Backar ut när man ska lyfta lämmen..

Sv: Backar ut när man ska lyfta lämmen..

Lastade damen idag igen (hon måste tycka att jag är en enformig :devil: ) Jag provade först med att bredda och hon gick på efter mig, provade med mellanväggen på rätt plats och hon gick på. Breddade igen och jag kunde skicka på henne som jag gjort innan OM jag stod på högersidan om henne typ mitt för andra spiltan. Hon kunde dessutom stå still där inne mer än en halv sekund. Provade sen smalt igen och då gick hon på igen om jag stod till höger men absolut inte om jag stod på vänstersidan sidan om lämmen som jag gjort innan.. Antingen är hon så smart att hon vet att bommen kommer från vänster o tror att jag inte kan lägga på den från höger :D eller så är det bara ngn fix idé som hon fått.. Jag la i alla fall inte på bommen idag för att hon ska få chans att smälta detta först.

ankans skrev:
Jag menar inte en för att få upp henne, så som många gör, som lasthjälp, utan ett rep som går genom grimman, bakom rumpan genom grimman igen, sen lägger man den över frambommen när man går bak precis som man gör med ett vanligt grimskaft...

Men är hon så tjurig så kanske hon inte tycker om det heller :D

Aha, ja det kanske funkar. Ska absolut testa det!

Ja, det får nog bli att konstruera ngt själv om jag kan sätta sambon i arbete :devil:
Tack för tipsen hur det ska se ut :bow:

För en som kan svetsa är det jätteenkelt att fixa ihop en lång bakbom själv :)
Ett lagom långt och tjockt rör som man sedan svetsar fast sprinthållare i ändarna på.
Svårare än så är det inte. Du känner säkert någon som kan svetsa, eller någon som i sin tur känner någon som kan för en liten peng?

Álin skrev:
Ett lagom långt och tjockt rör som man sedan svetsar fast sprinthållare i ändarna på.
Svårare än så är det inte. Du känner säkert någon som kan svetsa, eller någon som i sin tur känner någon som kan för en liten peng?

Annars kan man köpa en hellång bom inkl fästen från något annat märke. VV har en som jag tycker är väldigt enkel och bra (och jag är kinkig) och som borde gå att sätta in i vilket släp som helst så länge bredden stämmer.

Ja det kan man ju såklart också göra. Lika enkelt det och är väl inte så fasligt dyrt?

Álin skrev:
Ja det kan man ju såklart också göra. Lika enkelt det och är väl inte så fasligt dyrt?

900 kr kostar VV:s hellånga bom iaf. Fästena tror jag knappast kostar något, de är så löjligt simpla. Och SKULLE de kosta kan man köpa motsvarande på järnhandeln för några tior ;)

Álin skrev:
Sambon är superduktig på att svetsa, har ett gäng olika svetsar eftersom han har företag och han gör en massa svetsjobb :D
Problemet är väl bara att få honom att ta sig tid till det :smirk:

Alexandra_W skrev:
900 kr kostar VV:s hellånga bom iaf. Fästena tror jag knappast kostar något, de är så löjligt simpla. Och SKULLE de kosta kan man köpa motsvarande på järnhandeln för några tior ;)
Inte så fasligt dyrt om jag nu inte lyckas sätta sambon i arbete, vet du hurdana fästen det är? På min transport är det liksom "rör" som sitter på väggarna som man sätter in bommen (3 olika höjder) i och sticker ner en pinne uppifrån, svårt o förklara :crazy: Alltså inga hakar eller öglor som man lägger ner bommen i..

Det är just den konstruktionen du har som kan vara lite jobbig.
Det är nästan hopplöst att försöka få upp den där järnpinnen om hästen hänger på bommen det minsta. (syrrans gamla häst fick panik i ett äldre kylingesläp en gång och vi fick med nöd och näppe av bommen till sist).
Dessutom är det lite dumt att bommen inte går att fälla ner när den fortfarande sitter fast i ena sidan på de gamla modellerna av kylinge och även de första av star trailer.

Veronika skrev:
Inte så fasligt dyrt om jag nu inte lyckas sätta sambon i arbete, vet du hurdana fästen det är? På min transport är det liksom "rör" som sitter på väggarna som man sätter in bommen (3 olika höjder) i och sticker ner en pinne uppifrån, svårt o förklara :crazy: Alltså inga hakar eller öglor som man lägger ner bommen i..

Pratar du BAKBOM nu? *kollar för säkerhets skull*

Iaf VVS hellång BAKbom (som är den jag talat om) har en 'krok' i den ena änden, och i andra änden så går det en rak pinne neråt. Fästena är öglor. Du trär 'kroken' genom ena öglan, och sen lägger du bara bommen uppifrån och ner så går 'pinnen' rakt ner i den andra öglan. Sen är det ett hål längst ner i pinnen, där trär du igenom en sprint (Så bommen inte kan tryckas av UPPÅT). Det tar mig 15 sekunder att lägga på den, inklusive då ta upp den från marken. Jag kan ta bilder om du vill, transporten står ju på gården och jag har digitalkamera. Jag är tyvärr kass att förklara.

/Alexandra

Jag fattar vad du menar :) (syrran hade värmlandssläp innan)
men på kylingen ser det inte lika ut. det ser ut som värmlandssläpets frambomsfästen.

burton skrev:
Det är nästan hopplöst att försöka få upp den där järnpinnen om hästen hänger på bommen det minsta..
Ja, exakt.. Minsta lilla tryck så sätter den sig o man får knappt loss den :(

burton skrev:
Dessutom är det lite dumt att bommen inte går att fälla ner när den fortfarande sitter fast i ena sidan på de gamla modellerna av kylinge och även de första av star trailer.
Ja, fast på denna är det faktiskt "gångjärn" i ena sidan så man kan fälla den rakt neråt så det är väl det enda positiva ;)

Alexandra_W skrev:
Pratar du BAKBOM nu? *kollar för säkerhets skull*
Jepp det är bakbom jag menar ;)

Iaf VVS hellång BAKbom (som är den jag talat om) har en 'krok' i den ena änden, och i andra änden så går det en rak pinne neråt. Fästena är öglor. Du trär 'kroken' genom ena öglan, och sen lägger du bara bommen uppifrån och ner så går 'pinnen' rakt ner i den andra öglan. Sen är det ett hål längst ner i pinnen, där trär du igenom en sprint (Så bommen inte kan tryckas av UPPÅT).
Förstår vad du menar och den konstruktionen är ju bra mycket bättre.. Måste väl kunna gå att ändra till det på min finka :confused:

Det går säkert jättebra att byta fästen, men då kan du kanske inte använda dina gamla bommar nåt mer. Men det kanske går att sätta de nya fästena bredvid de andra.
Det kan ju vara bra att det går att använda originalbommarna om du skulle vilja sälja släpet nån gång.

För som jag minns det så sitter fästena till bommarna fastsvetsade i ramen till mellanväggen på dessa släp och då kan det bli svårt om man helt vill byta bomkonstruktion i vagnen. Då måste man göra ganska omfattande ingrepp på mellanväggen först.

Veronika skrev:
Jepp det är bakbom jag menar ;)

Förstår vad du menar och den konstruktionen är ju bra mycket bättre.. Måste väl kunna gå att ändra till det på min finka :confused:

Med tanke på hur små fästena är och vilket litet ingrepp det är att sätta dit dem så tycker jag det borde gå. Beror lite på hur dina gamla fästen sitter, det bästa vore ju om du kunde ha båda?

Till både dig och burton:
Ska kolla hur fästen sitter och om det finns möjlighet att ha båda uppsättningarna, hade ju vart det bästa ;)

Idag körde jag lilla damen till Flyinge för inseminering och det gick jättebra att lasta (gick efter mig) o så hade jag en morot som hon nästan nådde o hon stod kvar inne i finkan tillräckligt länge för att snälla Leyla här på buke skulle kunna lägga på bommen utan problem. Visst var damen inte så glad, slog som tusan när jag kom ut på stora vägen men lugnade sig sedan och resan gick bra. Hon får stå kvar på stationen tills hon är klar så slipper vi bråka i onödan. Får hoppas att hon nu är lättare framöver :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka