Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har börjat rida en unghäst som vid uppsittning backar! Så fort jag tar i tygeln börjar han. Behöver tips och råd hur jag ska jag får honom att stå still.
Jag hade också en unghäst för inridning som gjorde så. Lösningen var enkel: han fick i början alltid stå på helt långa tyglar vid uppsittningen. Men han var cool och orädd för övrigt så det fungerade bra (satte upp från pall i början). Efter några veckors ridning började jag så småningom att ha lite kortare tygel vid uppsittningen för att han skulle vänja sig, och det fungerade bra. Hade dock alltid något lös tygel vid uppsittning för att undvika "återfall".
Har man en häst som inte är lika lugn, så brukar det fungera bra att ha en medhjälpare och en spann havre i början.[/QUOTE]
Håller med.
TS:
Du får förklara för hästen vad den ska göra. Det ska den inte behöva gissa sig fram till. Beröm den tydligt när den står stilla så att den vill upprepa beteendet nästa gång för att få beröm även då.
blir inte risken ganska stor att hästen tror det ÄR just back som gäller såfort man kortar tygeln
Hur menar du då?
Om eftergift är ditt sätt att tala om för hästen att den gjort rätt bör du ju inte släppa tygeln (=eftergift) så länge hästen gör fel, i det här fallet backar. Det bästa och enklaste sättet att lära hästen vad våra handhavanden betyder är att låta den få prova sig fram själv, den erfarenheten som hästen får möjlighet att skaffa sig själv lär den sig bäst av.
Hur sitter du upp, från backen eller från pall?
Att den backar, kan vara för att få tillbaka balansen.