Backa uppför

Sv: Backa uppför

nu är det ju inte jag som håller på med det, det är min tränare, och hon vill ha rejäla arslen på sina hästar, vilket jag inte vill ha då jag rider distans.

det handlar nog mest om att hon skulle veta at hästen klarade det, för en westernhäst ska ju i princip kunna trava bakåt, och man vill ju inte överanstränga den så därför tyckte hon väl att det var bra att börja det för att se gå vidare till att backa uppför.

jag har backat uppför många ggr, och det känns verkligen att hästen tar i! men backa så långt är inget jag ängar mig åt.
Quarterhästar är avlade på att ha stora muskulösa rumpor- som belgian blue:angel:

hitta ett skonsammare sätt att bygga muskler o träna mer långsiktigt.
Träna gärna själv i samma backar.

*kl*

I boken Friskare häst med punktmassage, stretching och psykisk träning beskrivs hur man kan träna hästen genom att leda den på skrå. Men om ridning i backar står: " När du rider bör du av säkerhetsskäl och för att belasta bakdelen jämnt alltid rida lodrätt upp- och nerför sluttningar."

*kl*

Angående att klättra "snett" eller inte vet jag åtminstone två personer som faktiskt rekommenderar att gå snett uppför backar (inte alltför stark lutning) i rehabiliteringssyfte när hästarna varit sneda i kroppen. (vad sjutton var det boken hette??)
Man skulle alltså gå snett uppför en backe och sen snett tillbaka, sen snett upp åt andra hållet och snett tillbaka, inte alltför brant backe och ca 100m lång. Man börjar med bara några vändor för att öka på lite successivt. Det gör man utan ryttare på ryggen, är trots allt rehabilitering det är frågan om.

Jag tror inte hästarna tar skada av att "klättra snett" om de inte överlag är så klena att man måste ta det försiktigt eller att man riskerar att överanstränga hästen. Och att man varierar - det är nog värre att hästarna som man inbillar sig går rakt i själva verket går snett mer eller mindre hela tiden när man försöker rida dom "rakt", konstant ensidigt slitage borde vara värre än ensidigt slitage som varieras! :p

Jag har inte någon egen uppfattning i frågan, men har sett i en bok av mycket meriterad ryttare (världsmästare flera ggr om), där det finns både bilder på och skriven text om hur stärkande det är att rida på skrå i backar. Men då är det förstås fråga om hästar som är vunnit VM som ses på bilderna.
Själv så kan jag också som BL skrev leda hästarna (rakt) bakåt några steg i backen till hagen. Det känns ju att de sätter under sig bra, och jag har fått för mig att det är bra för lydnaden också.

Jag tror inte hästarna tar skada av att "klättra snett" om de inte överlag är så klena att man måste ta det försiktigt eller att man riskerar att överanstränga hästen. Och att man varierar - det är nog värre att hästarna som man inbillar sig går rakt i själva verket går snett mer eller mindre hela tiden när man försöker rida dom "rakt", konstant ensidigt slitage borde vara värre än ensidigt slitage som varieras! :p

fast återigen: då är det rehabilitering och icke under ryttare, samt per ordination detta sker - inte eget experimenterande. Men nej - jag tror inte heller de tar skada av att 2 -3 gånger klättras snett. Inte tio ggr heller : ) Jag har aldrig skrivit det heller, utan jag har skrivit att ska man komma med de mer avancerade/extrema varianterna av träningstips vill det till att den som tar tipset är en mkt god ryttare som har koll på balans och rakriktning rent allmänt, vilket få har. Jag förstår helt enkelt inte behovet av att uppfinna så alternativa extrema eller avancerade metoder som möjligt, när det finns hundra andra grejer på grund nivå förmodligen att fokusera på snarare.
Du som är så uppmärksam på snedheter, låsningar och annat? Tycker du inte det känns märkligt att ordinera att en ryttare uppsuttet sitter och rider backar på korsen och tvärsen? det riskerar en hel massa snedbelastning och framför allt mkt tungt arbete att kompensera upp för hästen.

ang. din sista kommentar: det ska väl till ganska mkt till för en någorlunda van ryttare att inte känna om hästen ej rör sig liksidigt på raka spår. :crazy:

Senast ändrad:

Quarterhästar är avlade på att ha stora muskulösa rumpor- som belgian blue:angel:

hitta ett skonsammare sätt att bygga muskler o träna mer långsiktigt.
Träna gärna själv i samma backar.

om du läser så ser du att det inte var quarter det handlade om utan korsningsponny som hade rumpa som en quarter ;)

om du läser vidare så ser du oxå att jag ofta går brevid hästen när jag tränar backar

Du som är så uppmärksam på snedheter, låsningar och annat? Tycker du inte det känns märkligt att ordinera att en ryttare uppsuttet sitter och rider backar på korsen och tvärsen? det riskerar en hel massa snedbelastning och framför allt mkt tungt arbete att kompensera upp för hästen.

Är lite kluven i frågan. Å ena sidan har hästen som sagt chans att bli lite jämnare och smidigare i kroppen på så vis (därav att det rekommenderas som rehabilitering), å andra sidan är det såklart inte bra att missbruka + att rehabilitering givetvis förutsätter att man redan försökt rätta till grundproblemet och nu vill rätta till bieffekterna.
Tycker personligen att rida lite hursomhelst i terrängen med stor variation av underlag, ridvägar, uppför/nedför, lite snårigt bitvis osv, är kanon eftersom hästarna inte brukar vara lika benägna att kompensera när terrängen ständigt varieras (förrän de börjar bli för trötta) jämfört med en plan ridbana med samma underlag.

ang. din sista kommentar: det ska väl till ganska mkt till för en någorlunda van ryttare att inte känna om hästen ej rör sig liksidigt på raka spår. :crazy:

Nja, jag vet inte det jag.
Upplever det snarare tvärtom - att det är svårare att märka på rakt spår än böjt spår, särskilt små diffar dvs när hästen inte är grovt oliksidig utan "normalt" oliksidig. Jag känner det absolut inte alltid, och jag skulle ändå kalla mig en "någorlunda van ryttare" som dessutom ofta brukar sitta och försöka känna hur liksidigt det är med min en smula paranoida hjärna på den fronten. :angel:
Fast du kanske inte menar att den behöver vara rakriktad när du skriver "liksidig" ?
Att fått uppleva att rida en helt rakriktad häst tror jag nämligen det är många av de någorlunda vana ryttarna som aldrig ens gjort.

Det verkar vara stört omöjligt att få er att läsa text.

vart har jag skrivit att man inte ska rida hästen på varierande underlag i terrängen :rofl: SÅ dålig svenska skriver jag väl inte?!

rätt säker på att jag rider 100 ggr mer i terrängen än du dessutom. :rofl:

rakriktad och liksidig är inte samma sak nej. men nog känner man en oliksidighet på rakt spår rätt tydligt som sagt.

Det verkar vara stört omöjligt att få er att läsa text.

Nej då.

vart har jag skrivit att man inte ska rida hästen på varierande underlag i terrängen :rofl: SÅ dålig svenska skriver jag väl inte?!

Det har du aldrig skrivit- jag förklarar varför jag upplever att hästarna ofta inte felkompenserar lika mycket om det är ute i terrängen - där utövandet av gå snett uppför backar oftast förekommer skulle jag tro. Att de felkompenderar var ju en av anledningarna till att man inte ska rida snett uppför backar - visst kan det bli snedbelastning men blir den snedbelastningen annorlunda än den snedbelasning hästen går med i vanliga fall och inte för intensiv + frekvent, då kan jag ändå se viss nytta av det.

rätt säker på att jag rider 100 ggr mer i terrängen än du dessutom. :rofl:

Vad snäll du är som gapskrattar åt mig.

rakriktad och liksidig är inte samma sak nej. men nog känner man en oliksidighet på rakt spår rätt tydligt som sagt.

Då pratar vi om lite olika saker, jag pratar om "normal" oliksidighet dvs en häst som inte blivit riktigt rakriktad ännu snarare en häst som är tydligt sned i kroppen. Då blir det såklart skillnad!

Nej då.
Det har du aldrig skrivit- jag förklarar varför jag upplever att hästarna ofta inte felkompenserar lika mycket om det är ute i terrängen - där utövandet av gå snett uppför backar oftast förekommer skulle jag tro. Att de felkompenderar var ju en av anledningarna till att man inte ska rida snett uppför backar - visst kan det bli snedbelastning men blir den snedbelastningen annorlunda än den snedbelasning hästen går med i vanliga fall och inte för intensiv + frekvent, då kan jag ändå se viss nytta av det.

Vad snäll du är som gapskrattar åt mig.

Då pratar vi om lite olika saker, jag pratar om "normal" oliksidighet dvs en häst som inte blivit riktigt rakriktad ännu snarare en häst som är tydligt sned i kroppen. Då blir det såklart skillnad!

Du får förlåta mig men det blir väldigt förvirrande att föra en diskussion när du väljer att svara på mina inlägg med saker som du sen säger du avser helt andra saker med, eller svarar med kommentarer på saker eller ämnen jag aldrig skrivit. Det är därför jag har svårt att förstå vad i 17 du avser hälften av tiden. Ang. gapskratt så visst, jo jag gapskrattade och det får jag väl be om ursäkt för, men jag kunde faktiskt inte låta bli helt enkelt, hela "dialogen" blev helt enkelt mig övermäktigt komiskt dels med tanke på kommentarer om saker jag aldrig skrivit, och dels med tanke på hur mkt jag rider ute och det du tidigare klargjort ang. din egen uteridning som vad jag förstår är näst intill obefintlig.

Nu låter jag saken bero och lämnar jag er därhän att diskutera vidare om fördelarna med att rida alternativa vägar i backar och backa uppför backar helt på egen hand : )

Senast ändrad:

Jag tror nog ämnet börjar bli rätt uttömt ändå, ja, du har din åsikt - andra har sina och det känns inte som att vi kommer så mycket längre på den fronten utan expertutlåtanden (som säkert också ser olika ut! :crazy: ).
Tycker inte din åsikt är fel, för att tokrygga eller plötsligt börja styrketräna hästarna massor i uppförsbackar är knappast någon bra lösning, eller att ha som träningsstrategi att man knallar upp och ner femtielva gånger snett uppför backar!
Om man tar de mycket mindre extrema varianterna där man utgår från sin egen status och vad man själv kan ha nytta av så tycker jag det kan vara riktigt bra träning, och jag gissar att även du tycker det om det inte fokuseras speciellt på det utan helt enkelt används som försiktig variation.?

Jag har ridit ut mycket i mina dagar -men på sistone i princip obefintligt. Lite öm punkt för min del (som du kanske märkt) :cry: eftersom jag älskar skogsturer men helt enkelt inte vågar - av risk att "förstöra" hästarna. Har fått för mycket griller i huvudet för att reagera rätt, trots att jag vet hur jag *borde* reagera. Kortisturerna på skrutten (efter att först ha förberett sig mentalt ett tag) får räcka som "härdande" tills vidare!

Senast ändrad:

Finns det nån som helst anledning att backa i uppförsbackar?:confused:

Tränas nån speciell muskelgrupp eller?:)

Tycker det borde vara svårt för hästen om det är för brant och veta hur högt den ska lyfta:confused:
Skulle själv aldrig få för mig att göra det! Ser ingen mening med det! Men skulle jag göra det, då skulle jag vara absolut säker att det sker på rätt sätt och ta hjälp av någon som stod på sidan om.

"vad sjutton var det boken hette??"

Är det inte "Friskare häst med punktmassage, stretching och psykisk träning"?

Japp, så var det nog! :)

Farsan har också fått det någonstans ifrån, men jag vet inte om det också var från boken eller från någon kurs eller dylikt.
Hursomhelst så upplevde jag inte den träningen i boken särskilt krävande eller belastande - snarare tvärtom att man tar det försiktigt för att inte trigga till mer felbelastning.
Kör man enligt den filosofin; less is more, tror jag man kommer längst i längden. Ska man rygga i uppförsbackar t ex så checkar man av att man verkligen kan göra det på ett vettigt sätt utan att hästen t ex vrider sig av att inte vilja ta vikten på ena bakbenet, spänner sig och sänker ryggen, osv, och försöker få kvalitet i ett par steg snarare än att pressa så mycket man kan.

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
145
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur