bada häst????

zazza girl

Trådstartare
ha funderat lite på de att bada häst i kallvatten , kan man göra det ???
även när det är 10 plus grader ute??

eller ska man absolut inte göra det ??

vad kan hända om man gör de????

tacksam för svar...!!!

Sv: bada häst????

Varför?? Skulle du vilja bada i kallvatten? Jag använder aldrig kallt vatten ovanför knäna. Om det så är 30 grader varmt vill inte mina hästar ha kallvatten på ryggen de föredrar ljummet vatten

Enda gången jag ens skulle tänka tanken att bada hästen i kallvatten var om det vore otroligt varmt en sommardag och hästen behövde svalkas.

En uppvärmd och svettig häst skulle jag aldrig använda kallt vatten på.

samma här, fast jag tar inte det kallaste, för det är bara 4 grader här och då kan hjärtat lägga av oom man har ritkigt otur, risken för det är väl inte så stor, men ja... ni fattar!

enda gången jag använder kallvatten är när jag spolar av benen om det är varmt ute, lika närt jag tvättar av svansen har jag använt kallvatten och sköljt av med.

nä jag ska inte göra det . men många stall ha inte varm vatten , så hur gör man då??

och hur gjorde man för i tiden..??

Ryktborste och gott om tid... :angel:

Torrschampo som man sprayar på och gnuggar in kan ju vara en snabblösning på enstaka fläckar, men knappast på hela hästen.

Jag åkte ändå buss varje dag, så den biten var inte svår. Det var inte tungt att dra på kärran heller, mest lite bökigt att få den av och på bussen. Sen badade jag ju inte hästen varje dag direkt heller, då hade jag nog fått hitta en annan lösning. :D

Jag tar med vattenkokaren till stallet, blandar i hink och häller på hästen istället för vattenslangen ;) det går bra det med!

En uppvärmd och svettig häst skulle jag aldrig använda kallt vatten på.

Spännande - inom fälttävlan är det jättevanligt att hästen kyls av med kallt vatten ganska omgående efter terrängen (naturligtvis efter avridning och då pulsen gått ner till normalt).

Så jag ser inget farligt med att bada hästen i kallt vatten. Fast inte iskallt förstås. :)

det är ju skillnad på att duscha och kyla ner.

det tar väl åtminstone 30 min att duscha en häst om man ska schamonera o allt.

och sen så kyler väl inte ni tex ryggen? utan mer halsen, mellan frambenen, magen mellan bakbenen och runt där i kring... elller har jag fel?

så gör vi iaf på distanshästarna

Klart du kan. Jobbade i 1 år i ett traqvstall utan varmvatten och de hästarna helkroppsdushade 2 ggr i veckan utan problem Viktigt är att lägga på filtar efteråt samt att tvätta fort, dvs inte stå och svabba med shampo och greja utan dusha av snabbt bara.
Låt hästen stå och torka med filtarna och fri tillgång på hö då en häst blir varm av att äta.

Hua.

Min häst skulle inte se åt mig på flera veckor om jag tvingade honom att bada i kallvatten.
Han är mycket noga med sitt badvatten...;)

min hund gör det!

om man har trampat på henne olyckigt så kan hon vara sur i flera dagar, om man ropar på henne så sätter hon sig ner och tittar åt det andra hållet...

Måste du verkligen bada din häst? Det är sällan en häst verkligen måstemåste bada. Om den har löss eller hudinfektion som ska behandlas med medicinskt schampo möjligen, men annars räcker rykt långt.

Förhoppningsvis har du el i stallet, så då tar du med dig en vattenkokare till stallet och så kokar du vatten som du blandar i hinkar och så tvättar du hästen på det sättet. Det går åt många hinkar för att skölja om du ska helkroppsschamponera, men det få man väl ta. Eller så lastar du hästen och åker till ett stall som har spolspilta och lånar den.
Torka torr och täcka efteråt och gå med hästen alt. släppa ut i hagen så den kan röra sig. Inte stå stilla i kallt stall.

varför skulle det inte gå?

jobbade i tävlingsstall där vi dagligen spolade av i kallt vatten efter träning. om det var riktigt kallt (många minus, men då undviker man ju att spola) eller ett riktigt storbad så att säga kunde vi använda varmt/ljummet.
det viktiga är att hästen inte får bli nerkyld efteråt, men det gäller ju varmt vatten oxå.
sen måste man ju inte chocka med att spola direkt på ryggen, man kan ju börja med benen tex.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka