Backa uppför

L

Love_energy

Finns det nån som helst anledning att backa i uppförsbackar?:confused:

Tränas nån speciell muskelgrupp eller?:)

Tycker det borde vara svårt för hästen om det är för brant och veta hur högt den ska lyfta:confused:

Sv: Backa uppför

Kan inte vara så bra för framåtbjudningen?

Senast ändrad av en moderator:

Tror inte man brukar backa uppför riktigt så branta backar att hästen inte vet hur den ska göra, men att backa i lite motlut är bra för rygg occh bakdel. Såvida man ryggar på rätt sätt och inte drar hästen bakåt eller något annat. Då får man motsatt effekt..

sett flera trådar om det tidigare där folk tydligen praktiserar det. tycker det är vanskligt och mkt lätt bör bli fel. Håll er till saker som är mindre experimentiella är mitt råd. Tycker det verkar gått ngn sorts fixering i det här med att bygga muskler mirakulöst via extrema metoder osv osv. Rid allsidigt och väl, och fodra med en bra foderstat, så kommer muskler som ett brev på posten runt om på hela hästen.

(obs - inte riktat till dig, utan allmän kommentar, vill bara betona det : )

Jag tycker man kan få mkt bra resultat av att backa i uppförsbacke! givetvis måste hästen vara vältränad redan innan man börjar då det är riktigt jobbigt!

Jag förstår inte varför det skulle vara fel på något sätt utan ser bara positiva saker med det! Och det är inte extremt på något sätt, man kan ju välja lutning!

min tränare rider western och till en början hade hon en korsnings ponny, men hon tränade mkt backar och alla trodde hon hade en quarter, men då kunde hon rida på volter mitt i backar runt runt hela ridpasset och hästen klarade att backa i flera km innan hon började backa uppför.

jag ser ingen negativt i att backa uppför, hästen ska ha samma bjudning som inom allt annat, och man får ju absolut inte dra den bakåt, men det gäller ju inom allt!

Bara att göra halt eller rida sakta i nedförsbackar är ju stärkande, om hästen är tillräckligt balanserad och avslappnad i formen så man kan rygga utan motstånd borde det vara väldigt lösgörande och ge bra rumpa och rygg.
Säkrast bör vara att först se till att balansen och avslappning/sökning är bra när man skrittar som vanligt i nedförsbackar, att den kan hålla balansen utan att bli framtung vid halter och halvhalter i nedförsbackar och ta det sakta steg för steg när man ryggar i uppförsbackarna.
Har själv testat det ett par gånger men på den nivå vi var just då kändes det mer givande att rida sakta och göra halvhalter istället.

Tacktack för alla svar!

Dock ser jag ingen mening med att backa flera/en kilometer:crazy:

Jag använder den här tekniken. Dock bara 2-3 steg backar jag. För att stärka rumpan/bakdelen. Ger mkt bra resultat.

och din fråga var?:confused:

ho hade en stor grusgrop i närheten och red runt i den, fram o tillbaks och runt o alla möjliga vägar!

men så får ju hennes hästar helt extrema rumpor oxå :D
det kanske inte "gemeneman" vill ha.

Exakt vad får man ut av den träningen? Det låter mycket märkligt att backa så länge i mina öron.

nu är det ju inte jag som håller på med det, det är min tränare, och hon vill ha rejäla arslen på sina hästar, vilket jag inte vill ha då jag rider distans.

det handlar nog mest om att hon skulle veta at hästen klarade det, för en westernhäst ska ju i princip kunna trava bakåt, och man vill ju inte överanstränga den så därför tyckte hon väl att det var bra att börja det för att se gå vidare till att backa uppför.

jag har backat uppför många ggr, och det känns verkligen att hästen tar i! men backa så långt är inget jag ängar mig åt.

Jag förstår inte varför det skulle vara fel på något sätt utan ser bara positiva saker med det! Och det är inte extremt på något sätt, man kan ju välja lutning!

jag tycker det är högst extremt med tanke på att de flesta inte kan rida sin häst rakt fram i en ändamålsenlig form, men har frågor om hur mkt muskler som kan byggas genom att sitta och backa uppför backar baklänges.

att rida runt på volt i backar och backa kilometervis tycker jag säger allt som behövs om tränaren, om allt man kan se som resultat har att göra med en stor rumpa. vad tror man allmänt händer med tex leder och ligament i ben och kotor?

Senast ändrad:

jag svarade innan du hade ändrat ditt inlägg.

jag tror inte det händer speciellt mkt med lederna, varför skulle det det?

grusgropen är flera 100 meter stor åt alla håll så det är inte samma sak som att rida i ett ridhus runt runt!
sen så är det rätt länge sen som de grävde i den så det är gräs där nu, helt perfekt underlag enligt mig!

pja, eftersom det finns en anledning till att man skall rida rakt uppför och rakt nedför backar, så slår mig inte snedbelastningen som kommer av att rida volter runt runt i backar, som särskilt hälsosamt. men du verkar säker på din sak så det är väl bara att gratulera dig på fortsatta eskapader, eller tränarens rättare sagt.

hennes hästar har hållt hittils, men varför skulle man iinte kunna snedbelasta lederna?

sånt tränar vi distansryttare en hel del på! skrittar mkt på ojämt underlag så att senor leder och ligament ska vänja sig vid det så att hästen klarar av att trampa snett utan att skada sig, för man vet aldrig vad terrängen är på e tävlingsplats och hästen måste vara van vid alla underlag.

har du en förklaring till ditt påstående så lyssnar jag gärna, jag har aldrig hört talas om att man bara ska rida rakt upp och ner för backar.

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
145
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama