Bada marsvin?

turbofling

Trådstartare
Tror att det är dags för min tjejer att få ett bad, de är mer gula än vita och luktar kiss. Hur ska jag göra när jag badar dem för första gången så att de inte ska bli skrämda eller kalla?

Sv: Bada marsvin?

Du hann före mig jag tänkte precis ta upp samma tråd :o

Lite rädda blir de säkert, men det ska nog gå bra. När du badat dem (jag blöter aldrig ner huvudet på mina marsvin om det inte är absolut nödvändigt, och jag aktar öronen också så det inte kommer vatten i dem) och sköljt noga så torka med handduk, blås därefter med hårtork till sde är riktigt torra (men akta så du inte bränner dem).

Mina marsvin är rädda för vattnet å hårtorken vad jag än gör värkar det som, så de får leva med det, de är ju inte så skrämda att de mår dåligt va det och ger man dem mat samtidigt och pysslar med dem så tuggar de lite osäkert.
Tänk på att ha vattnet i bra temp, får absolut inte vara för kallt eller för varmt, marsvin är känsliga för båda. Se till att ha lagrat upp med flertal handdukar och kanske hårtork så att du får de torra ordentiligt.
Tänk på att inte ha för djupt vatten, mina marsvin brukar börja resa sig på bakbenen då och en halkade förrut. Efter det har jag bara upp till att käken börjar och så blötar jag ner med slang eller skoppar vatten på dem.

Vilken temperatur är lagom på vattnet? Räker det att bara tvätta med vatten eller ska man anända ngt shampo?
Jag äger ingen hårtork, men det kanske är bäst att skaffa sig en.

jag brukar lägga en handduk i badkaret så att de inte halkar. Mitt marsvin gillar inte att bada, men duscha går bra. Man får bara se upp så att de inte får vatten i ansiktet eller öronen. En fleece-filt är varm och go efteråt!

Ska man använda milt barnschampo eller ett vanligt hundschampo?

Inte människorshampoo då de har fel pH och är för starka.

turbofling skrev:
Tror att det är dags för min tjejer att få ett bad, de är mer gula än vita och luktar kiss. Hur ska jag göra när jag badar dem för första gången så att de inte ska bli skrämda eller kalla?

Jag har tvättat mitt marsvin X antal gånger. Han är lika rädd nu som han var för 3½ år sen. Enda skillnaden är att han inte försöker hoppa över handfatskanten längre.

Om handfatet inte är för högt så kan du ställa dig på knä medan du tvättar dem. Tvätta en och en. Blöt inte ner huvudet utan ta bara ca en cm bakom öronen brukar vara lagom.
När de är blöta nog så ta en liiiiiten (som en femtioöring, de bronsaktiga) klick schampo. Förslagsvis hundschampo.
Massera in mjukt och skölj sen noga.
Lagom temperatur på vattent är ljummet. Känns med armbågen flera gånger under badet, även om du börjar med ljummet vatten kan det bli varmt efter ett tag.
Hålla i marsvinet hela tiden medan du badar det, det är lätt att de försöker hoppa ner för att komma undan vattnet. Prata och klappa dem under tiden och ta det lugnt så blir de nog inte så nervösa.

Efter badet behöver du inte använda hårtork men det är bra. Har du ingen sa vira in marsvinet i handdukar som du sen byter allteftersom de blir blöta. Ge henne en gurkbit att gnaga på och sätt dig och se på TV med henne tills hon är torr.

Kom ihåg att torka bort det värsta vattnet innan du virar in marsvinet i handdukar.

Jag vet inte exakt vilken temp. som är bra, men jag brukar ha så att det känns lätt varmt bara. Det är alltså inte varmt riktigt ändå.
Är marsvinet väldigt skitigt brukar jag tömma och ha nytt vatten även.
Utan schampoo. Människo-schampoo är nästan aldrig bra och hund schampoo behöver inte heller vara bra, en kompis marsvin fick kläda efter att hon haft det. Dock har jag hört andra som haft det och de säger att det varit ok.

Fast mina marsvin sprattlar runt så mkt så handduken ligger inte kvar. Tidigare hade jag nått riktigt badkarsskydd, men så slängde min mor det.
Fleece efteråt skulle jag inte tipsa som torkningsfilt iallafall, de suger inte upp fukt så bra.

Jag använder alltid hundshampoo och mina marsvin reagerar då inte på det. Vad ska man använda för shampoo då? Det finns ju inget speciellt till marsvin. :confused:

Funkar hundschampoot du hittat, var glad och fortsätt använd det du. ;)
Jag använder själv inget schampoo eller annat alls, behövs inte på mina.

Jag använder babyschampo och ingen har reagerat. Mina är lugna :) men så pratar jag med dem hela tiden och är van vid betydligt värre hoppande kaniner. De känner om du är handfast och lugn. DE måste bara känna sig trygga i ditt grepp, jag håller med en hand och tvättar med andra och sköljer sedan i duschen.
Balsam efteråt är aldrig fel.

*lånar knapp* Jag har bara badat mina flickor en gång, då jag anser att man inte ska göra det i onödan.

Jag gjorde som så att jag hade tappade upp lite varmare än fingervarmt i diskhon och la i en handduk. Hade så djupt vatten att det gick upp till magen på dem ungefär. Satte ner den äldsta grisen först, som glatt började kuttra och la sig ner i vattnet! :eek: Hällde försiktigt över vatten med en kanna och tvålade in henne med Lactacyd (den oparfymerade, den är mild och bra samt lätt att skölja ur!). När hon var nästan klar stoppade jag ner den yngsta som är lite ängsligare. Hon tyckte det var lika roligt hon! Efter badet fick de ligga och gosa i handdukar tills de var helt torra. :) Så det är nog individuellt, mina verkar älska att bada!

Så det är nog individuellt, mina verkar älska att bada!
Jo, det är nog väldigt individuellt....har ännu inte hört nåt marsvin som gillar att bada, men alla är ju individer!

Har inte badat mina två tjejer alls på 2 år. Förutom den ena på magen och rumpan när hon hade diarré :cool: . Annars har de klarat sig bra och är rena och fräscha i pälsen. Dock brukar jag kamma igenom dem med jämna mellanrum trots att de är släthåriga. Det tar ju bort en del smuts och dessutom tycker de det är mysigt att bli ompysslade + att det är ett bra tillfälle att samtidigt kolla öron osv.

Håller med om att man inte bör bada dem i onödan, de är ju så känsliga de små liven....

det finns gnagarshampoo på djuraffären, hos oss är det en genomskinlig flaska med grönt i och lila etikett ( tips att titta efter?)
vårat förra marsvin låg och torkade det sista i en handduk med lagom varma vattenflaskor på båda sidorna ZZZZZZZ :D

Jag har haft mina över ett år och bara badat dem en gång, för att de luktade kiss. Nu har de slutat ligga så mycket i toalettlådan och därför struntar jag i att bada dem! Mina töser är ganska bekväma av sig, så de tyckte nog det var jättemysigt när det blev varmt. Dessutom blev de ju inlindade i handdukar efteråt (det roligaste som finns tydligen ;))

Jag tycker inte det finns någon större anledning att bada dem om de inte ska ställas ut eller har diarré. De blir ju sjuka för ingenting de små liven!

Nu har de badat. Tvättade bara med vatten, inget shampo. Tror att de tyckte att det var ganska skönt, eller också var de så chokade att de inte vågade röra sig.
Nu är de rena och fina igen och luktar inte så illa.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 920
Senast: Thaliaste
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 799
Senast: Raderad medlem 149524
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645
Katthälsa Ska inleda med att säga att hjärte-katten är inlagd på djursjukhus, jag kan inte låta bli att googla mig blå men hittar nästan...
Svar
15
· Visningar
1 108
Senast: Snurrfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama