Backljus/dimljus på Boj-släp?

Maran

Trådstartare
För en tid sedan köpte jag ett Boj 216 från 2004. Jättenöjd med släpet, men har upptäckt en underlighet. Frågan är om det är fel på mitt släp eller om det ska vara så?

Jag brukar ytterst sällan använda dimljusen på bilen. Jag hade nog aldrig:o testat dem förut ihop med släp förrän jag nu tragglar BE-provets säkerhetskontroll. Då upptäckte jag att när bilens dimbakljus är tänt tänds även släpets backlampa d.v.s. vit lampa, men ingen röd lampa lyser starkare. Verkar snurrigt eftersom dimbakljus väl ska vara röda? Är det så på era Boj eller är det fel på mitt?

(Och jo, jag vet att man kan jaga fatt på någon fd ÅF av Boj i frågan, men valde ändå att börja här.)

Sv: Backljus/dimljus på Boj-släp?

Helt klart en felkoppling i elkontakten bak på bilen, bara att roa sig med mätpenna och reda ut vad som är kopplat på vilken kontakt fram tills man hittar dimljuset och helt enkelt koppla bort det från elkontakten iom att släpar inte har dimljus så skall den inte vara med bak i elkontakten så felet ligger alltså i elkontakten på bilen och inte på transporten.

Låter som en möjlig orsak. Tack! Kruxet är bara att vi upptäckte det med särbons V70 och det blir likadant med min V70. Allmän felkoppling hos Volvos drag? Verkar knepigt också.

Såhär är det.
Det är ingen felkoppling på bilen alls då bilens dimbakljus är tänt när det skall vara det. Felet ligger i släpets kontakt, har man en 7-polig kontakt så ligger normalt sladden som går till dimljusen på släpet på stift nummer 2, men i detta fall har man nog draget en kabel från backljuset till stift nummer 2 på släpets kontakt. Oftast är den sladden till dimljusen blå, men detta är inte vetenskapligt bevisat att det är rätt färg för ditt släp.
Öppnar man kontakten så är det bara att ta bort kabeln så slocknar backljusen på släpet.

Vill man ha både backljus och dimljus så kan man byta den 7-poliga till en 13-polig kontakt både på släp och bil.

Därav detta fenomen på släpet, alltså ingen felkoppling på bilen.

Tack för förklaringen! En till skumhet i det här är att backljuset på släpet har fått för sig att lysa oavsett om dimljuset är på eller ej med särbons bil. Med min förra bil lyste backljuset så vitt jag vet bara när det skulle d.v.s. när backen var i. Med min nya bil lyser det också bara när det ska. Så frågan är om det är något fel i särbons drag ändå? Jag har 13-polig kontakt på min bil, men adapter eftersom släpet har 7-pol.

då miistänker jag att det som är fel på sambons bil kan vara så kallad husvagnsplus som ligger på det stiftet och som då göra att lampan är tänd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Rehabtid dragna tänder

Hästrelaterat

Tillbaka