Backar ut när man ska lyfta lämmen..

Veronika

Trådstartare
..ja, så gör min lilla dam nu som varit svårlastad innan men nu är problemet inte att få henne att gå på för det gör hon lätt. Utan nu är problemet att hon inte står kvar tillräckligt länge för att man ska hinna fälla upp lämmen. Och får man henne att stå still där någon sekund så räcker det att hon hör eller ser att någon rör sig vid lämmen så backar hon ut och man har inte en chans i kommunen att be henne stanna kvar. Hon har extrem koll på vad som händer runt om transporten. Jag har bommar bak men eftersom hon verkar vilja stå brett så har jag ingen användning för dessa då jag inte har nån lång bom. Så nu vill jag ha lite tips av er duktiga bukefalister om hur jag ska bära mig åt för att få henne att stanna tills vi fällt upp. Alla tips är välkomna för ibland låser man sig och tänker inte på dom mest simpla lösningarna :smirk:

Sv: Backar ut när man ska lyfta lämmen..

Har ingen lösning på ditt problem annat än att börja använda bommarna. Det är ju LIVSFARLIGT att inte ha stängt bommen innan du stänger bakluckan!

Är det så att hon absolut MÅSTE stå brett när du åker så kan du väl stänga som "vanligt", dvs med de korta bommarna, och sen när du har stängt luckan gå in bredvid hästen och "öppna upp" igen.

Annars är det billigt att gå in på närmsta järnaffär och köpa en bit kedja och ett par snabbfästen som du kan använda istället för bom.

Jenny

Du har fullkomligt rätt Jamtland ! det är livsfarligt!
Skaffa en kätting och sätt panikhakar eller motsvarande i änden! Sluta köra utan kätting/bom innan du eller hästen skadar sej!

Du köper PRONTO en hellång bom!

Visst fungerar det med kedja, men jag gillar det INTE på rutinerade kastare, eftersom kedjan 'sviktar' lite och vissa då tar det som en uppmuntran att kasta sig mot den om och om igen (och jag har sett fästen gå av på det sättet. Kedjan håller men fästena kan ryka).

Hellång bom går att skaffa till nästan alla transporter, men annars kan man sätta in en egendesignad, eller sno ett annat märkes hellånga bom och sätta in.

Mina åker utan mellanvägg, så jag har hellång bom. Innan hade jag kedja, men då kastade sig valacken om och om igen tills något brast, men efter bara ett par gånger med bom så försöker han inte ens kasta sig, han har konstaterat att det är stängt och stumt bakåt och står nus nällt. Han försöker inte kasta sig när man fäller luckan heller, utan väntar nu snällt tills kommandot 'back'.

Så - investera i en hellång bom innan du lastar nästa gång! ABSOLUT INTE lasta utan bom/kedja på en häst som kastar sig, det är så man möter en för tidig död genom att bli mosad under rampen, och dessutom lär hästen att det bara är att kasta sig ut så fort man vill.

Du kan få problemet att du inte hinner lägga på en bom heller, men då rek jag att någon står framme hos hästen, och slår grimskaft runt bommen och håller emot. Beröm när hon står still såklart, och hålla emot vid kastningstendenser. Hemligheten är grimskaftet runt bommen (dår blir man många gånger starkare) och KORT grimskaft, gärna i princip hakan limmad mot bommen, då förlorar de mycket avs tyrkan hästarna då de inte får upp huvudet och kan balansera och få kraft i rycket. Låter elakt, men för allas - inklusive hästens - säkerhet så.

När bommen är på plats så sätt fast henne som vanligt, och låt henne provkasta sig på bommen så hon vet att den finns där, inte tjuvhålla och snabbt upp med luckan med, ge henne en chans att räkna ut själv hur det är och hur man gör. Klia gärna lite på baken bakifrån osv och låt henne lugna sig innan rampen fälls upp.

Bill skrev:
Du har fullkomligt rätt Jamtland ! det är livsfarligt!
Skaffa en kätting och sätt panikhakar eller motsvarande i änden! Sluta köra utan kätting/bom innan du eller hästen skadar sej!

Litet tillägg bara - kolla så det är den typen av panikhake man måste öppna själv, och inte de som löser ut vid för hög belastning. De sistnämnda kommer då att släppa när/om hästen kastar sig mot kättingen.

Jag vill gärna binda upp med panikhakar, och har insett att det finns olika sorter, och vissa räcker det att hästen gör ett ryck med huvudet så är de lös, andra kan de hänga sig i och de håller kvar ända tills en människa öppnar dem

Tänkte med på att bom måste saknas?! Jag hade ett föl/unghäst utlånad till en fodervärd för några år sedan.När hon lämnade tillbaka hästen och vi skulle öppna där bak så kommer hästen traskandes ut på lämmen medans vi fällde ner.Det blev en enorm tyngd kan jag säg och för att inte tala om livsfara!Investera i bom,en livförsäkring ;)

Du kan också skaffa dörrar bak istället för bom.
Då blir det inte lika tydligt att du har fällt ner lämmen eftersom dörrarna är såpass höga.

Hjälp! :eek:

Håller med andra om att det kan bli riktigt farligt. Jag har en häst som förut försökte kasta sig ut när man skulle fälla upp lämmen, jag hade bommen för (såklart - för mig iaf) men en gång lossnade bommen och hästen kom ut på lämmen när vi just höll på att lyfta upp den. Det var INTE roligt alls, varken för människor eller häst. Som tur var gick allt bra men det kunde lika gärna ha slutat illa som tusan...

Tycker som Alexandra_W - skaffa lång bom!

Mina hästar är likadana. Det jag gjort är att hålla tag i grimman och prata lugnt och fint med dem (även distrahera dem lite) samt att man inte tillåter dem att backa fast än bommen är nere.

Fröken_Skåne skrev:
Mina hästar är likadana. Det jag gjort är att hålla tag i grimman och prata lugnt och fint med dem (även distrahera dem lite) samt att man inte tillåter dem att backa fast än bommen är nere.
Du är välkommen att komma hit och prova det på min dam ;) Man har inte en chans i kommunen att be henne stanna om hon bestämt sig för att gå ut :smirk:

Hur som helst så kommer del 2 nu:
Idag satte jag mellanväggen på "rätt plats" och skickade in henne och kunde hänga på bommen, hon tyckte nog att jag var en elak :devil: som inte släppte ut henne när hon tryckte mot bommen. Hon fick stå så några sekunder och sen när jag lossade bommen så kastade hon sig ut och var inte överdrivet sugen på att gå in igen för nu kunde hon ju inte bestämma själv när hon skulle ut :D så frågan är om hon nu kommer att vägra att gå in öht bara för att slippa bli instängd...
Ska prova samma procedur imorgon igen och se vad som händer :crazy:
Tack till alla som svarat och propsat på säkerheten :bow:
Naturligtvis har jag varit väldigt försiktig innan med luckan för att inte riskera varken min eller hästens säkerhet. Det går före allt annat!
Jag kommer att köra på metoden att bredda EFTER jag hängt på bommen och lyft lämmen (att jag inte tänkt på det innan :o ) för det verkar säkrast OM hon nu öht går in igen ;)
Fortsättning följer....

Provade att lasta henne idag igen.. Först ville hon inte alls gå på så då breddade jag och då gick hon på efter mig, kunde ej skicka på henne som jag gjort innan. Satte mellanväggen på plats och även då gick hon på efter mig men kunde inte skicka in henne så att jag fick på bommen :smirk: Förhoppningsvis kan någon annan lägga på bommen om jag går på med henne, ska se om jag kan få hjälp med detta imorgon.. Annars vet jag f*n inte vad jag ska ta mig till :crazy:
Tips emottages tacksamt :bow:

Veronika skrev:
Provade att lasta henne idag igen.. Först ville hon inte alls gå på så då breddade jag och då gick hon på efter mig, kunde ej skicka på henne som jag gjort innan. Satte mellanväggen på plats och även då gick hon på efter mig men kunde inte skicka in henne så att jag fick på bommen :smirk: Förhoppningsvis kan någon annan lägga på bommen om jag går på med henne, ska se om jag kan få hjälp med detta imorgon.. Annars vet jag f*n inte vad jag ska ta mig till :crazy:
Tips emottages tacksamt :bow:

Det som KAN (men inte behöver) fungera är att du går in med henne, tar en lång lina med dig ut (minst två longerlinors längd) och håller den sträckt, och håller emot lätt medan du går ut och lägger på bommen.

Vissa hästar fungerar det strålande på, de står kvar med fokus genom lilla dörren där matte försvann, andra fungerar de inte alls med, när tryggheten matte gick ut så går de ut. Ytterligare andra går det att hålla kvar med ett fast tryck på linan som ger signalen 'inte backa', och ytterligare andra får stora spelet av det och kastar sig ut. (De kan man med rätt grejor, dvs de som håller, och lite knep få att stanna med dock, det handlar mest om hur mycket man vill 'ta till', vill man inte bråka/sätta press så provar man bara, och om hästen vill kasta sig ut släpper man efter på linan).

Jag har provat det med henne och jag hinner kanske bak men aldrig så att jag hinner lägga på bommen, oftast backar hon ut så fort hon ej ser mig längre och hon bryr sig inte att man håller emot lite (eller mkt heller för den delen) då kastar hon sig bara. Detta funkar kanonbra på min valack dock men han är lite känsligare för tryck och har inte lika bestämda åsikter :D
Har du fler tips att komma med är jag mycket tacksam :bow:

Du kanske skulle montera dörrar bak istället för bom som jag gav förslag om innan.
Då kan du ha mellanväggen åt sidan när du lastar för dörrarna brukar vara gjorda för att kunna stänga till även om du inte har mellanvägg i. Då kanske du lurar henne genom att hon tror att det är lämmen som är tillstängd direkt eftersom dörrarna går från golv och upp över baken på dem.
Sen kan du stänga lämmen i lugn och ro, och när du ska lasta ut henne så är det ju fortfarande mera stängt bakom henne än en bom trots att du fällt ner lämmen. Hon kan inte sätta sig på en dörr och frågan är om hon fattar att du har fällt ner lämmen om
det fortfarande är en "vägg" bakom henne.

lägg en lina om rumpan kan fungera, så när du tar i linan så pressar det på bak.....

Min faster skapade en sådan anordning av balband, fungerade utmärkt på vissa hästar

Går detta att montera på alla transporter? Jag har en Kylinge.. Problemet är ju dock fortfarande om hon står kvar tillräckligt länge för att kunna stänga dörren.. Får höra med händige sambon om han kan fixa till något :idea:
Tack för tipset :bow:

Det har vi oxå testat och hon blir totalt VANSINNIG bara hon ser linor vid transporten. Hon slår som en galning mot dom och går emot ännu mer. Till slut går hon inte ens i närheten av transporten :( Hon är en dam med mycket bestämda åsikter :devil:

Jag menar inte en för att få upp henne, så som många gör, som lasthjälp, utan ett rep som går genom grimman, bakom rumpan genom grimman igen, sen lägger man den över frambommen när man går bak precis som man gör med ett vanligt grimskaft...

Men är hon så tjurig så kanske hon inte tycker om det heller :D

Hos Boj transportvagnar kan man välja dörr istället för bom (den vi brukar låna av en bekant har det) och de kan även passa till det så dörren även kan sättas i andra släptyper. Hos umesläp kan man också få dörr, men jag vet inte om det är så serviceinriktade
så de sätter in det i nåt annat släpmärke.

Om du vill bygga dörr själv, så titta först på ett släp med dörrar så du ser hur det ser ut. (du kan gå in på Bojs hemsida också, jag har för mig att bilder finns där). Dörren ska vara i tjock plyfa, ha kraftiga gångjärn uppe och nere som är gjorda så att du kan svänga ut dörren på utsidan av släpet(de brukar fungera bra som infångare vid lastning också).
Dörrarna ska ha 2 låsningar, en upptill och en nere i golvet, ungefär som mellanväggens "pinne" längst bak.
Upptill brukar det vara en tjock tvärslå över dörrarna så att man kan köra utan vägg i.
(kör man med vägg så hakar man fast respektive dörr med en speciell låsning som hör till dörrarna i mellanväggen).

Detta brukar fungera mycket bra. Dörrarna kan också lyftas av om man tycker de är i vägen om man vill köra andra saker än hästarna i transporten.

Alexandra_W skrev:
ABSOLUT INTE lasta utan bom/kedja på en häst som kastar sig, det är så man möter en för tidig död genom att bli mosad under rampen, och dessutom lär hästen att det bara är att kasta sig ut så fort man vill.
Man står ju på sidan av rampen när man fäller upp den, just för att man inte ska hamna under. Men för att hästen inte ska kunna backa ut låter en bom bra, en dörr ännu bättre då de kan krypa under bommarna.

Alexandra_W skrev:
Du kan få problemet att du inte hinner lägga på en bom heller, men då rek jag att någon står framme hos hästen, och slår grimskaft runt bommen och håller emot.
Jag rekomenderar INTE att man håller fast hästen. Förutom att både häst, människa och inredning kan ta ordentlig skada kan man få en häst som inte går att binda upp eller leda framåt genom att ta i grimskaftet.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka