Background: center center;

S

Spider84

Vill absolute inte fungera för mig. Alla andra varianter med top center, bottom, center o.s.v. fungerar fin fint, men givetvis inte den varianten jag vill ha: center center;
Någon som kan förklara det för mig eller hjälpa mig. Testade med middle center också men det fungerade inte alls (borde det inte göra heller iofs).

Sv: Background: center center;

center center borde fungera. Har du lagt till no-repeat? Du kan testa 50% 50% också. Men det låter som ngt annat är fel. Har du validerat CSS-koden? Kan ju bero på för många värden. Testa background-position:center center;.
Kan man ta en titt på sidan?

Senast ändrad:

Har precis börjat på den så det är bara body jag har kodat för ännu (mer eller mindre).
Får samma resultat med 50% 50% = sidan hamnar i mitten på tvären, men på höjden så är halva bakgrunden över själva sidan så man inte ser den.

Så ser body ut:
body {
background-image: url(back.gif);
background-repeat: no-repeat;
background-position: 50% 50%;
background-color: #000;
}

Behöver du det kan jag slänga upp sidan. Är ju bara en bakgrund på den ännu så det räknas ju inte som reklam.

Vet inte om jag förstod din beskrivning av hur det ser ut, men jag tror det.
Jag har "labbat" lite i Firefox med din CSS men till en egen (X)HTML-sida som innehåller meny, paragraf och lite smått och gott.

Om jag sätter
body * {
display:none;
}
..d.v.s "tar bort" alla element i min (X)HTML-fil så blir min bakgrundsbild centrerad horisontellt, men inte vågrätt. Eller jo, den blir ju centrerad, men halva bilden försvinner ovanför webbläsarfönstret, eftersom webbläsaren inte har något innehåll att centrera efter.

Testa att lägga till lite innehåll i din (X)HTML-fil och återkom sen :)

Den halkade lite längre ner, men inte hela vägen.
Det jag funderar på är om jag inte får problem sedan när jag ska lägga in text som är längre än vad bakgrundsbilden är.

Det är en ram som är bakgrunden och texten ska givetvis hålla sig inom denna ram.
Blir det inte svårt att träffa in content med body så innehåll hela tiden håller sig rätt mot bakgrundsbilden i alla webläsare?

Kan jag ha body svart och sedan lägga bakgrundsbilden i #content?

Rent spontant känns det smartare att sätta bakgrunden i #content istället :)

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 964
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30