Backande häst

Tindra91

Trådstartare
Har börjat rida en unghäst som vid uppsittning backar! Så fort jag tar i tygeln börjar han. Behöver tips och råd hur jag ska jag får honom att stå still.
 
Sv: Backande häst

Min islandshäst som jag fck hem i april gjorde detta i början, och kan göra det fortfarande ibland. Han lyssnar mycket på rösten, så fort han försökte börja backa sa jag bestämt nej och "morrade" till, och då stod han still. Ibland funderar detta dock inte, om han är på sånt humör, då brukar jag ha någon att hålla i honom, ställa honom med baken mot en vägg eller hörn eller fortsätta backa honom om han börjar backa (då tar man kontrollen och ledarskapet genom att hästen backar för att jag vill det, och inte för att hästen vill det) tills han ger sig. Det är ett jobbigt problem, jag vet. Jag har ingen erfarenhet av ungästar och vet inte hur din häst är, men detta gör jag med min. :) unghästar kan ju vara känsliga, och bli skrämda om väggen kommer emot bakifrån, eller börja resa sig om någon håller i framifrån, men du känner bäst din häst själv! Lycka till! :)
 
Sv: Backande häst

Kan det vara så att när han börjar backa så släpper du tygeln? I sånt fall håller du på att lära honom att just backa så fort du tar i tygeln.:D

Trial and error, det är enda sättet hästen har att komma underfund med vad det är vi vill. Man gör något, hästen provar något, man slutar med det man gjorde, hästen lär sig att "aha det var det som var poängen".

Om det vore min häst så skulle jag helt enkelt låta den backa, din häst kanske bara försöker komma underfund med vad det är du vill med tyglen, så låt den backa och håll kvar i tygeln under tiden och vänta tills den stannar och först då släpper du, jag lovar den stannar till slut:) Sen skulle jag upprepa detta tills hästen har förstått att "ta i tygeln" betyder inte backa utan stå still och invänta annan signal från dig.

Hästar är väldigt lättlärda och ibland lär vi dom saker utan att vara medvetna om det. Men om man har en väl genomtänkt plan redan från början, är noga med att följa den och alltid är konsekvent, så kommer dom snart underfund med vad det är vi vill.
 
Sv: Backande häst

Har börjat rida en unghäst som vid uppsittning backar! Så fort jag tar i tygeln börjar han. Behöver tips och råd hur jag ska jag får honom att stå still.

Jag hade också en unghäst för inridning som gjorde så. Lösningen var enkel: han fick i början alltid stå på helt långa tyglar vid uppsittningen. Men han var cool och orädd för övrigt så det fungerade bra (satte upp från pall i början). Efter några veckors ridning började jag så småningom att ha lite kortare tygel vid uppsittningen för att han skulle vänja sig, och det fungerade bra. Hade dock alltid något lös tygel vid uppsittning för att undvika "återfall".

Har man en häst som inte är lika lugn, så brukar det fungera bra att ha en medhjälpare och en spann havre i början.
 
Sv: Backande häst

Jag hade tömkört tills hjälperna fungerar och hästen förstår vad den skall göra.
Att sitta och korrigera från hästryggen är först när hästen kommit så långt med tygelhjäper att den vet vad du menar.
Är den mycket tömkörd och ändå inte förstår vid uppsittning så tycker jag longering i skritt med ryttare på ryggen ger hästen mer trygghet i hjälperna att gå framåt.
 
Sv: Backande häst

He-he.. Min häst gör så ibland när han testar. Bra stannar och börjar backa, då "backar jag med" om man kan säga så, men vi kan backa hur långt som helst xD
 
Sv: Backande häst

Jag hade också en unghäst för inridning som gjorde så. Lösningen var enkel: han fick i början alltid stå på helt långa tyglar vid uppsittningen. Men han var cool och orädd för övrigt så det fungerade bra (satte upp från pall i början). Efter några veckors ridning började jag så småningom att ha lite kortare tygel vid uppsittningen för att han skulle vänja sig, och det fungerade bra. Hade dock alltid något lös tygel vid uppsittning för att undvika "återfall".

Har man en häst som inte är lika lugn, så brukar det fungera bra att ha en medhjälpare och en spann havre i början.[/QUOTE]


Håller med. :bow:

TS:
Du får förklara för hästen vad den ska göra. Det ska den inte behöva gissa sig fram till. Beröm den tydligt när den står stilla så att den vill upprepa beteendet nästa gång för att få beröm även då.
 
Sv: Backande häst

jag har alltid gjort som så att jag väntar tills hästen står avslappnat, och om det är en unghäst så pysslar jag lite m sadeln, kliar lite etc.
Sen sitter jag upp och låter hästen stå still ett tag.
Skulle hästen gå iväg, eller backa så tar jag den bara lugnt tillbaka till platsen vi började på och börjar om.
Jag sitter först upp när hästen står still. I början kan man ju även smyga till en morotsbit när hästen står still.
Men jag tycker målet skall vara att hästen skall tycka det är behagligt och skönt under uppsittningsmomentet.

Tror att många går för hastigt fram
 
Sv: Backande häst

blir inte risken ganska stor att hästen tror det ÄR just back som gäller såfort man kortar tygeln;)

Hur menar du då?

Om eftergift är ditt sätt att tala om för hästen att den gjort rätt bör du ju inte släppa tygeln (=eftergift) så länge hästen gör fel, i det här fallet backar. Det bästa och enklaste sättet att lära hästen vad våra handhavanden betyder är att låta den få prova sig fram själv, den erfarenheten som hästen får möjlighet att skaffa sig själv lär den sig bäst av.
 
Sv: Backande häst

Hur menar du då?

Om eftergift är ditt sätt att tala om för hästen att den gjort rätt bör du ju inte släppa tygeln (=eftergift) så länge hästen gör fel, i det här fallet backar. Det bästa och enklaste sättet att lära hästen vad våra handhavanden betyder är att låta den få prova sig fram själv, den erfarenheten som hästen får möjlighet att skaffa sig själv lär den sig bäst av.


Den enklaste är att bara förklara tydligt för den vad den ska göra.

Och eftergiften är inte berömmet - eftergiften är vad som gör att hästen kan lyda, den reagerar då den redan fått eftergift. Inte för att få eftergift.

* Gunga med skänkel - släpp - hästen går framåt.
*Inte - håll fast med skänkel och tryck, tryck, tryck tills hästen går - släpp.

* Samma med tygel. Ta - mjukna - hästen reagerar.
* Inte - ta, håll, håll, håll - hästen reagerar - mjukna.

Backar den som i exemplet ovan så kan det ha flera orsaker, gissningsvis har den inte riktigt förstått att den ska stå still. Då är det enklaste att ta bort alla orsaker den kan ha att röra på sig.
 
Sv: Backande häst

Vi har ju inte fått så mycket info av TS, men TS skrev "så fort jag tar i tygeln så börjar han". Utgår man ifrån det så är skälet troligvis att hästen missuppftattat vad "ta i tygeln" betyder. Den backar undan för den tycker det känns underligt. Att släppa då är att ge den bekräftelse på den missuppfattningen. Så ser jag det. Vi pratar ju nu om begynnelsen i inlärningsprocessen.

Så varför krångla till det och lägga in en massa andra signaler just då, nej jag skulle först och främst se till att den slutar backa, utan att hindra eller lägga in en massa andra tryck, bara vänta tills den slutar själv och först då släppa tygeln.

Sen eftergift är inget beröm i sig, den är bara det kvitto hästen har på att den har gjort rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Backande häst

Visst. Vi vet inte varför den backar, den kan ha blivit ryckt i någon gång också (krävs så liite för att en unghäst ska blir upprörd). Enklaste för mig är att bara ge den lång tygel, så den vänjer sig vid att stå still vid uppsittning. Börjar man hålla i den kommer den att backa, så då håller jag inte i den, och kan då berömma för att den står still. Eventuellt med lämplig motsvarighet till "havrehink". När ryttaren sitter upp ska man stå still. Det blir ingen diskussion, och hästen repeterar det rätta beteendet ett par gånger. Då sitter det sen. Men man kan tänka olika kring det där, det viktiga är ju att TS hittar en metod som fungerar för henom och hästen. :)


Dock - eftergiften är inte kvittot. Eftergiften är det som gör att hästen kan lyda genom att trycket försvunnit. Den får eftergift FÖRE att den reagerat. Inte efter. Kram i tygel - släpp - reaktion. Gung med skänkel - släpp - reaktion. Efter att jag givit eftergift till hästen kan den ge eftergift till mig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 506
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp