bäckenbensfraktur

Sv: bäckenbensfraktur

kanske beror på var och hur brottet sitter och ser ut med... vi skulle ta bort hon dagen efter eftersom vi trodde hon bara skulle plågas, men veterinären avrådde det samma sak ett tiotal veterinäer som vi samtalat med, så då får man ju även inte ut något på försäkringen eftersom veterinären sa så..
hon ser nöjd och belåten ut i boxen , sen måste man ju kunna lita på veterinärena med.
ae

Jag hade (eller egentligen hade jag henne aldrig, då detta hände när vi skulle hämta hem min nya häst) ett sto som bröt bäckenbenet. Hon reste sig och slog över vid lastningen. Haltade rejält efteråt och vet rekommenderade att hon togs bort. Det var av olika skäl inte en häst som hade mått bra av så lång boxvila.
Synd på en jättefin häst :(

kanske beror på var och hur brottet sitter och ser ut med...

Ja det gör det.

Jag har haft en häst med bäckenfraktur, denna häst röntgades efter ett antal veckor och frakturen visade sig gå genom acetabulum (höftledsgropen) vilket således innebar en dålig prognos för framtida brukbarhet, avlivades på röntgenbordet. Har din häst blivit röntgad? Min häst visade ingen större smärta, i själva verket trodde man till en början på en hälta/sträckning el dyl tills den blev sned i korset och röntgades.

När jag läste till veterinär - och det var länge sedan, hade vi på veterinärhögskolan en värdefull travare som länge stod i hängmatta, ett sto, minns ej namnet.

Ett kvalificerat djurplågeri skulle jag vilja kalla det som satt outplånliga spår i min hjärna.

Ursäkta, jag lägger mig aldrig annars i känslomässiga diskussioner men nu kan jag inte hejda mig – ingen av mina hästar skulle någonsin få gå igenom en sådan konvalescens och sedan kan mina kollegor säga vad de vill.

Jag är veterinär men inte känslomässigt död för djurens väl och ve.

hej, nej hon har inte blivit röntgan, eftersom dom på atg kliniken inte har en sån röntgen här... pratade med uppsala och det blir för stor belastning för hästen att åka 40 mil så som hon var.
veterinären bedömde efter en undersökning utanpå, sen har dom känt inifrån , bakifrån och där kände dom inte brottet och det är ett bra tecken, och eftersom hon också gick på benet var det också bra enl veterinären där.
man man ser där hon sprungit in det sitter vid höftknälen på höger sida,och höftkulan kreptera lite..om det är var brottet sitter typ 10 cm in där så är det bra eftersom det är mkt muskler och dyligt där...sen tror jag hästarna tar det väldigt olika med att stå på box. en del har det bra andra mår väldigt dåligt. min är iaf en som tar detta med boxvila bra som tur är. medans många faller ihop och vill bara dö.hon har iaf gått up en 15 kilo på allt hö hon äter så det känns ju super duper det iaf=)
andrea

hej,
uppdatering.
nu har vi varit på återbesök, veterinären säger det ser positivt ut. man ser inga tecken av att hon blivit sne. frakturen har läkt ihop efter 6 veckor på box, hästen har undertiden hon stått på box mått väldigt bra, fast än hon inte kunnat lägga sig eftersom hon suttit i lina. släppte lös hon efter 5 veckor, men hon har ändå inte lagt sig ner i boxen fast än hon fått.
nu har hon kommit ut i rasthage och skall skrittas i ca en månad efter det skall det börjas trava lite försiktigt, sen om 6 veckor igen blir det återbesök.
det enda som är nackdelen nu är att hon är sååå pigg och lite svår att hanskas med, men mera motion så kommer det att bli bättre
mvh andrea

vet dock ännu inte om hon kommer kunna bli tävlingshäst, men hoppas ju såklart...får se sedan när vi börjar trava lite om hon är halt och så.
men skam den som ger sig!

hej
ja de sägs så, men tydligen så gick det bra utan rem-sömn.. hon la sig ju inte ens när hon fick efter antal veckor. kanske vissa klarar det och vissa inte.
mvh

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 966
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 253
Senast: fruxolisa
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 803
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka