Backande häst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Battin
  • Startdatum Startdatum
B

Battin

Jag har en häst som backar när den får bettet i munnen och den är riktigt känslig när man tar i tömmen. Som den nybörjare jag är så vet jag helt enkelt inte råd och tar därför tacksamt emot några. Hästen går inte mycket frammåt på tömmar utan mer bakåt. Jag behöver knappt ens dra i tömmen för att hon skall backa.:confused:

Sv: Backande häst

Jag har en häst som backar när den får bettet i munnen och den är riktigt känslig när man tar i tömmen. Som den nybörjare jag är så vet jag helt enkelt inte råd och tar därför tacksamt emot några. Hästen går inte mycket frammåt på tömmar utan mer bakåt. Jag behöver knappt ens dra i tömmen för att hon skall backa.:confused:

Är det en unhghäst eller?
Våran har gjort så några gånger då har jag lätta i handen och haft lite " slappare" tömmar och drivit på hästen ordentligt fram i trav då har den börjat trava på igen och slutat backa och så har det varit helt okej sedan.
De har dock bara hänt när man skrittat igång hästen och det va när hon va just ny inkörd.

Hon är inte körd på ett ganska bra tag. Kan det vara tänderna som spökar och vad är det i så fall så är fel tro? Hon gör inte så här när hon sadlas och rids.

har du testat hel eller halvstängt? gör hon inte så när hon rids, och är ett tag sen hon blev körd är det kanske bara dumheter?

kolla munnen men det kan ju som sgat vara att hon testar.
För hade de varit munnen borde hon ju slå på back växeln när du tar i tyglarna när du rider oxå.

Liknande trådar

Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: MiniLi
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 900
Senast: Tiffany
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar