Backande galning!!! (långt)

Du säger att när du stoppar henne blir hon stissig(?) och börjar backa. Det kan alltså både handla om sänkning av tempo och att stanna helt och hållet? När du skall hålla in henne, går det inte att göra det lite i smyg? Alltså, ge och ta, ge och ta, lite försiktigt. Försöka släppa fram henne lite så att hon inte känner sig alltför panikslagen.

Sen säger du att situationen uppkommer då ni är med andra och hon alltid vill ligga i täten.Det beteendet tror jag inte att du kan tvinga bort.Utan då måste du helt enkelt se till att ni inte hamnar i den situationen. Det går inte att tvinga henne att ligga tvåa, om hennes instinkt säger henne att hon skall ligga först!

Jag brukar för det mesta låta henne gå först, och ibland funkar det då, men oftast är hon inte nöjd, utan vill öka och öka och öka. Får hon inte det, börjar hon snedda.
Sen kan vi hamna i situationer när någon annan behöver gå före och det är då hon blir som galen. Till och med i skritt ibland.

Men jag tror att det ska kunna bli bättre. Har ju ändrat fodret, och även bestämt att jag ska ta henne en stund på banan innan vi rider ut, så att hon blir varm och mjuk och lyssnar på mig från första början. Och kanske liiite lite trött också.. ;) Sen ev. vara med och testa lite westernridning. Skadar ju inte att prova, och den ridstilen kanske skulle kunna funka bra för oss.

Det handlar inte alls om något gammalt snack om att man aldrig ska ge sig. Däremot så är det viktigt att vara konsekvent i hanteringen av hästar, på det sättet blir det minimalt med förvirring för hästen. Att ge eftergift (låta hästen få som den vill) är ett utmärkt sätt att lära dem nya saker. Genom att hästen gör en otäck sak får hon som hon vill, och att hon får det förstärker oftast beteendet.
Och jag menade absolut inte att alla som har backande hästar förr eller senare slår över, utan delade bara med mig av vad som hände mig. Det är trots allt en stor säkerhetsrisk att sitta på en häst som kastar sig bakåt oavsett man har en stig bakom eller ett stort dike.

Mn valack gick av banan för snart 2 år sedan. Ägaren innan mig red honom som en travare (= full fart), och när han kom så var han stenhård i munnen (på bett)/ mot handen (på hackamore).

Nu har jag haft honom i snart 3 månader, och han är som en helt annan häst att rida. Nu rids han på lång tygel, förstår eftergiften, gör halt & står still, travar i fint tempo. Receptet har varit: ridturer i skritt, med (efter ett tag) korta "travpass", dvs så korta att han inte hunnit få upp nå´n fart innan vi saktat av igen -> eftergift och massor av beröm, och massor av halter. Samt markarbete, i form av ledarskapsövningar, och promenader där jag anväder rösten mkt (vid tex avsaktning och halt)för att överföra det till ridningen.

Ännu har vi inte ridit tillsammans med andra, så det ska bli spännande :D...

Jag säger ju inte att detta passar alla hästar, men det kanske kan vara värt ett försök?

Du är säkert jätteduktig, det tvivlar jag inte på. Men eftergift och "att låta hästen få som den vill" det är inte samma sak. Och dessutom, när du använder den där meningen "att låta hästen få som den vill", det tycker jag talar om ett slags "krig" som pågår?

Åh nej, jag är absolut inte jätteduktig! Och det vill jag inte påstå mig vara heller!

Men att ge eftergift och att låta hästen få som den vill kan faktiskt vara samma sak. Som i detta fall tex, och i de flesta faktiskt. När du ger eftergift med tygeln vid en halt tex, ger du hästen det den vill ha ("frihet") eller hur? Hästen eftersträvar, vill ha, lös tygel = gör halten och eftergiften kommer, det är att ge hästen vad den vill ha, och en bekräftelse på att den gjort rätt.
Detta handlar om inlärning, positiv eller negativ förstärkning. (Eftergift = positiv.)

Vad det gäller meningen "att låta hästen få som den vill", tror jag att du stirrar dig blind på orden, istället för att försöka förstå vad jag menar.

Jag använder mig inte av krigsföring i min hästhantering, utan eftersträvar harmoni och kommunikation. Raka motsatsen alltså.

Men om du fortsätter att backa hästen, som ett straff, då måste du ju ge en eftergift till slut, och det enda som du då säger till hästen är, du backade, och det var rätt.
Eller samma om du skall snurra hästen, en eftergift måste ju komma, om du inte skall snurra i all evighet!

Eftergiften kommer när hästen väljer att gå fram naturligtvis. Om jag vill fram, hästen går bakåt, jag lägger en "snurr", frågar hästen igen och den väljer att gå fram så är det då eftergift och beröm kommer. Tycker att jag förklarat så gott jag kan nu, så tack och hej... :)

Hej! Har ungefär samma problem själv.. han vill inte gå framåt och ska vända.. eller så börjar han backa.. han struntar i vart det är nånstans.. precis som du beskrev de! du ska låta hästen gå på en jättesnäv volt.. så hästen går på sig själv nästan.. det funkar! och om hästen börjar igen.. ja. då är det bara att låta hästen gå på en volt igen. håll på så.. och du ska se att du snart får bestämma igen! ;)

Hur sitter du när hästen backar? Lutar du dig framåt? Det brukar vara den normala reaktionen som kommer automatiskt, men vad man då gör är att med sin kropp uppmuntra hästen att slinka iväg ännu mer bakåt.

Även om det går snabbt och är otäckt så försök nästa gång att ta ett djupt andetag, lätta på tygeln och sätta dig tungt tillbaka i sadeln och försök driva fram honom ur den positionen istället och se om det gör skillnad.

Jag tror att du måste vara snabbare på att anpassa dig efter situationen. När hästen är lugn och koncentrerad kan du begära att den ska göra bra halter och avsaktningar, när den är uppe i varv, får du vara mycket försiktigare och vara snabbare med eftergifterna. Gör hon halt för eftergift i lägen där hon är lugn? Annars måste du nog träna på det. Hon ska stå kvar i halten trots att du slackar rejält på tygeln. När hon är stissig får du nog tills vidare acceptera att släppa fram lite mer, även om du tycker att det inte borde behövas, just för att hon inte ska slå i backen. För mig låter det lite som en förtroendekris mellan er, och jag skulle hellre själv acceptera en häst som tar halvhalter på tvären (iver) än en som slutar samarbeta och backar handlöst (istadighet).

Sedan kan man ju faktiskt låta hästen själv ta ansvar för sitt backande och låta den backa ner i ett krondike, den gör det nog bara en gång. Men då vill det till att man verkligen gör det helt klart för hästen att det du vill är att den ska gå framåt: lyft blicken, sitt tungt, öppna höftvinklarna och driv framåt med stoor eftergift.

Målen med och kraven på ridningen måste anpassas efter individ och situation. Halt kan man bara göra ur framåtbjudning, backar hästen så är det framåt som är det nya målet, inte halt. Jag tror att du måste fundera över dina eftergifter på det stora hela, de hästar jag träffat på som backar på det här sättet är mycket känsliga och gör det för att backa loss ur en hand som de upplever för låst, oavsett vad ryttaren tycker. Lycka till, hoppas att det löser sig för er. / Å

Kom ihåg att en travare är inte som en islandsponny!
En islandsponny kan du "parkera" och njuta av utsikten hur länge du vill.

Men hallå där, nu blir jag lite stött! Den där generaliseringen var väl lite onödig och klumpigt formulerad? Har ridit och ägt islänning i flertalet år och har inte hittat ett "parkeringsvänligt" exemplar ännu. :mad: :smirk: Har dock hittat flera sådana travare! ;) :angel:

:devil:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 471
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 202
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 330
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur