backning..

S

Sellan

min ena häst har jag fått problem med,
jag backar henne på enbart röstkommando, dvs, back så backar hon ett steg, idag red jag utan bett, på långa tyglar och sa åt henne att backa, hon ba ckar lydigt MEN tar ner huvudet till hovarna och klapprar med tänderna/hugger i luften :confused:

jag har tidigare bara back-tränat henne från marken i grimma och då välver hon bara på ryggen och har huvudet på exakt samma position som innan.. hon hade inte det minsta tryck på nosryggen heller..

vad ska man göra? hon är väldigt känslig och energisk.. minsta lilla och så lättar hon på framdelen.. jag rider henne aldrig med spö osv och hon verkar lita på mig väldigt mkt då vi tränat skrämsel mm från marken.. och det kan inte vara sadeln som kniper då jag inte haft sadel på flera månader..

jag backade några gånger för att se om det "gick över" men hon verkar bara bli mer och mer "arg":confused:

Sv: backning..

Är hon OK i ryggen?
Även om du inte haft sadel kan hon ha ont i ryggen. Rider du barbacka? Isåfall har du ett fint punkttryck där på 2 kotor eller hur bred man som människa nu är (?) sadeln är ju bra eftersom den fördelar trycket. Barbacka är också bra, men jag tror inte det är så skönt för hästen i längden.

Bara en enkel grej man kan kolla först, kan ju vara miljoner anledningar till det där, om du inte hittar anledningen eller någon fysisk åkomma på henne borde du låta någon undersöka henne.
Hästar som haft div. olika problem där orsaken vart svårlokaliserad har ibland visat sig sitta på komplicerade ställen som i nacken t.ex. Hästen kan ha gått omkull och ådragit sig ngn udda skada. Finns ju tusen varianter mellan himmel och jord vad som kan ha hänt :confused:

Omöjligt för mig att säga vad det är för fel/anledning, men du borde verkligen undersöka om det bara är en olat (?) eller om hon har ont av något?

Senast ändrad av en moderator:

hon är bra i ryggen, man kan klämma hur somhelst och hon har fortfarande öronen frammåt. hon är sparsamt riden tidigare, aldrig sett att hon ramlat, inte hoppad osv.. samt att jag bara skrittar henne = minimalt me skump på ryggen ;)

idag var hon på lite bättre humör, och jag provade att backa uppsuttet i bara grimman, då gick det bra, men med bettet gjorde hon likadant som igår å då hade jag inte äns tagit i tyglarna :confused:
hon stör sig nog på "metallbiten"...

men nu har jag stött på nya problem.. övade lite sidepass när jag ledde henne i grimman över en bom, sedan när jag skulle rida ville hon inte gå nära bommen å började stegra å ha sig trots att jag bara ville gå över den.. å tar man en lite mörkare ton "nu går du" då piper hon till å tvärvänder.. trots att hon inte har blivit handskad med utav män.. och ingen har varit elak med henne heller (tidigare ägaren hade fött upp henne)

*suckar* dressyrhästar!

shit alltså, det låter ju helskumt!

Nej det är omöjligt att råda över internet (och kanske även IRL ;) ) Men har du ett nytt bett på henne? Om det inte är nytt, varför skulle hon störa sig på det nu? (om det är korrekt tillpassat vill säga)

Nej jag vet inte vad det är frågan om, det verkar jättekonstigt....:confused:

Ta hjälp av någon som kan komma ut o titta! Det hade jag gjort om jag inte alls kunnat klura ut problemet...

Hola,

De gånger du har fått en rektion från hästen är vad jag kan utläsa när du varit uppsutten.

Jag skulle se över utrustningen så den verkligen passar. Därefter, om problemet kvarstår se över hästen.

Det kan ju förståss vara ren istadighet och allmän ouppfostran men jag tror inte det med tanke på att du verkar ha bra kommunikation med din häst från marken. Många hästar kan reagera med tex istadighet när de har ont.

mvh Eva

När en häst är halt kan den reagera på tusen olika sätt. Jag hade försökt åka till en bra stor veterinär station. Om de har där skulle jag även beställa en fysoterapeft. Detta gjorde jag när min häst helt plötsligt bara börja bära sig dumt åt. Visade sig att hon hade en jätte liten hälta.
Annars hade jag försökt att kolla upp tänderna eftersom hon reagerar på bettet, har du dragit ut vargtänder? Eller raspar du tänderna regelbundet?

Jag skulle ta hjälp av några som jobbar med det. Det kostar men det kanske din häst är värd! :)

Var det där inlägget till mig?
Annars får du gärna svara till TS så slipper det bli onödig irritation.

mvh Eva

faktum är att vi har ganska nyss varit hos vet och böjt och grejjat, nopps inget fel (vi skulle kolla en gammal förstärkningsbandsskada) hon är raspad och vargtänderna uttagna. (skrev nån tråd om det tidigare tror jag?)
plus att min mamma brukar kolla när jag rider ibland och hon är vetrinär och ser inte något fel... så hälta borde vara minimal risk..
och hon har haft samma bett/träns i snart ett år..

hon är bara så himla hetsig.. dressyrhäst ut i hovarna.. förra ägaren vill inte rida henne mer då hon är så himla "stollig" ibland.. och hon har kommit undan en hel del med tidigare ägaren.. hon kan bli helt tokig ibland när man leder henne eftersom hon blir så upphetsad.. annars följer hon efter som en liten hund (vi brukar busa i paddocken, jag springer först och hoppar runt så gör hon samma sak ;) )

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 328
Senast: Cam
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 368
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 319
Senast: Jealle
·
Hästmänniskan Alltså vet inte vart jag ska posta denna tråden. Så ni får flytta den om ni vill!! Jag måste bara få skriva av mig lite och kanske få...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 460
Senast: Cha9
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka