Sv: Backar ut när man ska lyfta lämmen..
Du köper PRONTO en hellång bom!
Visst fungerar det med kedja, men jag gillar det INTE på rutinerade kastare, eftersom kedjan 'sviktar' lite och vissa då tar det som en uppmuntran att kasta sig mot den om och om igen (och jag har sett fästen gå av på det sättet. Kedjan håller men fästena kan ryka).
Hellång bom går att skaffa till nästan alla transporter, men annars kan man sätta in en egendesignad, eller sno ett annat märkes hellånga bom och sätta in.
Mina åker utan mellanvägg, så jag har hellång bom. Innan hade jag kedja, men då kastade sig valacken om och om igen tills något brast, men efter bara ett par gånger med bom så försöker han inte ens kasta sig, han har konstaterat att det är stängt och stumt bakåt och står nus nällt. Han försöker inte kasta sig när man fäller luckan heller, utan väntar nu snällt tills kommandot 'back'.
Så - investera i en hellång bom innan du lastar nästa gång! ABSOLUT INTE lasta utan bom/kedja på en häst som kastar sig, det är så man möter en för tidig död genom att bli mosad under rampen, och dessutom lär hästen att det bara är att kasta sig ut så fort man vill.
Du kan få problemet att du inte hinner lägga på en bom heller, men då rek jag att någon står framme hos hästen, och slår grimskaft runt bommen och håller emot. Beröm när hon står still såklart, och hålla emot vid kastningstendenser. Hemligheten är grimskaftet runt bommen (dår blir man många gånger starkare) och KORT grimskaft, gärna i princip hakan limmad mot bommen, då förlorar de mycket avs tyrkan hästarna då de inte får upp huvudet och kan balansera och få kraft i rycket. Låter elakt, men för allas - inklusive hästens - säkerhet så.
När bommen är på plats så sätt fast henne som vanligt, och låt henne provkasta sig på bommen så hon vet att den finns där, inte tjuvhålla och snabbt upp med luckan med, ge henne en chans att räkna ut själv hur det är och hur man gör. Klia gärna lite på baken bakifrån osv och låt henne lugna sig innan rampen fälls upp.