Bäckenlossning??

Sv: Bäckenlossning??

Så oerhört tragiskt:cry:

Hoppas verkligen att den lille blir accepterad av sin amma.

Tröstkramar i mängder.

Åh jag blir alldeles tårögd av att läsa tråden, vilket bra kämpande ni gör! Tråkigt med stoet och hoppas de löser sig med den lilla!

Bra kämpat och lycka till!

Oh, jag är så ledsen att jag inte läste detta förrän idag. Kanske hade jag haft något som funkat för er, delar med mig i alla fall om det händer någon annan något liknande...

Mitt dräktiga sto opererades för bihåleinflammation vid jul och allt gick bra. Hon tog dock tid på sig att resa sig och när hon kom upp så hade hon fruktansvärt ont. Hoppade runt på 3 ben i boxen tills hon stöp :cry: Så fort hon kom upp gjorde hon likadant. eftersom hon stod på klinik fick hon all smärtlindring de vågade ge, var även i kontakt med Ulltuna bara för att konstatera att de inte hade mer att ge. Visade sig att hon hade fått en nervskada och nu hade muskeldegenerering pga av detta.

Efter 2 dygn utan någon förbättring hittade min underbara vet. en artikel på nätet om ett sto som hade haft liknande smärtor efter fång och som de hade gett epilepsimedicin för att bryta kramperna/smärtan. Det stoet hade också varit dräktigt och blivit frisk OCH fött ett friskt föl.

Vi gav ovan nämda medicin (billigt!!!) och efter 12 h märktes en markant skillnad och efter 1 v var hon helt fri från smärta. Jag fick hem henne efter 3 dgr då var hon bra nog att transportera.

Verkar som om din haft samma sak fast tryck inifrån istället för utifrån. Förloppet med att hon inte längre mjölkade tyder också på muskeldegeneration. Togs några blodprov?

Kan säga att min överlevde pga att hon var i väldigt gott hull innan så hon hade lite att ta av, för det var inte mkt kvar av henne efter de här 3 dagarna. Hon är högdräktig nu och so far, so good!

Dock kan man ju gissa att det inte bara handlade om nervskada på TS sto iom att hon själv dog. Måste ju varit något som gått sönder i henne man dör inte av enbart smärta.
Beklagar TS är värsta mardrömmen att förlora stoet vi får hoppas att det i alla fall löser sig med amman.

Om de har muskeldegenerering som min häst hade så gör de det. De bryter ner alla fettreserver och går vidare på musklerna, slutar väldigt ofta med döden. Stod bl a lite om det i förrförra nr av ridsport (under sövning av häst).

Går tydligen väldigt fort oxå, vet både av egen erfarenhet och vad vet. sa. Att min häst lever hänger till stor del på att hon alltid har varit mkt lättfödd och på att ensilaget i år var för bra så att hon var fet = hade mkt att ta av.

Under den perioden hon var dålig så varken åt eller drack hon och det gjorde väl inte TS sto heller. Min fick litervis (5 l/tillfälle) med dropp varje dygn och trots detta gick hon ner närmare 100 kg på de här 3 dagarna och var nära uttorkad (väger normal 750 kg). Hon gav inte heller di till en fölunge under tiden vilket ju tar ännu mer kraft.

Glad att det gick bra för din märr. Här var det dock inte samma sak riktigt. Blodprov togs och det var inget fel på muskelvärden, lever eller njurar. Det enda var att hon hade dåligt med vita blodkroppar och det var ju inte konstigt då hon också fått livmoderinflammation.

Vill förtydliga lite....Märren fick inte själv dö...utan när hon lade sig ner o vi märkte att hon gett upp och att smärtan blivit övermäktig så kontaktade vi nödslakt/djurambulans som kom och befriade henne från smärtan.

Märren här har hela tiden fram till förlossningen ätit med godaptit och var i bra hull. När hon blev dålig så åt hon de flesta dagarna var väl egentligen bara 2 dagar som hon inte ville äta eller dricka. Veterinären var här och slangade i henne vatten då.

För er som läst och tänkt på oss, ston och lille Fighter (ja.. nu har han fått sitt namn!)

Amman Chelsea, denna ÄNGEL till häst med en underbar ägarinna som körde hit henne. Som kollade Ammajouren på en gång när hennes föl förlorats.. all heder till denna kvinna och hennes goa goa sto!

chelseaofighter.jpg

Vi var ute i sommarhagen och mös idag... dom är så duktiga båda två att man i dag till och från blivit tårögd av lycka över den ljusningen som det ändå är.

IMG_0492.jpg

chelseaofighter1.jpg

:love:

Så ledsen jag blir att ni förlorade stoet :cry: Vilken tur i oturen att det fanns en amma tillgänglig, stoägaren förtjänar en stjärna på himlen!

Så fina båda två, de ser nästan ut att vara mor och son ;) Lilla fölisen är helt gudomligt söt! :love:

Ja stoägaren är verkligen värd en stjärna....och det är Chelsea stoet också. Hon har idag helt tagit till sig fölungen som sin egen. Hon är så fin o pratar så fint med han. Vi är så lyckliga här.
Alla odds var emot oss då hon var förstföderska och dessutom då fått ett föl som hon begravt i boxen under halm. Vi vägrade dock att ge oss och det tog mindre än 2 dygn att få henne till "mamma" åt lilla Glowing Fighter.......vårt sista föl efter Gloria.

:cry:
beklagar att Gloria inte orkade....
Men ÅH :love:
vad underbart att det funkade så bra med amman!

Håller tummarna för att "Fighter" klarar sig fint nu!
Lite OT, Fanny är dräktig med Wow nu,vi UL-ade och såg ett pickande hjärta på dygn 24, det var i tisdags, så nu hoppas vi att det håller hela vägen fram till 2 april nästa år, då hon är beräknad......

Men va roligt!! :) Håller tummarna för fanny å bäse nästa år...

Jag är lika fjantglad som Gutis... det var Glädjetårar här idag.. helt underbart! Och chelsea är det vackraste stoet i hela världen i mina ögon just nu.. tom vackrare än mina egna tre. :love::bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 150
Senast: Docka
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 320
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka