BackonTrack på tävling?

B

Borin

hej!
jag har en backonTrack
ryggvarmare.jpg

ryggvärmare, dvs. en "padd" somman spänner fast på ryggen på hästen så värmer den. jag är jätte nöjd med den och köpte den då min ponny hade lite problem men ryggen, som när de regnar står han soch spänner sej, och han får inte göra det. så han får inte bli kall, så han har den på kalla dagar och kvällar. och efter träning i bland.

Men nu är det så här.
Jag brukar ha den på tävling mellan klasserna då han har haft de problemen med ryggen så vill jag inte att han ska bli kall mellan klasserna så han får han den på ryggen så han håller sej mjuk och fin i musklerna. Men min kompis berättade att hon var på tävling och hade såna benskydd som hon satte på mellan klasserna just för att hästen skulle hålle sej lite varm. men då kom de fram en tjej och sa att hon inte fick ha dom på tävling. de klassades som fusk och hon kunde bli diskad om hon hade dom!
DÅ blev jag jätteförvirrad och förvånad. de där hjälper ju bara hästen att behålla värmen, men hon menade på att de kunde värma upp och dölja en skadad häst. så jag undrar får man inte ha de på tävling ? eller va de bara benskydd som man inte får ha ? eller hur är det där.

själv vill jag jättegärna ha det då den kan ta långtid mellan klasserna och han har haft lite problem med ryggen, Fast han har ABSOLUT inte det nu. vad tycker du!

Tack för svar!

Sv: BackonTrack på tävling?

Du får ha alla back on track produkterna på tävling, där är ingen karens alls på dem, har själv b&T stallskydden just bara för att ha när han bor borta på tävlingar då magnetskydden jag normalt använder (när han gått hårt) är det karens på och dessa är tillåtna.
Så fortsätt du att använda ryggvärmaren, tänk dock på att låta hästen svalna ner och den skall inte vara svettig under innan du använder den blir rena bastun under annars och har du otur så kan det bli liknande blistringsskador under.

okej :D va skönt att veta!
ja tyckte de lät konstigt. jo det är klart och jag ställer ju inte in han i transporten eller ställer han stilla när han är svättig.. det blir Himla varmt med dom;) men gillar BackonTrack sakerna jätte mycket. har även hasskydd som jag har på han efter hårader träning och sånt. tycker att det ger bra värkan och passar så bra på tävling så när hon sa att man inte fick det så blev ja så paff. men tur att jag rick bekräftelse att de inte var så :D
tack

hon kanske förväxlade med magnet täcke?

det får man inte använda vid tävling. (har jag för mig)

Har oxå hört mkt om att BoT inte skulle vara tillåtna men jag tror många förväxlar det med magneter.
Mina hästar har BoTfleectäck när dom åker till tävling och även paddarna andvänds när dom transporteras. Brukar även ha täcket när jag rider fram och mellan klasserna om dom inte är svettiga.

okej, ja för vist är det bra. det är ju helt perfect att använda på tävling :D så tycker det är jättedumt om mna inte skulle få det. men de borde ju stå på svenska ridsportsförbundets hemsida om man inte skulle få det.

aja =) tack för alla svar!

Jag är sugen på att köpa en ryggvärmare nu när de finns i 1m*1,2m (har storhäst) men hört att de är jättesvåra att få att sitta bra. Hur har du gjort för att fästa din?

Lite OT men utan ett bra svar vågar jag nog inte köpa en..

Mitt inlägg var ett citat från TR.
Vill du ha klarare direktiv så får du höra med SvRF, de är ju inte direkt kända för att formulera sig glasklart...

Okej, jag andvänder magnettäcke och det är aldrig någon som sagt något:)

Då tillhör du de som dopar sin häst.:(
Och du ritar en glad gubbe och verkar tycka det är kul. Seriöst.

Varför skriver du en lessen gubbe? Magnettäcke är ju knappast ngt dåligt för hästen, det är ju inte som att injencera (stavning) ngt, eller kleta på ngt på benen.

Hur som helst så tycker jag oxå att du borde sluta andvända det på tävling, eftersom det inte är tillåtet och du kan ju åka dit om ngn lämnar in en protest.

Varför skriver du en lessen gubbe? Magnettäcke är ju knappast ngt dåligt för hästen, det är ju inte som att injencera (stavning) ngt, eller kleta på ngt på benen.

Är väl isf inget dåligt heller att behandla en häst med t.ex. Finadyne eller något för att få den fräsch snabbare?!

Då tillhör du de som dopar sin häst.:(
Och du ritar en glad gubbe och verkar tycka det är kul. Seriöst.

Är väl isf inget dåligt heller att behandla en häst med t.ex. Finadyne eller något för att få den fräsch snabbare?!

Nej, men det var ju inte det jag menade heller, menade mer ngt som enbart ska höja prestationsförmågan som i slutändan kanske påverkar hästen negativt. Jag har noll koll på dopingpreparat så kan tyvärr inte ge ngr exempel.

Men även om magnet klassas som doping och höjer hästen prestationsförmåga så påverkar det ju inte hästen negativt. Och finadyne är vad jag vet receptbelagt, så får hästen den har den kanske ont ngnstans och då är det ju inte ok att tävla.

Nej, men det var ju inte det jag menade heller, menade mer ngt som enbart ska höja prestationsförmågan som i slutändan kanske påverkar hästen negativt. Jag har noll koll på dopingpreparat så kan tyvärr inte ge ngr exempel.

Men även om magnet klassas som doping och höjer hästen prestationsförmåga så påverkar det ju inte hästen negativt. Och finadyne är vad jag vet receptbelagt, så får hästen den har den kanske ont ngnstans och då är det ju inte ok att tävla.

Ptja, jag tror nog att det kan påverka känslighet och liknande även med magnettäcke och liknande saker. Det är ju förbjudet av en anledning, även om jag inte vet exakt vilken.

Ptja, jag tror nog att det kan påverka känslighet och liknande även med magnettäcke och liknande saker. Det är ju förbjudet av en anledning, även om jag inte vet exakt vilken.

För att det anses höja prestationsförmågan. Vad jag har förstått så skiljer dom ju lite på doping och doping. Pessoa åkte ju på otillåten medicinering nu i OS medans Ahlmann åkte dit för doping. Jag vet inte i vilken dopingklass magnettäcke hamnar men straffet kan ju knappast vara lika högt.

För att det anses höja prestationsförmågan. Vad jag har förstått så skiljer dom ju lite på doping och doping. Pessoa åkte ju på otillåten medicinering nu i OS medans Ahlmann åkte dit för doping. Jag vet inte i vilken dopingklass magnettäcke hamnar men straffet kan ju knappast vara lika högt.

Precis som t.ex. att injicera smärtstillande eller kleta något på benen alltså. För mig obegripligt att man inte kan följa de regler som finns. Just gällande magnetbehandlingar är det ju inte svårt att låta bli det.
Straffet är säkert inte lika högt men tillåtet är det ju inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 609
Senast: Lavinia
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 074
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 323
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar