Bäckenlossning??

Sv: Bäckenlossning??

Ja jag kollar efter det nu. Vi ska dock göra ett försök med ett av våra andra ston som i fjol lät andra ungar dia. Hon fick föl för 3 veckor sedan.

Fölungen har nu diat det andra stoet här hemma och det har gått bra. Någon som dock inte gillar att dela maten är Stellas egen fölunge. Han är tjurig som få. Vi kommer dock ta in lilla fölet till Stella med jämna mellanrum så han får äta. Vi fortsätter samtidigt att leta efter en amma.

Vad kul att det gick bra! Duktigt jobbat. :)
Då fixar ni säkerligen även att få fölet att bli accepterad av nån amma.

Du ska veta att jag tänker på dig och håller alla tummar och hovar som finns här på gården (som du vet finns här ganska många) att Gloria blir bättre så att mitt lilla "barnbarn" hinner växa till sig lite till. Har du börjat kolla om Stella kan tänka sig hjälpa till?

Känner du att du vill prata, spy galla över orättvisor eller bara känner för att tänka på något annat några minuter, så vet du var jag finns.

Kram från "farmor"

Ja du ska veta att vi gör allt som står i vår makt för att lillkillen ska ha det så bra som möjligt. Han har fått dia Stella två gånger i kväll. Nu har vi precis varit ute o fått i honom 2 dl ersättning. Kl ställs sen på 4 så han får lite mat då med. Sen tar vi in Stella igen så hon får hjälpa till lite.
Gloria blir det bara sämre med. Nu börjar hon bli kall i bakdelen också. Känns jättetungt o se henne så dålig. Ska ringa veterinären i morgon igen för vidare instruktioner.
Har nu också anmält fölungen till ammajouren o hoppas på att vi kan finna en amma.

Senast ändrad:

sitter här nere och tänker på er ska ni veta... Alla hälsar och grabbarna håller tummar och tår för att en bra amma ska dyka upp..

Stay strong!!!!!!!!!!!!!! :bow:

Nu har vi haft veterinär här i 2 timmar. Förutom värken i ben o länd har hon nu åkt på livmoderinflammation med. Hon är sköljd och det kom ut massor av äckligt var. Hennes temp ligger på 36,7 och hon har en puls på 75....inte alls bra. Enda ljusningen är att hon äter o dricker.
Hon har fått ytterligare smärtstillande och ska nu ha penicillin i 5 dagar. Prover är tagna som jag väntar svar på under kvällen.

Idag har märren inte druckit något hur vi än försökt att locka henne. Hö äter hon inte. Kraftfodret åt hon i morse. Tempen ligger på 37.7 grader och pulsen ligger kvar på över 70. Verkar på henne som att hon gett upp :cry:
Funderar över hur man löser det med fölungen. Den kan ju knappats vara själv..eller??!!!:confused:

Jag har ett sto med ett tre veckor gammalt föl som den lilla fölungen fått äta lite ifrån. Grejen är att den äldre fölungen blir vansinnig o går till attack mot den lilla. Sen har jag ett annat sto som jag tänkt försöka med som dock inte har föl....men som kan gå som fostermamma ev....Vill bara inte prova med det så länge fölets mamma ännu är på benen. Går ju ännu o hoppas på att få tag på en amma så den lilla kan få en så bra uppväxt som möjligt även om det går att lösa med flaska.....

Vad synd att den andra fölisen inte accepterar den lille.

Hoppas verkligen att det ordnar sig och att det sker ett mirakel med ditt sto. :cry:

Frågan är ju om den "store" fölis som bara är 3 veckor verkligen kan skada den lilla. De har ju ingen styrka ännu när de är så små som 3 veckor. Accepterar stoet det andra fölet ? Om hon gör det så hade jag nog chansat och släppt ihop ungarna de blir nog snabbt kompisar.

Accepterar inte stoet det andra fölet fullt ut och ni måste ta bort det andra stoet så kan det vara bra att det andra stoet ser det ske. Jag var med om när en av grannens ardennersto gick ner sig och sedan aldrig klarade att komma upp på benen igen efter att hon blev räddad därifrån. De fick till slut avliva henne i hagen där hon gick tillsammans med sitt föl och ytterligare ett sto med föl. Så snart hon var borta och det andra stoet gått fram och undersökt saken så tog hon till sig dennas föl direkt det var inget snack om saken utan vips hade hon två föl och båda diade henne. Hon förstod helt enkelt vad som hänt och då ställde hon upp direkt.

Saken att stona jagar bort de andras föl från att dia i hagen är ju en inbyggd reaktion att de skall gå till sin egen mamma det är ju inte för att de tycker illa om fölet i sig. Så gissningsvis så förstod ju detta sto att fölet inte längre hade någon annan mamma att gå till och accepterade då helt att den fick dia.

Nu har vi fått hit en amma:) Hon är inte helt med på att släppa den lille till sig, men vi kommer kämpa i några dagar för att se hur det hela utvecklar sig. Vi är så oerhört tacksamma att ha fått hit Chelsea..ett paintsto som olyckligtvis förlorade sitt föl i morse.

håller tummarna att det lyckas med amman:laugh:

hur gick det idag med besöket?

Tänker på er!

Det gick bra med miljö o hälsa. Har fått några platser anvisade där vi får begrava Gloria. Ser ut som att vi kommer ta bort henne på fredag.

det är lite sorgligt.. men *pepparpeppartaiträ!* så har amman släppt till för den lille ett par ggr.. men hon är fortfarande förvirrad och vet inte hur hon ska förhålla sig till saker åt ing.. får i nuläget hålla upp ett framben annars slår hon efter honom, men så fort benet är uppe och han kommer åt att dia njuter hon så hon håller på att somna...

Tänd ett ljus i natt för oss, föl, ston och det föl som förlorade sitt liv i morse så "vårt" kunde få en amma... Och för stoets ägare som på en gång kollade ammajouren och hörde av sig så snabbt!!! :love::bow:

Så var tiden ute för Gloria. Var som att hon visste att någon fanns som kunde ta över hennes lilla bebis.
Vi behövde inte ta beslutet om att hon skulle tas bort. Hon tog det beslutet själv....03.05 tog hon sitt sista andetag.

Nu kämpar vi vidare för den lille........

Tänker på dig i sorgen efter Gloria:cry:

Håller tummarna att mitt "barnbarn" blir accepterad av sin amma.

Kram Farmor

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 150
Senast: Docka
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 320
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka