Backande bulldozer vid urlastning...

TantEster

Trådstartare
Hej!

Undrar om det är någon som har något bra förslag på hur man tränar bort följande beteende vid lastning:

1) Lasta på fungerar utmärkt, häst knatar på och bakluckan fälls upp.
2) Åka går också bra!
3) Att kommar fram och stå i transporten (med stängd baklucka och öppen överdel) på tävlingsplats funkar bra.
4) Lasta ut: när hästen hör att det knäpper i låsen där bak förvandlas han till en bulldozer med backen i. UTutututut! Tidigare har han iallafall väntat tills luckan börjar öppnas men senast började han slänga sig när bara ena sidans lås var öppet. Skitläskigt. När han kommer ut står han still och glor sig omkring med högt lyftat huvud.

Har numera en transport utan bommar bak, för dom har han lyckats trycka bort med sin välformade bakdel! (Bom kan flyga ganska långt kan jag berätta).

Min enda lösning är att shoppa loss på en transport med fronturlastning eller iallafall dörrar bak, men frågan är om problement verkligen är löst då?

Hjäääälp!

Sv: Backande bulldozer vid urlastning...

Hade en sån typ. C a 750 kg, stöddigt halvblod. Han hade den fula vanan att kasta sig mot bommen, satte sig på den vid något tillfälle och levde på det stora taget djävul för att så snabbt som möjligt komma ut.

Inlärt beteende, tidigare ägare hade släppt av honom så snabbt som möjligt för att slippa höra på spektaklet. Möjligen hade han brutit sig ut någon gång och belönats med att komma ut på så sätt.

Mitt gamla Trane stod pall. Dåvarande sambon lutade sig lugnt mot väggen och meddelade hästen att "jobba du dig trött, ut kommer du inte förrän du står still". Och så blev det.

Vi väntade 30 sekunder, lugnade han sig inte - upp med luckan. När det var lugnt igen, ner med luckan. Lite rumstrerande (lugnt efter 30 sekunder) och sedan lugn, funderingar på att släppa av. Kort sagt; ingen åtgärd. Mer liv och backande - upp med luckan igen. Det tog inte långt tid innan hästkräket fattade vinken. Av kom han inte förrän han stod still.

Jag rekommenderar ett rejält släp för träning. Absolut inte fronturlastning, ta tag i problemet istället för att maskera symptomen.

Du måste skaffa nya bommar bak! Viktigt så det inte händer en olycka. Är hästen någorlunda rutinerad att åka transport? Skulle det gå att spänna fast en kedja el något annat bak? En god idé kan vara (om han inte kan slänga sig ut då) att man konsekvent står och snackar en stund i lugn och ro innan man låter hästen backa ut när hästen är helt lugn. Aldrig få ha bråttom ut. Så blir det inte en stressgrej, efter mycket övning förstås!

när min häst började kasta sig ur släpet lastade jag helt enkelt på igen och backade ut honom på mitt kommando...men inte var det roligt kl 22 i ösreg efter sen träning...men det gav resultat:rofl:

Jag har hört om en åtgärd vid hastig urlastning. Vet ej om den är sann eller en skröna och är inget jag rekommenderar, bara lite kuriosa.

Ekipaget backades ut på en brygga vid en sjö. Baklämmen fälldes ner och hästen kastade sig baklänges ut och hamnade i vattnet. Sen var hästen botad och backade ut väldigt försiktigt i fortsättningen.

Visst kan man göra så, vi har kombiläm och kan enkelt bota en häst genom att helt enkelt skita i rampen när hästen ska ut, bara öppna dörrarna. Så får den trilla ut den biten. Men skaderisken är ju enorm och det är inget jag hade ägnat mig åt.

Tycker sällan det är en bra idé med det där trixandet, utom i alla sista nödfall - när inget annat finns att tillgå. Oftast kan man inte förutse alla vändningar det kan ta (eftersom det så sällan praktiseras) och därmed kan utfallet bli ett helt annat än man tänkt sig.

Om du backar upp släpet mot en vägg slänger den sig lika häftigt då? Inte för nära väggen men så rampen kan fällas ner och tillräckligt med utrymme bakom rampen så hästen kan stå med alla fyra på marken. En vägg/byggnad bakom borde få hästen att tänka sig lite för innan den slänger sig ut och om hästen backar in i väggen så tar det ju stopp utan större skaderisker?

delvis kl

Tack för alla svar!

Gå på och backa ut långsamt igen fungerar också bra, det är som att själva knäppet i låsen blockerar den lilla hästskallen och då är det back i snabbt. Han slänger sig inte ut i samband med ilastningen heller.

Jag litar inte alls på bommar bak längre. Innan han sprängde dem så fick han ju stå med öppen lucka en stund innan bommen öppnades, det fungerade väl sådär. Efter att alla skruvarna i väggen lossnade och bommen flög 10 meter ut bland övriga tävlingsdeltagare har jag blivit lite skeptisk... Men det låter ju på er andra som att bommen SKA hålla för att hästen sätter sig på den? Min var kanske lite sekunda?

Hehe.. bryggan... Ja, inget jag kommer att använda irl, men jag ska banne mig visualisera förloppet när jag är arg på kraken... ungefär som bilden av en svingad stekpanna när sambon beter sig; inget att omsätta i verkligheten, men en skön tanke!

Vägg bakom - ska testa, men jag tror inte att det fungerar. Får väl hyra ett släp med bommar (väl försäkrat) och träna! Har ni fler tips!?

Jag upplever att han slänger sig ut för att snabbt få koll på läget, att han inte kan överblicka inifrån transporten och därför blir orolig. Tänkte därför att fronturlastning skulle kunna vara ett bra alternativ (inte som uppfostring utan som lösning!) - är det nån som har erfarenhet av detta?

Det finns flera lösningar på sånt här.

Ett är att lasta in, lasta ur, lasta in, lasta ur, lasta in, lasta ur. Sätt inte för bommen bak, utan bara gå in och ur. Efter en stund så kommer hästen att ledsna på att fara ut eftersom den kommer att få gå in igen. Då kan man börja låta det gå en stund, så hästen står i transporten med bommen öppen. Och håller på med det. Nästa steg är att någon medhjälpare hjälper till att lyfta och skramla med bommen. Man gör samma procedur. Går in, står still, medhjälparen skramlar, man går ut. Steget därefter är att nästan sätta fast bommen, men samma övriga procedur. Ytterligare nästa steg är samma procedur, men sätter fast bommen. Nästa steg är gå in, stå still, sätta fast bommen, stänga luckan, stå still, allt öppnas och går ut. Så har jag fått göra med mina som slängt sig.

Det går även att ha en stepuptransport som är lite otäckt att fara ut baklänges ur. Då kan det bli att hästen lugnar sig.

Det första exemplet är så jag lasttränar mina egna hästar på. Jag kan göra så nu att jag åker alltid själv. Jag öppnar transporten, går in med hästen, ställer den lös, går ut och stänger bommen och luckan, går fram och sätter fast hästen och åker. NÄr vi kommer fram så går jag in, lossar hästen och lägger grimskaftet över ryggen på hästen. Går bak, öppnar och säger stå till. Öppnar bommen och för mellanväggen åt sidan, lägger handen på rumpan på hästen och säger back, hästen backar ut och jag tar grimskaftet på vägen.

Hoppas några av tipsen kan vara till hjälp.

*kl*
Jag har hört att det hjälper att "dra" hästen i svansen när de vill springa ut. Knappast vetenskapligt bevisat men det funkar på min lilla dam :)

Kompisens häst gjorde lika dant.. hon flög ut i full panik.. men va som din lugn i släpet de va när man började öppna de skulle ske fort liksom.. så vi lånade släp men front urlast å körde med 2 ggr å lastade ut fram. han blev lika chockad av å inte kunna" kasta" sej ut bak utan fick gå ut fram. sen 3 gången tog vi de vanliga släpet.. fllde bommarna fram gick (som med front urlastningen å sammtidigt öppnade där bak.. när påle precis tatt 1 steg fram så sa vi back å så backade han ut lugnt å snällt å sedan dess hade dom inga problem mer med att den kastade sej ut..

de viktiga e att man hela tiden tog ett steg fram så han siktad ein sej på FRAMMÅT när dom öppnade bak.. sen backade han lugnt..

bra träningstips e å backa mkt hemma med.. Jag tex backar in mina genom stall dörren å genom gången å in i boxen så de lär sej backa å ha koll på sej under tiden.. de underlättar för jag har aldrig haft problem med att nån har brottom ut ut släpet..

Var det en extremt stor tung häst eller är det ett klent släp? Min bjässe var 1,69 i manken så det var en rejäl bit. Men släpet stog fullt ut pall för hans fullständiga cirkus.

Var det en extremt stor tung häst eller är det ett klent släp? Min bjässe var 1,69 i manken så det var en rejäl bit. Men släpet stog fullt ut pall för hans fullständiga cirkus.

750 kg halvblod och ett Tranesläp av lite nyare begagnad modell!

mmmm.... sånt vill jag ha! Kan man göra om den här tråden till en insamlingstråd.!? Ni kan få mitt kontonummer!! :D

Kolla upp hederliga gjutjärnsbommar. Utan den svaga punkten där den led med muttrar sitter.
Al. bommar går bort helt.

min val. gjorde som din- hörde o skulle ut. Smarta kusar.
Han satte sig på bommen o sprattlade med bakbenen o har efter det aldrig provat på det. Inte en defekt på bommen av det. De ska vänta tills man säger... ordet...

Jag har ju oxå en på 184 cm som iofs är så klok att hon inte vill gå ut utan mig som följe:love:

Här var det fästet i mellanväggen som släppte! Sambon är satt på att inhandla nya tjocka feta skruvar...

Tränade fö lastning igår; han kan gå in steg för steg och ut steg för steg precis efter vad jag bestämmer. Vi testade också att lyfta luckan halvvägs bara för att imitera lucköppning (utan att behöva stänga helt), men då tror jag bestämt att han idiotförklarade oss rejält... Det enda som hände var att han makade in baktassarna lite längre in i transporten, antar att han trodde att de stod för långt ut och att det var därför vi inte kunde stänga helt. ;)

Suck. Ska testa med bom så snart den är lagad igen och då öppna-stänga på riktigt. För som sagt, det är det betingade utbeteendet vid knäppljudet i låsen som verkar vara problemet!

Leka med låsen utan att öppna brukar vara effektivt. Särskilt om man låter hästen få sin måltid därinne. Under tiden leker man med låset till dess att hästen inte reagerar. Ett par dagar med den terapin brukar vara fullt tillräckligt.

Har lasttränat en dåre som krävde en del miljöträning. Det slutade med att vi var två st som hoppade runt transporten, tjoade, bankade på sidorna och hade massor av underliga ljud för oss. Just för att vänja hästen vid att det kan hända precis vad som helst, men det är ändå ingen fara. Transporten är en trygg plats. Det tog massor av tid, från början närmade han sig inte transporten en gång. Och sedan var det bara att trappa upp bitvis. Drygt, och säkert mer än en person som idiotförklarade oss :D

Leka med låsen utan att öppna brukar vara effektivt. Särskilt om man låter hästen få sin måltid därinne. Under tiden leker man med låset till dess att hästen inte reagerar. Ett par dagar med den terapin brukar vara fullt tillräckligt.

Ibland undrar man ju vad man har mellan öronen..! Självklart ska jag ju träna på att knäppa i knäppena som du beskriver! Testar ikväll och återkommer med rapport...

Jag håller med dig om att hästen ska tåla allt och har själv betett mig ungefär som du beskriver. Efter att ha gjort en missbedömning av hur mycket märkligt beteende hästen tål i samband med körning har jag dock blivit lite försiktig. Känns lite samma med transporten, skulle hästen få panik på riktigt kan det gå väldigt illa. Har respekt för transporter och kördon!

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 038
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
Hästhantering Jag har filmat två urlastningar, den ena var värre än den andra. De är normala urlastningar för oss, vi vill ju givetvis det ändras så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 434
Senast: muppia
·
Y
Träning Jag har ett problem skulle villja lära mig att lasta och lasta ut min häst själv och inte behöva ha med mig en medhjälpar jämt, det är...
2
Svar
23
· Visningar
2 114
Senast: mårran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar