Badat i kåda :(

Snyggve

Trådstartare
Min häst är fullkomligt DRÄNKT i kåda! :o Hela pannluggen, manen, huvudet och halsen är nästan täckt av det *suck* Nån som har nåt tips om hur man smidigast får bort det?

Sv: Badat i kåda :(

Åh, vad fasen var det nu jag använde på kåda... :confused::crazy: Tror att det var det shampot som heter galopp... Fast det var en lite äldre flaska, så jag vet inte om det är samma innehåll, men prova med hästshampo, det lär ju inte bli värre! :idea:

Säger till om jag kommer på att det var nåt annat, men ju mer jag tänker på det, ju säkrare blir jag på galopp...

Jag tar bort kådan med lite matolja, det löser upp kådan så det bara är att torka bort med svamp efter. Man behöver bara några droppar olja.

Kåda är ett kolväte sekret.

Kolväten är opolära ämnen-de är svårlösliga i vatten (som är polärt) men de löser sig väl i fetter.

Svaret är alltså att använda ngt fett att lösa upp kådan med.

Tack för svaren :) Ska testa med olja imorrn, det lät som det skulle funka bäst.. Hon har dessutom lite kåda vid ögonen och där borde man kunna använda olja utan att irritera för mycket. Schampo svider väl precis som på människor kan jag tänka mig :p Är det nån speciellt sorts olja eller kan man ta vanlig matolja?

Oj, det stod visst redan att det var matolja man kunde använda :idea: My bad!

Min häst är också full av kåda nu efter betet. (himla snyggt)
Du löser problemet med barnolja eller pälsglans. Det löser upp kådan. Försök inte tvätta för schampo löser inte kådan. Det ska vara någonting fett. Matolja använder endel också.

Jag har provat vaselin, man får gnugga och pilla ordentligt och sedan tvätta med vatten och diskmedel. Inte helt perfekt resultat men bättre än innan....
En i stallet provade t-röd utspädd med vatten och det funkar bättre, men känns lite vanskligt kanske.

Pälsglans rekomenderade en annan bukare':D

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: skogaliten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 422
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka