bäckenbensfraktur

V

vicky2005

hej
Mitt varmblodssto har gjort illa sig i hagen, veterinären gjorde en bedömning att det är en bäckenfraktur.
Nu skall hon stå på box i 2 månader till att börja med innan nästa besök hos veterinären. Vi har spännt upp en vajer i taket med en löplina som sitter fast i grimman , så hon inte kan lägga sig ner.
Detta känns riktigt tragiskt då vi har tränat hon i 3 år ( hon är 5 år nu)
och hunnit gjort 3 starter med goda resultat.
Tanken är ju att fortsätta tävla med hon om det är möjligt.
annars kommer hon att bli skickad ner till gotland som avelssto.
har nån haft eller hört om ngn häst med bäckenbensfraktur? hur har det gått?
enl veterinären så beror det helt på hur frakturen växer ihop och hur sne dom blir. helst av allt så skulle jag vilja skicka hon på ngt spa där vattenträning ingår för snabb uppbyggnad igen, men det är ju en kostnadsfråga, ngn som vet av något bra ställe?
vet att vissa har fått det på sin försäkring, har dock inte kollat upp det än.
Vill också påpeka att hon har stått nu på box i 3 dagar ungefär med smärtstillande. hästen mår bra och ser rätt nöjd ut ändå. men så har det ju bara gått några dagar.
vi tänkte först ta bort henne, eftersom vi trodde hon skulle lida så länge, men veterinären avrådde det och i vissa fall blir dom helt återställd.

hoppas få svar om någon haft eller varit med om någon häst med bäckenfraktur, vill veta allt!!
tacksam för svar.

Sv: bäckenbensfraktur

Menar du att ni bundit hästen så den inte kan lägga sig ?

Då antar jag även att hästen står i _hängmatta _så den kan vila ?

Mia

hej, nej den står i typ löpband som löper i taket så hon kan förflytta sig diagonalt, hängmatta var inte nödvändigt eftersom många hästar tydligen får panik i sånna. sen stödjer hon benet, hade hon inte gjort det hade hon fått åkt neröver och fått stått i hängmatta.
jag vart fundersam jag med om att hon skall stå så utan att lägga sig i 2 månader. pratat med uppsala hästklinik, bjerke samt hästkliniken här i sundsvall. så hon ska alltså stå så i 2 månader, och får absolut inte lägga sig.
men den är ju inte så kort hon kan ju flytta ner huvudet ocså en bit, sen om hon skulle mot förmodan lägga sig så går repet av eftersom vi tejpat det av säkerhetsskäl.

Att ha hästen i box med löpvajer i taket så den kan röra sig, äta osv men inte lägga sig är en behandlingsform som används vid flera frakturer, utan att hästen ställs i matta. Iom att de kan via stående via att låsa bakben, så kan de vila utan att ligga (dock får de ingen REM-sömn, men..)

jaha det där med bakbenen visste jag inte, men det lät ju på ett sätt bra...
känns ju lite jobbigt att ha domså men hästar ä ju dock vanedjur och anpassar sig. finns ju domsom står så ett halvår med tex brutna ben, så 2 mpnader får man väl hoppas gå rätt fort.

Visst kan hästar låsa sig och stå och sova men att inte kunna avlasta något av sina ben utan hängmatta låter inte friskt även om man kan låsa benen .

Har själv haft en häst i hängmatta och kan säga med facit i hand utan vetrinärer som tyckte det var okey och pålle skulle bli frisk ,så frågar jag mig fortfarande idag hur han igentligen mådde och för vems skull han stog där i flera månader .

Anser inte att det är djurskyddmässigt rätt ! Men det är min åsikt och att jag sen med facit i hand skulle gjort annorlunda . Det är en annan femma och jag fick inte rätt information från Djursjukhuset och har efteråt fått reda på att man faktiskt använde min häst som försökskanin:devil: Trots min direkta fråga till denna att ni använder inte min häst som försökskanin och man nekade till det !!!

Så för mig är den här diskussionen väldigt känslig vad man låter sitt djur få stå ut med och jag kanske inte ser riktigt klart på grund av känslor i den här diskussionen .

Dock hoppas jag TS häst verkligen mår bra och att den blir frisk .

Mvh Mia

Fast just genom att de kan låsa KAN de ju avlasta ben fast de står upp? Under förutsättning att benen är oömma etc då såklart.

ja detta var känsligt även för mig i fredags då vi nästan hade bestämmt oss för att ta bort hon för att hon skulle slippa lida... då veterinärena stark avrådde oss eftersom det är ganska stor chans att hon verkligen kan komma tillbaka till tävlingsbanan. men som sagt det beror ju på hur det växer ihop.....
hästen mår bra hon äter 2 balar hö om dan, och eftersom hon har varit jättesvår att få upp i hull så är man jättetacksam för att hon äter. och skulle hon må riktigt dåligt så tror jag inte att hon mår dåligt. sen ser man ju lite på det allmänna betteende också. hon ser pigg och glad ut i övrigt.
2 månader är ju dock inte allt för länge.
i vissa fall har jag hört om hästar som max klarat av och stå så i max 3 veckor (tabore). sen fick dom ta bort han, men det var en annan form av skada. hoppas verkligen min häst klarar av och att det går smärtfritt så hon kan få ett bra liv även efter ett brott.
mvh andrea

Behöver inte hästen REMsömn som oss? Får den det om den inte ligger ned? Jag trodde att hästar behövde ligga ner för att kunna sova så.

jag har ingen aning om sömnen faktiskt..mer orolig för att hon ska bli sne å vind jag.
nog kan dom sova ståendes med iaf vila, tänk dom som står så 6 månader, hua!!

De drömmer inte REM-sömn om de inte ligger. Däremot om de behöver det vet jag inte, men då mer än en häst stått på samma vis som TS häst pga fraktur, under lång period, så antar jag att det under den tiden inte är nödvändigt? Annars borde man ju märkt av att det blir knas med dessa hästar för de inte får REM-sömn liksom?

Hästar i hängmatta kan ju inte heller sova REM-sömn, så borde märkas på de med.

Japp!

Du kan lägga ut kort men inte direkt från datorn, måste finnas på internet på ena eller andra viset.

idag har det gått 2 veckor sen fraktren, hästen mår kanon bra utan att ha fått lägga sig...är lite svullet än så man ser inte riktigt hur det kommer bli, om det blir snett eller inte. men det ser iaf bra ut så här länge...äter gör hon 2-3 balar hö om dan!!! det är hur mkt som helst, men ingen är gladare än jag eftersom hon alltid har varit svår att få upp i hull.
fick morötter och massage idag, så nu är det 6 veckor kvar på box i sin löplina. fortsätter det så här så går det vägen.... håll tummarna!
7e oktober är det återbesök , då skall frakturen ha läkt ihop och sall då kollas på rörelseprov bla... hoppas verkligen hon kommer ut på travbanan igen eftersom det är en enorm kapacitet i hon...uppdaterar sen=):)

KL
Det här med sömnen, hur kommer det sej isåfall att hästar ibland nästan kan ramla ihop om dom inte sovit på länge och är väldigt trötta? Har hört från många ställen att hästar när dom är tillräckligt trötta att benen faktiskt kan vika sej. Visst att en häst kan vila och halvsova stående men sova djupt kan dom ju inte stående och alla djur måste väl nångång få en djup sömn?

jag har ingen aning om det här med sömn, före olyckan iaf så gick min häst i extremt hård träning, hon låg inte ens då, nån gång men det var sällan...nu är hon ju i vilande från träning då men hon ser iaf väldigt pigg och glad ut.. men däremot så är det 6 veckor kvar..kommer ihåg en gammal ridhäst jag hade som inte la sig ner för han hade besvärligt att ta sig upp...han stod och sov och la sig aldrig på några år...då reds han även i lätt motion varje dag.
var och veterinär besiktade han vid 20 års ålder typ hälsokontroll,,,och han var pigg och glad och hade ingen anmärkning...och då låg han aldrig..
ae

Behöver inte hästen REMsömn som oss? Får den det om den inte ligger ned? Jag trodde att hästar behövde ligga ner för att kunna sova så.
Jo, de behöver REM-sömn! Minst 4 timmar per dygn har jag fått lära mig (av veterinär som utbildar på Strömsholm) att hästen måste ha möjlighet att ligga ner och sova. Dock behöver det inte vara 4 timmar i sträck.

Inget djur mår bra av att stå upp i flera månader utan möjlighet till att lägga sig, och det är just därför som hästar med rygg- och bäckenfrakturer ofta tas bort direkt. Lägger de sig så kan de kanske inte komma upp och en häst bör aldrig ligga mer än några timmar i sträck, sedan blir trycket på de inre organen för höga. Jag har sett en shettis med bäckenfraktur ligga ner i en box i 6 veckor innan ägaren skulle tillbaka till kliniken. De kom hem utan häst... (Detta var innan jag kunde så mycket om hästskador - jag var typ 14 år - så jag visste inte hur farligt och plågsamt det var för hästen. Annars hade jag protesterat ordentligt!)

jag har ingen aning om det här med sömn, före olyckan iaf så gick min häst i extremt hård träning, hon låg inte ens då, nån gång men det var sällan...nu är hon ju i vilande från träning då men hon ser iaf väldigt pigg och glad ut.. men däremot så är det 6 veckor kvar..kommer ihåg en gammal ridhäst jag hade som inte la sig ner för han hade besvärligt att ta sig upp...han stod och sov och la sig aldrig på några år...då reds han även i lätt motion varje dag.
var och veterinär besiktade han vid 20 års ålder typ hälsokontroll,,,och han var pigg och glad och hade ingen anmärkning...och då låg han aldrig..
ae
Jag brukade tro att mitt fullblod aldrig la sig heller, eftersom hon aldrig hade halm i man och svans eller gräsfläckar på sommarhalvåret. Men jodå, hon låg visst korta stunder, men var väldigt selektiv med VAR hon la sig så att hon inte blev blöt eller smutsig. (Hon är en såndär som undviker vattenpölar och lera till varje pris, även om det innebär lååånga omvägar.)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 966
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 253
Senast: fruxolisa
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 803
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka