Backa uppför

Sv: Backa uppför

Det är bra träning för rygg och bakdel om det utförs rätt.

"Rätt" i sammanhanget är mycket försiktigt, bara ett fåtal steg då och då i svag lutning.

Jag har gjort så här med min unghäst hittills:

På vägen från hagen till stallet lutar vägen lite lagom, så där har jag börjat göra halter först, för att sedan göra fler och fler.
Så småningom har jag bett henne backa något steg, avbrutit och gått in i stallet.

Sedan, vartefter hon själv bjudit till det (man kan inte tvinga hästen att backa, den måste bjuda själv) har jag utökat till 2-3 steg.

Det är bara någon gång per vecka som jag tar in henne själv, så det blir inte oftare än så, och det känns inte som att det ska göras oftare än så heller.

Så småningom kommer jag att utöka till ett par upprepningar, och alltså rygga henne t.ex. 2 x 3 steg. När hon är riden mer kommer jag att börja göra det uppsuttet också, och då börjar vi om med att bara göra halt i backen osv.

Känns som ett bra komplement till cavaletti, klättring och skolor för att stärka hästen. :)

hennes hästar har hållt hittils, men varför skulle man iinte kunna snedbelasta lederna?

sånt tränar vi distansryttare en hel del på! skrittar mkt på ojämt underlag så att senor leder och ligament ska vänja sig vid det så att hästen klarar av att trampa snett utan att skada sig, för man vet aldrig vad terrängen är på e tävlingsplats och hästen måste vara van vid alla underlag.

har du en förklaring till ditt påstående så lyssnar jag gärna, jag har aldrig hört talas om att man bara ska rida rakt upp och ner för backar.

med rakt upp och ner menar jag att hästen är rak och belastar jämnt. rider du backar på diagonalen, särskilt nedför, så blir snedbelastningen ingenting som verkar positivt utan hästen måste spänna sig och hålla emot ojämnt för att ta sig ner. hasar du nerför en backe utan att hästen är rak i kroppen, dvs om den hasar nedför med rumpan och bakben snett, så snedbelastar du inte på ett sätt som varken stärker eller är nyttigt. det är allmän basic fact, det behöver jag inte styrka för att påstå utan den faktan hittar du vartsomhelst vem du än frågar.

Min poäng i debatten runt detta har hela tiden varit att mkt få ryttare förmår arbeta sina hästar balanserat ens på platta marken, eller på raka spår. Kan man inte det, så ska man inte heller hålla på med experimentiella saker så som backa baklänges uppför branta backar, eller rida volter i backar. det är onödigt och fyller inget syfte.

är man expert däremot så visst : )

vart har jag skrivit att man inte ska rida hästen på ojämnt underlag? det är basics att varierande underlag är stärkande för leder, senor och ligament. Har inget med det jag skrivit att göra.

Senast ändrad:

att rida en häst helt 100% rakriktad är väl bland det svåraste som finns?

man behöver ju inte backa i branta backar räcker med ytterst lite lutning för att man ska känna skillnaden, dock kan det vara bra för en person som har lite svårt att känna att backa nåt steg bara för att känna skillnaden, för den är helt enorm!

när jag tränar backar brukar jag vara på marken så springer/går vi upp o ner på så sätt får både jag o hästen ut bästa möjliga av det :D

i övrigt med snedbelastar så förstår jag inte varför det skulle vara skadligt, du får jätte gärna försöka förklara så att tröga jag förstår :p

att rida en häst helt 100% rakriktad är väl bland det svåraste som finns?

ja det är det. Desto viktigare att man inte släpper strävan och kör på utan att bry sig om den viktiga grundstenen. för det ÄR en grundsten.

man behöver ju inte backa i branta backar räcker med ytterst lite lutning för att man ska känna skillnaden, dock kan det vara bra för en person som har lite svårt att känna att backa nåt steg bara för att känna skillnaden, för den är helt enorm!

Absolut, det håller jag med om. Återigen vänder jag mig bara åt att generellt förespråka såna övningar just på ett sånt här forum då det i mina ögon verkar vara mkt grönt och oerfaret folk som frågar efter mirakel metoder och har missat grundstenarna innan.

när jag tränar backar brukar jag vara på marken så springer/går vi upp o ner på så sätt får både jag o hästen ut bästa möjliga av det :D

i övrigt med snedbelastar så förstår jag inte varför det skulle vara skadligt, du får jätte gärna försöka förklara så att tröga jag förstår :p

vad är det du inte förstår ang. snedbelastning? det är ju en av de största orsakerna till skador på häst. snedbelastning pga ryttare eller arbete där hästen ej jobbas balanserat och ändamålsenligt.

alltså om man rider snett nedför en backe, varför skulle det vara skadligt?

snett i övrigt förstår jag varför.

Jag har redan svarat på din fråga femtielva gånger nu. inklusive snett nedför. inlägg 22

men jag förstår fortfarande inte eftersom du inte har förklarat varför, varför påverkas kroppen negativt?:confused:

med rakt upp och ner menar jag att hästen är rak och belastar jämnt. rider du backar på diagonalen, särskilt nedför, så blir snedbelastningen ingenting som verkar positivt utan hästen måste spänna sig och hålla emot ojämnt för att ta sig ner. hasar du nerför en backe utan att hästen är rak i kroppen, dvs om den hasar nedför med rumpan och bakben snett, så snedbelastar du inte på ett sätt som varken stärker eller är nyttigt.

vad är det du inte förstår?

vad är det som händer i hästens kropp som gör att det inte är nyttigt?

mina hästar springer snett nedför backar i hagen helt frivilligt, så det kan ju inte göra ont under själva genomförandet, så då antar jag att det sliter i längden, men vad är det som gör att det blir så o så fall?

vad är det som händer i hästens kropp som gör att det inte är nyttigt?

mina hästar springer snett nedför backar i hagen helt frivilligt, så det kan ju inte göra ont under själva genomförandet, så då antar jag att det sliter i längden, men vad är det som gör att det blir så o så fall?

men självklart gör det inte ont vart har du fått det ifrån, är du allvarlig eller driver du med mig?

snedbelastning skapar oliksidighet och sättet det skapar oliksidighet på har jag beskrivit nedan. Vidare anstränger det muskler, leder, senor och ligament på ett sätt som kan leda till framtida problem och skador. Snedbelastning med ryttare under arbete som dessutom är bestämt av ryttaren dvs ryttaren restrikerar hästens form och vart och hur den arbetar, går ju inte att jämföra med en häst som springer fritt.

letar du efter veterinärutlåtanden exakt vad som händer i hästkroppen föreslår jag att du vänder dig till en klinik som har gott om kunskap på vad som händer i kroppen med skador som orsakats/framkallats pga snedbelastning.

Senast ändrad:

men om jag då rider snett åt ena hållet och sen åt andra hållet så är det alltså inte skadligt?

nu menar jag inte att man sitter snett och så utan att man helt enkelt rider nerför en backe och inte rider en rak linje utan en sned linje...

Nej, du skall inte klättra snett över huvud taget. alltid rakt upp och rakt ner, punkt slut. Hästen skall jobbas rakt och skjuta på jämnt med ben och muskulatur för att inte slita negativt utan stärka.

det har jag redan förklarat och nu lägger jag ner diskussionen eftersom den inte leder ngnstans. Om det inte räcker för dig som svar på att det kan ge belastningsskador att arbeta snett och att det är a och o för klättring att man under klättringsarbetet arbetar hästen så att den belastar så jämnt och liksidigt som möjligt, så får du som sagt vända dig till en veterinär med frågan om svaret inte är dig till belåtenhet.

Senast ändrad:

anledningen till att svaret inte är "till belåtenhet" är helt enkelt att du inte har förklarat varför någonstans.

angående veterinärer så brukar väl de inte ha sånna kunskaper, eller?

men när man inte har en förklaring så känns det som att det är nåt du har hört eller liknande, det behöver ju inte vara fel för det, men jag vill alltid ha en anledning till allt. Därför har jag svårt att hitta en tränare, jag vill inte bara att denne säger till mig gör så, och sen frågar jag varför så har den inget svar på det... det gillar jag inte!

min nuvarande tränare har hittils haft svar på alla mina varför, men visst vet jag att jag kan upplevas soom jobbig, men det är mitt sätt att lära mig helt enkelt :idea: jag ifrågasätter inte din kunskap på något sätt, men om nån bara säger till mig det är så för att det är så så kommer jag för det första garanterat glömma det och för det andra tycker jag att man alltid ska ha bra belägg för sitt påstående i form av fysisk fakta.

anledningen till att svaret inte är "till belåtenhet" är helt enkelt att du inte har förklarat varför någonstans.

angående veterinärer så brukar väl de inte ha sånna kunskaper, eller?

men när man inte har en förklaring så känns det som att det är nåt du har hört eller liknande, det behöver ju inte vara fel för det, men jag vill alltid ha en anledning till allt. Därför har jag svårt att hitta en tränare, jag vill inte bara att denne säger till mig gör så, och sen frågar jag varför så har den inget svar på det... det gillar jag inte!

min nuvarande tränare har hittils haft svar på alla mina varför, men visst vet jag att jag kan upplevas soom jobbig, men det är mitt sätt att lära mig helt enkelt :idea: jag ifrågasätter inte din kunskap på något sätt, men om nån bara säger till mig det är så för att det är så så kommer jag för det första garanterat glömma det och för det andra tycker jag att man alltid ska ha bra belägg för sitt påstående i form av fysisk fakta.

Jo jag har förklarat varför. Upprepade gånger. Du efterlyser en biologisk redogörelse för hur exakt skade förloppet sker i hästens kropp, det är det enda jag inte svarat på, det övriga generella VARFÖR man inte klättrar snett har jag mkt noga motiverat. Jag dock´inte veterinär och kan svara på exakt skede på vad som händer i en led när den skadas pga felbelastning. Är det inte ganska logiskt ändå? Jag tycker jag svarat väl på dina frågor utifrån det som är generellt etablerat. Jag är förvånad att du tycker jag ger ett unikt svar du aldrig hört talas om, för svaret i min värld är allmänt känt.
som sagt, vill du ha detalj svar på vad som händer rent fysiskt då en skada uppstår, kontakta en veterinär.
din fråga om huruvida veterinärer vet sånt förstår jag inte ö.h.t. det är ju sådant de jobbar med. Nutidens klinik veterinärer är ju högt insatta i hästens fysik, mekanik och de faktorer som påverkar den under arbete.

Du kan väl fråga din tränare varför exakt, det är nyttigt att rida volter i backar med hästen, samt backa flera kilometer? och då vill jag verkligen veta EXAKT vad som sker i hästens kropp när man gör det, - hur och varför.

Senast ändrad:

men vad är det som gör att det blir en skada av att tex kotan belastas snett under några steg? det förstår jag inte! för om man rider snett nedför en backe är de ju precis det som händer.

och veterinärer är oftast bra när det har uppkommit en skada, men jag har aldrig varit med om att de har kunnat säga varför den har uppkommit...

varför? hon har ju redan testat sin metod på flera hästar och det som händer är ju att hästen får en riktigt rejäl rumpa, hon har ju liksom redan bevis för att det funkar.

hästarna lever och frodas ännu, så de kan ju inte ha fått förslitningar av det, ellerhur?

varför? hon har ju redan testat sin metod på flera hästar och det som händer är ju att hästen får en riktigt rejäl rumpa, hon har ju liksom redan bevis för att det funkar.

hästarna lever och frodas ännu, så de kan ju inte ha fått förslitningar av det, ellerhur?

Nejmen jag vill veta exakt varför : )

snedbelastningskador kommer på sikt.

men vad är det som gör att det blir en skada av att tex kotan belastas snett under några steg? det förstår jag inte! för om man rider snett nedför en backe är de ju precis det som händer.

och veterinärer är oftast bra när det har uppkommit en skada, men jag har aldrig varit med om att de har kunnat säga varför den har uppkommit...

det blir ingen skada för att en kota belastas snett en gång.
inte två gånger heller.

termen snedbelastning hänvisar inte till att hästen belastas snett en gång eller två gånger eller tre gånger.
den hänvisar till att hästen på sikt blir sned i sin kropp, pga ojämn belastning av ngn slag.
det kan vara ryttaren som gör den sned. eller att hästen avlastar en kroppsdel.

Kortfattat och förenklat kan vi säga att hästens led består två bendelar som möts i ledkapseln och i leden finns ledbrosk och ledvätska samt en massa ligament runt omkring leden som håller den stabil.
Skaderisken är som allra högst när ligamenten kring leden blir ansträngda och inte längre klarar av att hålla leden stabil i den utsträckning som behövs. Då är risken för snedtramp/snedbelastning väldigt hög och en skada/inflammation i leden kommer som följd. Samma gäller för de situationer när hästen drabbas av mjölksyra, musklerna är trötta och orkar inte upprätthålla spänsten och koordinationen. Dessa risker ökar vid snedbelastning.

du kan läsa om denna fakta precis vart som helst.

jag tycker att du väljer att missförstå mig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
145
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Ratsit
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur