Bada marsvin?

Sv: Bada marsvin?

Badade mina igår oxå med shampo från zooaffären! Nu luktar de inte kiss längre! Detta var första gången på 3 år som de små liven badade!

Jag har duschat/badat våra marsvin några gånger. jag har köpt Smådjursschampo som är så drygt att det kommer att räcka hela marsvinens livstid och förmodligen ändå inte ta slut. Jag tar några droppar i en mugg med vatten. Först blöter jag djuren med ljummet vatten. Sedan häller jag schampoblandningen över dem (aktar huvudet), masserar in schampot och sköljer sedan noga. Huvudet brukar jag "torka" med en fuktig trasa. Sist så lindar jag in dem i en handduk och torkar dem. De verkar faktiskt inte ogilla behandlingen och torkmomentet verkar de t o m tycka om.
Efter badet blir de så härligt busiga och pigga. Den kastrerade hanen brukat studsa fram i buren i små lustiga hopp...

Hehe! :p Ja mina så grisar var väl inte direkt arga i att bada de heller men hårtorken gillade dem inte dock.... Men att ligga invira i 3 påslakan på golvet i sin inhägnad gillade de desto mera!

Min lilla marsvinsflicka rörde sig inte alls idag när hon blev badad... Men lär gjorde hon.... ;) Vi badade kort-kort :)

Nope. Jag har aldrig ens varit medlem i SMF och alla mina är djuraffärsdjur.

Har aldrig sett! Är såklart intressankt att prova (även om jag nog inte riktigt behöver det.. :angel: är man shoppoman så är man). Vad kostar det ungefär?

turbofling skrev:
Vilken temperatur är lagom på vattnet? Räker det att bara tvätta med vatten eller ska man anända ngt shampo?
Jag äger ingen hårtork, men det kanske är bäst att skaffa sig en.
Jag brukar ha något varmare än fingervarmt. (det blir ju lite kallt efter ett tag) Att tvätta med vatten räcker väl, men varför inte lika gärna ta schampo så blir de riktigt rena och vita, och luktar dessutom gott? ;)
Hårtork är ju inte nödvändigt, det är lätt att det blir för varmt, och det låter väldigt mycket för de stackars grisarna. Å andra sidan tar det ju väldigt lång tid för dem att torka annars.
Ska man använda milt barnschampo eller ett vanligt hundschampo?
Milt oparfymerat barnschampo funkar jättebra, hundschampo funkar oftast bra också men en del kan vara lite starka tror jag. Badar man inte så ofta, eller badar för att man ska på t ex utställning, är ju Dermocan (ohyreschampo) bra att ha. Men man ska inte bada för ofta med det i onödan, kan vara lite starkt osv.
Har man långhårigt marsvin är det jättebra att ha i balsam efteråt. Kan man ju gärna ha på korthåriga också. :)

Jag har en fråga angående min kanin!

Han är OTROLIGT äcklid i rumpan, han har bajs nästan överallt, på bakbenen, svansen och en bit upp på magen. Borde jag bada honom? Han är utekanin...
Förut så har jag bara blött ner han lite och torkat bort det, men nu är det jättemycket och det STINKER inne hos honom!
Han har inte diarre, han äter, bajsar normalt och dricker som han ska. Go och glad som alltid...

Klart du skall hjälpa honom och rengöra honom om det går... :crazy:
Det går inte att ta in han och bada honom ordentligt och låta honom torka riktigt riktigt väll innan du tar ut honom ordentligt? Varför luktar buren? Är den svår att få rent riktigt ordentligt ut i kanterna, gör du itne rent nog ofta?

Låter som att din kanin har mask, Köp flytande axilur och väg honom. Ge 0,2 ml per kg kanin och i 5 dagar (alltså inte som står på apoteket-kaniner är inte katter och upprepa efter 2 veckor.

Jag har långhårsmarsvin och de får bada med jämna mellanrum. En del är lugna, andra sjövilda. Jag håller dem med ett stadigt grepp under magen och bakbenen så att framdelen får stöd mot min underarm, sedan sköljer jag dem i ljummet vatten som snarare är varmt ljummet än svalt ljummet. När pälsen är blöt ställer jag marsvinet i handfatet och shamponerar med milt valpshampo, eller gnagarshampo (finns i djuraffärer),sedan plockar jag upp marsvinet på armen igen som förut och sköljer det noga med hjälp av andra handen. Ibland får jag vända dem upp-och-ner en kort sekvens för att skölja magen om de har mycket päls. Jag brukar shamponera och skölja 2 gånger om de luktar kiss eller är väldigt feta i pälsen.

Efteråt kramar jag försiktigt ur det värsta vattnet, sedan torkar jag dem försiktigt med en frottéhandduk och därefter kammar jag och fönar dem samtidigt så torkar de på snabbaste sätt.

De enda som kan fara illa av stressen av att bli badade är högdräktiga honor.

/Countrystyle

Manzana skrev:
Jag använder alltid hundshampoo och mina marsvin reagerar då inte på det. Vad ska man använda för shampoo då? Det finns ju inget speciellt till marsvin. :confused:

Jo, det finns faktiskt en serie shampo, balsam mm till just gnagare! Trot eller ej! Såg det på en djuraffär och kunde inte låta bli att testa det. Märkte dock ingen större skillnad mot valpshampot...

Jag använder t.o.m. sk skimmelshampo avsedd för gula kissfläckar på grå och vita hästar. Men det använder jag enbart i rumpan på de av mina marsvin som har vit rumpa, när de ska ställasa ut eller visas upp på annat sätt.

På avelsdjuren åker saxen fram om rumppälsen är så lång att den blir kissgul! ;) Många honor är helt hopplösa på att kissa ner sig.

Jag har en chokladfärgad hona ( tack och lov för färgen!) som t.o.m. lyckas bli blöt ända upp till höftknölarna när hon kissar! Hon har i.o.f. väldigt tjock tät päls, men hon är den värsta tvättsvamp jag sett!

Snacka om oanad uppsugningsförmåga! :rofl:
Henne snaggar jag ner helt i HELA rumpan.Hon GÅR bara inte att hålla ren annars!

/countrystyle

ScissorHands: Det är han som luktar så att det stinker i hela "buren" (Lekstugan). Men jag ska prova att avmaska honom så får vi se.

Kan det inte vara så att han har blivit konstig i magen av russin? Han fick smaka 2-3 stycken förut, och tyckte om dem.
Jag ska avmaska honom för säkerhets skull och sluta med russin...

BTW: Jag har badat honom nu, det var lite obehagligt men han bråkade inte, snäll som han är. Torkade honom ordentligt och klippte bort några tovor som han fått där bak... :smirk:

Hej!!
hrm... harkel...... ursäkta att jag säjer det men antingen har din kanin mask elr så är den för tjock för att nå runt för att putsa sej.
Jag tkr du ska hjälpa den med putsningen och gå till vetrineren om den inte har mask är det bara att börja springa med den!!:bump:

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 920
Senast: Thaliaste
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 799
Senast: Raderad medlem 149524
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645
Katthälsa Ska inleda med att säga att hjärte-katten är inlagd på djursjukhus, jag kan inte låta bli att googla mig blå men hittar nästan...
Svar
15
· Visningar
1 108
Senast: Snurrfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama