Bäckenlossning??

LaLu

Trådstartare
Någon som vet något om detta?? Min häst har haft kraftig värk i bäckenet eller hur jag ska förklara det. Hon har sista veckan dragit upp bakbenen ordentlig ett i taget. Man ser på henne hur ont hon haft. Igårkvälls fölade hon. Hon var mycket medtagen efteråt, på ett sätt hon aldrig varit förut efter en fölning. Idag har hon ännu mycket ont. Veterinären har varit här och gett kramplösande och smärtstillande. Det har dock inte gett med sig något alls. För en liten stund sedan var en som hållit på med kor och såg henne och han sa att det troligen var bäckenlossning hon hade. Var inte helt ovanligt bland kor. Det jag undrar över nu är om någon vet något om detta bland hästar och vad man i så fall kan göra. När kor fick detta var inte prognosen bra.

Sv: Bäckenlossning??

Varför tar du inte henne till klinik för en ordentlig undersökning?
Finns väl inget att vänta på.

Grattis till fölet!

Det var inte frågan. Utan det var om någon varit med om detta förut.

Men snälla någon, ska det vara så förbannat svårt att ta hästen till klinik? :mad:

Det spelar ingen roll vad frågan var.

Det var inte frågan. Utan det var om någon varit med om detta förut.

Ja det har jag, men inte på häst. Utan på Ko.
Det gick illa. Stelheten satte in ganska snabbt och hon blev sned i bäckenet.
Då detta vållade henne mycket smärta avlivades hon!

Om någon varit med om det är väl ganska ointressant.
Stoet lider och behöver veterinärvård på klinik.

Att flytta stoet i nuläget är inget alternativ, varför bör inte ens behöva förklaras, eller Borde inte behöva förklaras om ni hade haft någon erfarenhet av det.

Stoet har fått smärtstillande, kramplösande samt vätska utav veterinär. Vi är i regelbunden kontakt med veterinärer, erfarna uppfödare, försäkringsombud, och allt annat ni kan tänka er för att få reda på andra människors erfarenheter av samma sak och för att få klarhet i vad som är Bästa tillvägagångssättet för Sto och Föl.

Det som är intressant är om någon annan råkat ut för samma sak, hur händelseförloppet såg ut, annan relevant information för att ~få veta~ hur andra har gått till väga i samma situation.

Något besserwissrande var det INTE som efterfrågades, utan det som är intressant är andras erfarenheter på HÄST.

Tack, fler hysteriska skrik behövs inte, svar som "jag har ingen erfarenhet av det meeeeen.." undanber vi oss också. Det här är bekymmersamt nog.

/Sofia som just nu sitter och ska ringa Skara för tredje gången.

Om du nu har så mycket hjälp från ERFARNA personer, varför då fråga på ett forum?
"Besserwisser"?
Det är ingen skillnad på ett bäcken på en Ko och på en Häst!
Diagnosen och Prognosen är densamma.

Jo jag tycker fortfarande att hon ska till en Klinik.
Bra transport för sto och föl kan Djurambulansen erbjuda!

nu är det som så att nämnda klinik är vi i kontakt med och de anser det onödigt att utsätta stoet för en transport, så även djurambulans. De råd vi fått av, ja just det KLINIKEN, är att ge henne smärtstillande (vilket vi gör) samt att se till att hon äter och dricker. Att köra dit ansåg veterinärerna bara öka risken för såväl sto som föl. Vi väljer alltså att lyssna på Veterinärerna framför någon med erfarenhet från EN ko.

För att få MER input i hur folk har GÅTT TILL VÄGA för att underlätta för sto och föl. All information är BRA information, och det är alltid väldigt skönt att få kontakt med fler personer som varit med om det samma.

Om du nu har så mycket hjälp från ERFARNA personer, varför då fråga på ett forum?

Här inne finns ytterligare ERFARNA personer!

All eventuell information KAN vara till hjälp. Nu när veterinärer och klinik är inblandade och gör de de kan för stoet, så tycker jag inte alls det är fel och kolla runt ifall någon annan möjligen har erfarenhet av just detta sjukdomstillstånd.
TS gör ju uppenbarligen allt h*n kan.

Senast ändrad:

nu är det som så att nämnda klinik är vi i kontakt med och de anser det onödigt att utsätta stoet för en transport, så även djurambulans. De råd vi fått av, ja just det KLINIKEN, är att ge henne smärtstillande (vilket vi gör) samt att se till att hon äter och dricker. Att köra dit ansåg veterinärerna bara öka risken för såväl sto som föl. Vi väljer alltså att lyssna på Veterinärerna framför någon med erfarenhet från EN ko.

För att få MER input i hur folk har GÅTT TILL VÄGA för att underlätta för sto och föl. All information är BRA information, och det är alltid väldigt skönt att få kontakt med fler personer som varit med om det samma.

Var står det EN ko?
Naturligtvis ska du lyssna på veterinärerna, men för den sakens skull tycker jag inte du ska vara så sarkastisk.

Önskar dig dock Lycka till med sto och föl.

Du skrev i singularis så jag antog att det handlade om en ko eftersom man annars har en förkärlek för att tala i plural.

Jag är inte sarkastisk, däremot så informerade jag er tidigare om att vi Är i regelbunden kontakt med veterinärer, samt för en dialog med skara.. så andra inlägget ansåg jag vara rakt av onödigt. känslorna är ganska kaotiska här om sanningen ska fram, så stubinen är knappast den längsta.

Tack Bellini för att du förstod!! :bow:

Förstår att du mår dåligt och är orolig.
Hoppas allt ordnar sig till det bästa!

Men snälla någon, ska det vara så förbannat svårt att ta hästen till klinik? :mad:

Det spelar ingen roll vad frågan var.

Och att det ska vara så förbannat svårt att förstå att:

1, att ta ett sånt här sto till klinik är farligt både för stoet och för fölet.
2, att kliniker inte alltid kan göra mer än en hemmaveterinär som har hjälp av en duktig djurägare.

Till TS, lycka till, och skriv gärna mer i tråden om hur det går, när du orkar och hinner.

Stoet verkar piggna på sig lite, så vi vågar ~nästan~ vara svagt positiva här.. Fölungen är en riktig piggelin! Det är ju ljusningen i det hela, ett riktigt litet krutpaket som galopperar och bockar för fullt...

Lite övrig info; vi har bla. varit i kontakt med en av danmarks större uppfödare, tanken var att hon som haft så mycket ston genom åren nog måste ha sprungit på det här förr... det har hon inte. Det verkar, även på veterinärerna, som om detta är något som är väldigt, väldigt ovanligt och prognosen är eh ja.. ganska vag.

Dels för att spara på stoet och dels för att han ska vara "invand" vid mjölkersättning och hinkfodring utifall att kommer han börja stödfodras idag. Vi kämpar på för att spara stoets krafter så gott det går, det sköna är att hon verkar ge en ganska bra respons på den behandling hon får just nu, hon rör sig lite mer, har mer reaktionsförmåga och är allmänt piggare. Äter helt okey och dricker som hon ska, vilket är jätteskönt då hon bara igår morse inte var intresserad av varesig vatten eller mat.

TS kommer hålla er a jour i helgen.. kanske hjälper vi någon annan i framtiden även om vi kanske inte kommer i kontakt med fler hästägare som varit i samma sits..

Tråkigt med er märr.

Det jag kan bidra med är följande vi själva råkat ut för i år.

Vår ena märr fölar några dagar över tiden. Förlossningen i sig var det inget onormalt med. Men när hon ska stiga upp så är hon väldigt vinglig bak och välter. Hon beter sig precis som en katt som stapplar runt efter att varit sövd.
Bakbenen hängde inte med och hon hade ingen som helst kontroll på bakdelen öht. Hon satte ner en hov där det föll sig. Så det blev till att släpa undan fölet, mjölka ur och ge.

Då, klockan två på natten var både jag och maken helt hundra på att vi skulle tvingas skjuta märren på morgonkvisten.

Jag tackar ödet för att vi bestämde att hon skulle föla ute så vi fick det utrymmet vi behövde. Vi bestämde också att låta märren och fölet vara kvar ute. Detta övervägdes kl 3 på natten efter diskussion med god vän (även hon uppfödare) samt att märren nu inte välte längre men dock var väldigt vinglig.

Ringde vet direkt på morgonen som ansåg samma sak.

Det intressanta i detta fall är att märren hade vid lunchtid piggat på sig så mycket att hon kunde röra sig vad jag anser vara inom normalvariation. På kvällen galopperade hon värsta rundan.

Hon är inte helt återställd. Utan ibland ser man hur hon liksom tappar steget i traven.

Klinikveterinären funderade på om hon kunde ha kalkbrist för då kor får det så blir de ofta så här/ typ kalvförlamning. Men efter en del funderande så konstaterade vi att hon enligt foderstatsberäkningar/analyser fått i sig. Men man vet aldrig.

En annan teori är att hon fick någon form av svullnad ( fölet var ganska stort) som tryckt på någon nerv i bäckenet alt att hon hade foglossning. För så slapp hon hon var i år har hon aldrig varit. Kan också säga att hon emellanåt lyfter något av bakbenen liknande en hund som ska kissa.

Vi smärtstillade henne direkt på natten sen har vi inte satt in mer.
Hon åt och drack som hon skulle redan på förmiddagen.
Vi har inte kunnat provocera fram smärtreaktion vid palpation.
Båda veterinärerna (klinik + vår semin) anser att det är ok att betäcka om i år.

På kliniken hade hovslagaren hört talas om ett annat sto som betett sig precis som vårt och hon blev återställd men det tog tid.

Hoppas det löser sig för er.

Gira

Senast ändrad:

Att flytta stoet i nuläget är inget alternativ, varför bör inte ens behöva förklaras, eller Borde inte behöva förklaras om ni hade haft någon erfarenhet av det.

Där har du helt rätt. Att flytta en nyförlöst sto i sånt dåligt skick med en helt ny unge är rena vansinnet och för att förtydliga för andra som inte begriper så finns det något som heter djurkydds skäl..

Och fortsätter mitt inlägg nedan....

En annan teori är att hon fick någon form av svullnad ( fölet var ganska stort) som tryckt på någon nerv i bäckenet alt att hon hade foglossning. För så slapp hon hon var i år har hon aldrig varit.

Detta var vi också med om förra fölsäsongen. Skillnaden att märren fölade på box och höll på att mosa fölet då hon skulle upp.(förstagångare)
Vi fick sitta hela natten hos henne och bevaka plus att stoet tvingades stå hela natten.
Av den enkla anledningen att om hon hade lagt sig så hade hon kanske knäckt haserna nästa gång hon skulle upp.
Teorin av veterinär var just nervtryck från någon svullnad.
Inte kalkbrist i alla fall. Då, efter diskussion av hur våra foderstater såg ut.

Men jag tror inte att min och Girasols märrar har samma fel som TS märr.

Vår visade inte tecken på smärta utan enbart en väldigt dålig koordination och vinglighet.
Ett dygn senare såg vi enbart nåt snedsteg här och där. Efter ca 1 vecka var hon helt ok. Hon skall nu föla igen i slutet av juni, och jag hoppas inte det händer igen.

Jag hoppas det ordnar sig för TS och att h*n gärna berättar vidare hur det går.

Lycka till!!

AM

Lite uppdatering. Märren går nu på finadyne...max dos. Hon äter och dricker som hon ska och magen har börjat funka igen. Hon har idag fått gå ut med den lilla då det verkar som att hon ändå vill röra på sig. Hon går ännu och lyfter bakbenen och man ser att hon har ont. Det har spekulerats om att en nerv kan ligga i kläm här också men verkar ha något mer med skelettet/muskulaturen att göra. När hon stått stilla o betat o sen ska förflytta sig så går det väldigt knixigt och stelt.
Ett annat problem som tillkommit är att mjölken verkar börja sina på henne. Vi har börjat stödfodra den lille för att han ska få i sig vad han behöver. Det svåra är att göra en sån avvägning att han inte slutar dia. Vill ju att han ska dia helst om det går.
Just nu tar vi bara en dag i taget och hoppas på det bästa vad det gäller mor och son.

:eek:
Nej men kära nån...
:cry:
Vilka bekymmer!!
Blev helt chockad av tråden..
Hoppas allt går väl med sto och fölis!
Visst har du ett sto till som fölat nyligen? Kanske kan hon vara stödamma? Bättre det än att flaskmata, vilket inte är kul!
Om det stoet inte vill låta andra föl dia på sig kan du höra av dig , kanske kan vi lösa det med Fanny? Hon var väl extra mamma ifjol om jag minns rätt?
Stora stödkramar!
Och hör av er om det behövs!

Märren är nu sämre igen. Kan nästan inte stödja på höger bakben. Juvret har sinat men fölungen snuttar så mycket han kan. Vi kämpar på med ersättningen. Nu verkar han ha kommit underfund med det så vi har fått i honom lite. Ska gå ut om två timmar igen o se om vi kan få i honom lite mer.
Händer det inget radikalt med märren tills på måndag så ser vi oss tvungna att ta bort henne för hennes skull. Känns jättejobbigt att se henne ha så här ont. För fölungen skull så måste hon dock orka kämpa lite till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 150
Senast: Docka
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 320
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka