning som @nejlica, @Blyger och @Martenix nämner, det har också varit obligatoriskt på babysim just i "vårt" badhus. Så jag säger som de, hör med just ert badhus.

Snart dags att börja på babysim!
Men vad ska lillen ha på sig?

Finns ju en uppsjö olika modeller på badbyxor/blöjor. Både engångs och tvättbara.
Vad föredrar ni?

Jag körde med imsevimse tills yngsta faktiskt satte den på prov... och bassängen fick stängas🤮

Nu använder jag swimpy engångsblöjor och hoppas på det bästa.

Jag föredrar annars flergångs, men jag blev både äcklad och avskräckt av den där upplevelsen. Det som hände var att blöjan fylldes med vatten så allt "pöste ut" med vattnet. Engångsblöjorna blir inte lika mycket av en vattenfylld påse.

Jag körde med imsevimse tills yngsta faktiskt satte den på prov... och bassängen fick stängas🤮

Jag föredrar annars flergångs, men jag blev både äcklad och avskräckt av den där upplevelsen. Det som hände var att blöjan fylldes med vatten så allt "pöste ut" med vattnet. Engångsblöjorna blir inte lika mycket av en vattenfylld påse.
Oj, det lät inte så kul.. Var just Imse jag hade tittat på.

Ska höra med badhuset vad de rekommenderar.
Behöver visserligen nåt om vi ska bada nu i sommar med. Fast då borde det funka med engångs. Lär inte bli många gånger

Imse vimses badblöja har väl knappar och inte dragsko runt mage och ben? Det finns en anledning till att badhusen kräver dragsko ;)

Vi har badat massor med alla tre barn med badblöja med dragsko. Aldrig varit med om att de blivit en vattenfylld påse.

Imse vimses badblöja har väl knappar och inte dragsko runt mage och ben? Det finns en anledning till att badhusen kräver dragsko ;)

Vi har badat massor med alla tre barn med badblöja med dragsko. Aldrig varit med om att de blivit en vattenfylld påse.

"Badhusen" har absolut inte krav på att det ska vara dragsko både i midja och ben, alla badhus har olika regler. Mitt kräver badblöja, och säljer även själv swimpy över disk vilket inte har dragskor varken runt benen eller midjan.

Jag har använt med dragsko också i de mindre storlekarna och upplever att den samlade vatten också.

"Badhusen" har absolut inte krav på att det ska vara dragsko både i midja och ben, alla badhus har olika regler. Mitt kräver badblöja, och säljer även själv swimpy över disk vilket inte har dragskor varken runt benen eller midjan.

Jag har använt med dragsko också i de mindre storlekarna och upplever att den samlade vatten också.

Jag menade det inte som att alla badhus kräver badblöja med dragsko, utan att de som inte tillåter engångs har krav på att det ska vara med dragsko. Problemet med knappar är ju att det blir öppningar vid knappraden, vilket det inte blir med engångs eller dragsko. Därför kan man ju inte heller använda tygblöjeskal eller pockets som badblöja, vilket hade varit väldigt praktiskt.

Eller ja jag har ju givetvis inte kollat med landets alla badhus men jag har aldrig hört talas om något som haft regler kring detta och tillåtit blöjbadbyxa med knappar :)

Jag menade det inte som att alla badhus kräver badblöja med dragsko, utan att de som inte tillåter engångs har krav på att det ska vara med dragsko. Problemet med knappar är ju att det blir öppningar vid knappraden, vilket det inte blir med engångs eller dragsko. Därför kan man ju inte heller använda tygblöjeskal eller pockets som badblöja, vilket hade varit väldigt praktiskt.

Eller ja jag har ju givetvis inte kollat med landets alla badhus men jag har aldrig hört talas om något som haft regler kring detta och tillåtit blöjbadbyxa med knappar :)

Jag googlade som snabbast och de jag kunde hitta skriver bara "badblöja", vissa har krav på badblöja+badbyxa.

Jag känner inte till att det blir en öppning vid knappraden, har det inte blivit på mina barn. Knapparna ligger omlott på ena höften och resåren stasar åt. Och i ärlighetens namn hade det inte spelat roll i detta fall för det fullkomligen rann bajsvatten från blöjan och jag vågade knappt bära barnet för risk att "klämma åt" blöjan så ännu mer skit skulle pysa ut. Vidrigt och pinsamt, fick smälta det där i ett par veckor innan vi åkte dit igen🙈

Nu fick jag info från badhuset om vad som gäller vid babysim.
Tättslutande vid ben och mage.

Så, vad ska jag ha? Jag är fortfarande precis lika vilse :bag:

Nu fick jag info från badhuset om vad som gäller vid babysim.
Tättslutande vid ben och mage.

Så, vad ska jag ha? Jag är fortfarande precis lika vilse :bag:

Badbyxa med dragsko runt mage och lår funkar fint. En sådan här modell:

1719305555994.webp

(denna var från Lindex men finns att köpa lite överallt)

Kanon, då har jag mer koll :) känns lite konstigt att inte ha något i men det är väl en vanesak
Tyckte också det kändes märkligt att inte ha något i.
De blir vattenfyllda, det viktiga är att inte klämma på den i grenen för att få ut vattnet, förrrän man lyft upp barnet ur poolen och tagit en liten kik i om barnet bajsat.
Råkar man klämma då så pyser allt över 🙈

Tyckte också det kändes märkligt att inte ha något i.
De blir vattenfyllda, det viktiga är att inte klämma på den i grenen för att få ut vattnet, förrrän man lyft upp barnet ur poolen och tagit en liten kik i om barnet bajsat.
Råkar man klämma då så pyser allt över 🙈
Tack för tipset! Bra att tänka på

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
525
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2
Svar
32
· Visningar
3 446
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
724
Senast: SiZo
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar