Bada Shetlandsponny!

oanki

Trådstartare
Får gärna flytta tråden om den ligger fel..

Jag har en Shettis som ska in och kastreras nästa vecka och veterinärerna vill att han skulle vara badad och ren innan. Hur ska jag få han att torka med sin björnpäls?Massa täcken och byta dom ofta? Eller föna pälsen:rofl: Hur många dagar innan badar ni dom?

Sv: Bada Shetlandsponny!

Byta täcken ofta går nog betydligt smidigare än att använda hårtork på hela hästen. Har aldrig kastrerat på klinik men jag hade badat dagen/kvällen innan om hästen står inne under natten och torkar och håller värmen.

Det är nog inte skitenkelt att få en shettis med sån päls att torka upp inomhus... Har du pratat med kliniken?
När jag kastrerade(liggande, på klinik) min islänning i november så frågade jag om just det där med badandet. Och då sa de att det var lugnt om han bara var ordentligt ren, så jag tvättade aktuella områden med svamp, samt svansen. Ryktade noga och hade honom inne från dagen innan.
Det var inga problem, de förstod ju också att det blir svårt att bada en raggsocka mitt i vintern..

Låter lite väl onödigt och knepigt, men tycker de att det är viktigt att hela hästen är badad så...

Prova plutohandduk när du torkar honom, lite jobb, men man får ut rätt mycket vatten. (Plutohandduk går att köpa på hundaffärer) fungerar som en disktrasa.
Lycka till!

Har aldrig hört någon som blivit ombedda att bada sina hästar inför operation varken kastrering eller annan operation verkar lite overkill. De tvättar ju hela området ordentligt med sprit och bakteriedödande medel precis före operationen. Att tvätta tidigare är ju rätt utkastat för de kan hinna plocka upp bakterier igen innan operationen.
När jag kastrerade min unghingst precis så insåg jag att den där korkskruvssvansen inte var särskilt ren så den dränkte jag in med jod och flätade ihop (inte duschvan häst) men det var mer med tanke på efteråt att den ju hänger nära såret. Men blev inte ombedd att tvätta någonting.
Har faktiskt tom frågat en gång kommer jag ihåg om jag skulle tvätta innan men fick till svar att det inte behövdes.

Jag hade nog bara tvättat honom ordentligt i det akttuella området (med rejäl marginal) och kanske rakat också

tvättar du svansen och runt skapet ordentligt och ev trimmar vinterpälsen runt lite så räcker det nog. ser ingen nytta med att tvätta hela hästen när det är kulorna som ska bort.:p

de unghästar jag varit med när dom kastrerats har det i prinsip bara varit, in från hagen, droga, linda upp svansen, tvätta och sen snitta.

men jag antar att ett halvblod på sommaren har mindre päls runt skapet som samlar åt sig bakterier än en shettis på vintern.

Tycker också det låter konstigt bada hela hästen, har kastrerat tre hingstar och har bara lett in dem som de är.

Ja jag tycker också det är konstigt,förra hingsten jag kastrerade på samma klinik behövde jag inte bada.. Jag kör på att klippa ren insidan av bakbenen + lite på magen+ en rejäl rykt. =)

Det är en vanlig rutin att man badar/tvättar(ibland med speciellt schampo) innan operation, både på människor och djur. Även om man hinner bli lite smutsig igen innan operation så är man ju renare än om man inte badat.
Skulle tro att det skiljer sig ganska mycket på en stående kastrering som ju är väldigt osteril, och därför lämnar man öppet, jämfört med en liggande kastrering där man syr ihop. Syr man så vill man göra så gott man kan för att minska risken för infektion såklart.

Den som sade till dig att bada hästen gjorde det kanske bara på rutin, utan att tänka på att det är lite olika svårt att bada ett halvblod jmf med en shettis vintertid :idea:

Lycka till, det var en riktigt fin en :love:

Herre gud! Då tycker jag att kliniken kan stå för det arbetet med att bada en shettis vid den här årstiden! För övrigt hade jag enbart tvättat runt skapet och lindat svansen. Vilka krav de har för sig nu förtiden!

Nu är min lilla kille kastrerad. Jag borstade han bara samt klippte insidan av bakbenen och lite på magen och tvättade rent. Fick till tom en kommentar på eftervårdspappret. " Stort tack för en fördömligt ren häst" :P

Där ser man :idea:
Det var ju skönt, men fånigt att säga att de ska badas mitt i vintern..

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
10 198
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 965
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka