Backande bulldozer vid urlastning...

Sv: Backande bulldozer vid urlastning...

Det är därför jag har varit EXTREMT noga vid val av transport. Även om hästen får panik ska jag inte behöva gå in och hästen ska inte komma loss. Det är två viktiga parametrar. Och vi har valt bort många märken som har för klena lösningar för att hålla en häst som verkligen försöker komma loss.

Här har det varit till god hjälp att ha med ett st yrkeschaufför (lastbil) och en hästlastbilsbyggare :D

KL

sällar mig till diskussionen och håller med om de tips du fått. Har också haft en dåre, som triggade just på knäppena när man började lossa dem. Laddade och kom farande så fort knäppena var loss. Det var på den tiden inga bakbommar fanns på några transporter utan det var kedjor, hästen hade lärt sig att kedjan sprängde man lätt genom att sätta sig på den och kasta sig bakåt.
Reflexen man får som hanterare är ngnstans att ju mer man vet att hästen laddar vid urlastning, desto snabbare piper man dit bak så fort man stannat och ska lasta ur, vilket triggar hästens beteende ännu mer. Dock har jag som TS stor respekt för att det kan gå illa också att bara låta hästen stå, om det är en sån häst som inte gillar sånt, så det är en avvägning när man ska "lära om". Vi var de första i hela bygden med metallbommar bak, för min käre far tröttnade på livsfarligheten i samband med urlastning och att folk flydde när de såg oss köra in på tävlingsparkeringen, tog trailern till verkstan där de svetsade till bommar. Den hästen kastade sig sen aldrig mer ut, det räckte med att det var en bom och inte en kedja så slutade beteendet helt. Jag är än idag förvånad att det löste sig så pass enkelt med tanke på hur befäst hans beteende varit under väldigt lång tid.

i övrigt kan jag intyga att jag till dagens dato innehaver en före detta dåre, som lyckats böja bakbommen på en Henra så pass effektivt att den sen inte passade i fästena längre. Han är en större herre på 1.70 och 600 kg, och tillverkaren uttryckte förvåning när jag ringde om en ny bom, att det tekniskt sett inte skulla vara möjligt att böja den bommen :angel: Jag är mer förvånad över att själva fästena höll, för hästen menade business - den skulle UT no matter what, och Henran är väl inte direkt känd för att vara särskilt kvalitets tillverkad (plyfa modell i detta fallet). Det positiva var väl i historien att efter det så slutade hästen att göra så, för den skrapade upp sig rejält och kom dessutom inte ut trots försöket att slå sig ut, för vi hade tack och lov is i magen och vägrade öppna trots paniken förrän den lugnat sig, och efter det fick den respekt för bakbommen och har aldrig ngnsin gjort så igen, det är 4 år sen nu, snarare är den mkt försiktig och känner den bakbommen bakom sig går den fram direkt, väntar tills bommen är loss och man säger back.

En bekants mkt lilla häst på kanske 500 kg max, har dessutom lyckats böja en bakbom på en Christ utan större ansträngning. Fästena på bägge transporter höll dock utan problem.....
så att det skiljer mellan transport och transport i kvalitet, håller jag med om i allra högsta grad! att det GÅR att spränga bommen/fästena på en transport gör ju att det kan bli riktigt problematiskt med hästen i samband med lastning, just om de lär sig att det går att spränga sig ut för det blir fort en vana.

Senast ändrad:

Hade en sån typ. C a 750 kg, stöddigt halvblod. Han hade den fula vanan att kasta sig mot bommen, satte sig på den vid något tillfälle och levde på det stora taget djävul för att så snabbt som möjligt komma ut.

Inlärt beteende, tidigare ägare hade släppt av honom så snabbt som möjligt för att slippa höra på spektaklet. Möjligen hade han brutit sig ut någon gång och belönats med att komma ut på så sätt.

Mitt gamla Trane stod pall. Dåvarande sambon lutade sig lugnt mot väggen och meddelade hästen att "jobba du dig trött, ut kommer du inte förrän du står still". Och så blev det.

Vi väntade 30 sekunder, lugnade han sig inte - upp med luckan. När det var lugnt igen, ner med luckan. Lite rumstrerande (lugnt efter 30 sekunder) och sedan lugn, funderingar på att släppa av. Kort sagt; ingen åtgärd. Mer liv och backande - upp med luckan igen. Det tog inte långt tid innan hästkräket fattade vinken. Av kom han inte förrän han stod still.

Jag rekommenderar ett rejält släp för träning. Absolut inte fronturlastning, ta tag i problemet istället för att maskera symptomen.

Härlig sambo du har! :p:bow:

Jag skulle träna hästen genom att lasta den och låta den stå en stund utan någonting bakom och sedan backa ut den igen, kastar den sig så har du bara en lång lina som du släpper efter på så att hästen inte känner att den sitter fast. Detta tränar du tills hästen går ut ett steg i taget på ditt kommando.

Som fortsättning skulle jag lasta hästen, stänga luckan försiktigt utan att hästen blir spänd, låta den stå en stund i tranporten och sen ta ner luckan och backa ut hästen igen. Samma sak här, ha en lång lina som du kan släppa efter på ifall hästen kastar sig. När hästen kan backa ut här utan att kasta sig skulle jag börja köra med den.

Körde "skarpt läge" idag (tävling igen) och löste problemet genom att ha en uppknäppare på var sida. Då var det plötsligt inget problem alls längre, kusen stod snällt kvar och väntade? Hästar, alltså... iofs har jag ju tränat lite i veckan, men skam till sägande blev det bara en gång. Snabblärd!? :D

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 038
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
Hästhantering Jag har filmat två urlastningar, den ena var värre än den andra. De är normala urlastningar för oss, vi vill ju givetvis det ändras så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 434
Senast: muppia
·
Y
Träning Jag har ett problem skulle villja lära mig att lasta och lasta ut min häst själv och inte behöva ha med mig en medhjälpar jämt, det är...
2
Svar
23
· Visningar
2 114
Senast: mårran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning