BackonTrack på tävling?

Sv: BackonTrack på tävling?

För att det anses höja prestationsförmågan. Vad jag har förstått så skiljer dom ju lite på doping och doping. Pessoa åkte ju på otillåten medicinering nu i OS medans Ahlmann åkte dit för doping. Jag vet inte i vilken dopingklass magnettäcke hamnar men straffet kan ju knappast vara lika högt.

Kan ju då uppdater efter att ha dubbelkollat med ansvariga då jag nu upptäckte att magneter är borta från dopinglistan, det är nu alltså helt fritt att använda "vanliga" magneter i alla de former (benskydd, täcken osv), dock tänkte jag inte på att kolla vad som gällde de elektriska magnettäckena då det är vanliga jag använder.

Alltså INGEN karens längre på magneter de är nu borta från dopinglistorna.

Just gällande magnetbehandlingar är det ju inte svårt att låta bli det.

Jo jag kan säga att jag verkligen saknat att få använda magneter när man står borta på meeting, finns ingenting som så effektivt mjukar upp en spänd eller trött muskel. Man får massera länge och linimenta massor för att lyckas få samma effekt, något man gjorde förr innan man upptäckte att magneterna gör hela jobbet åt en.
Magneter har hela tiden varit godkända utan karens MEN inte fått användas på tävlingsplatsen. Så på "vanliga" dagstävlingar kunde man helt lagligt ha på magneter på natten hemma mellan tävlingsdagarna, men om hästen stod uppstallad på tävlingsplatsen så fick man inte.

Det var inte så jag menade. Det jag menade var att magneter är inget man "råkar" använda eller missar i någon karenslista som t.ex. liniment.
Visst kan man sakna att använda det men det är rent fysiskt inte svårt att låta bli.

Kan ju då uppdater efter att ha dubbelkollat med ansvariga då jag nu upptäckte att magneter är borta från dopinglistan, det är nu alltså helt fritt att använda "vanliga" magneter i alla de former (benskydd, täcken osv), dock tänkte jag inte på att kolla vad som gällde de elektriska magnettäckena då det är vanliga jag använder.

Alltså INGEN karens längre på magneter de är nu borta från dopinglistorna.

På tävlingar sanktionerade av Svenska Ridsportsförbundet är:
Enl TR mom 171 är INTE magnetbehandling tillåtet på tävlingsdagen, inom tävlingsområdet.

På tävlingar sanktionerade av Svenska Ridsportsförbundet är:
Enl TR mom 171 är INTE magnetbehandling tillåtet på tävlingsdagen, inom tävlingsområdet.

Med tanke på det svar jag fått och hur texten där är formulerad så är jag ganska säker på att det just är de elektriska magnettäckena som avses, varför skulle de annars svara att det var helt ok att använda vanliga magneter. Men som sagt frågade jag aldrig vad som gällde de elektriska magnettäckena iom att jag inte använder något sådant.
Ytterligare en luddig TR text, blir att ställa en ny fråga.
Sedan ger ju denna texten som den är skriven nu egentligen utrymme att just använda det i uppstallningen (alltså tom de elektriska), det står faktiskt specifikt att det inte är tillåtet under tävlingsdagen på tävlingsplatsen
vilket gör att iom tävlingarna är slut för dagen på kvällen så är det enligt denna text tillåtet.

TR:s formulering är öppen för tolkningar, tyvärr.
El eller magnetutrustning står det, inget om att magneterna ska vara kopplade till elen.
Tävlingsområdet är ju också en tolkningsfråga, hurvida uppstallningen ingår där eller ej. Det är väl troligt att uppstallningsområdet räknas som tävlingsområde då arrangörerna ska bifoga skiss över tävlingsområdet och då lär väl uppstallningen ingå där.

Jag hoppas de antingen släpper på magnetregelerna eller åtminstonde formulerar TR så den egna tolkningen minimeras.

TR:s formulering är öppen för tolkningar, tyvärr.
El eller magnetutrustning står det, inget om att magneterna ska vara kopplade till elen.
Tävlingsområdet är ju också en tolkningsfråga, hurvida uppstallningen ingår där eller ej. Det är väl troligt att uppstallningsområdet räknas som tävlingsområde då arrangörerna ska bifoga skiss över tävlingsområdet och då lär väl uppstallningen ingå där.

Jag hoppas de antingen släpper på magnetregelerna eller åtminstonde formulerar TR så den egna tolkningen minimeras.

Jag tolkade detta med att det gäller de med el just för att jag fått ett svar att vanliga var ok att använda, vore ju konstigt att få det svaret annars. Men precis som vanligt så är TR alldeles för luddigt skrivet.

Vist tillhör uppstallningen tävlingsområdet, men som sagt så står det faktiskt klart och tydligt att det bara är förbjudet på tävlingsområdet UNDER TÄVLINGSDAGEN, alltså är det inte förbjudet på tävlingsområdet övrig tid = tillåtet så snart tävlingarna är slut för dagen fram tills de startar nästa dag.

Tidigare har formuleringen varit att det inte får användas på tävlingsplatsen/området punkt slut, oavsett om tävlingar pågår eller inte.

Detta har ju innan gjort att olika regler gäller för dem som står uppstallad på platsen kontra de som står hemma i sitt stall 500 meter bort. Den nya texten gör ju nu att de får nästan samma möjligheter = kan använda det på kvällen/natten.

Vist tillhör uppstallningen tävlingsområdet, men som sagt så står det faktiskt klart och tydligt att det bara är förbjudet på tävlingsområdet UNDER TÄVLINGSDAGEN, alltså är det inte förbjudet på tävlingsområdet övrig tid = tillåtet så snart tävlingarna är slut för dagen fram tills de startar nästa dag.
I sak håller jag med dig som du säkert förstått.
Fast "tävlingsdagen" tolkar jag som hela dagen, även innan och efter själva tävlingsklasserna, precis som att "söndagen" börjar vid midnatt och pågår till nästa midnatt.

Bättre vore om de kunde stryka alla flummiga formuleringar i TR så risken protester och TR tolkningar minskas.
Finns ju alltid folk som har svårt med andras framgång och gärna lämnar in protester gälland det mesta och säkert även gällande denna tolkning.

Jag är sugen på att köpa en ryggvärmare nu när de finns i 1m*1,2m (har storhäst) men hört att de är jättesvåra att få att sitta bra. Hur har du gjort för att fästa din?

Lite OT men utan ett bra svar vågar jag nog inte köpa en..

Jag sydde fast min i ett stalltäcke som används dagligen, ligger stilla & sitter fortfarande fast i täcket :laugh:

Jag använder backontrack på tävling, och har gjort det i några år och har inte hört något annat än att det är tillåtet! :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 609
Senast: Lavinia
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 074
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 323
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar