Backa i en kvart ?

A

Ahlen

Hejsan, idag fick jag höra något om att backa hästen i en kvart, för att den skulle gå i rätt form. Är det något påhitt eller är det faktiskt något som funkar ? Skulle själv aldrig göra det, men blev bara ganska nyfiken om det faktiskt funkar.

Sv: Backa i en kvart ?

Det var bland det dummaste jag hört...vad skulle man få ut för form av det?
Formen ska komma bakifrån och fram, inte tvärt om.

jag tycker det låter befängt. Tror ingen häst mår vidare bra av att backa så länge. Lär man sig rida ordenligt så kanske formen kommer ändå:devil:

att backa i svag uppförsbacke kan stärka rygg och bakben har jag för mig att jag läst någonstans i en tidningsartikel, men backa i en kvart? Låter helt befängt!

Hur säker är du på att de verkligen menade backa, alltså gå baklänges/rygga? De kanske pratade om att "backa av hästen", alltså typ rida framåt med handbromsen i. Hur det skulle vara bra för hästens form kan man ju undra, men jag tänkte bara om du hörde orden i rätt bemärkelse.

Man hör ju ganska ofta uttrycket att ryttare backar sina hästar istället för att rida på framåt, och menar då ung. att de rider med konstant bromsande hjälper.

Hur säker är du på att de verkligen menade backa, alltså gå baklänges/rygga? De kanske pratade om att "backa av hästen", alltså typ rida framåt med handbromsen i. Hur det skulle vara bra för hästens form kan man ju undra, men jag tänkte bara om du hörde orden i rätt bemärkelse.

Man hör ju ganska ofta uttrycket att ryttare backar sina hästar istället för att rida på framåt, och menar då ung. att de rider med konstant bromsande hjälper.

Var en som dom hade sagt det till som berättade för mig. Så kan vara mycket möljigt att det är som du säger. Tyckte det lätt konstigt så ville bara veta om faktiskt någon gör så.

Tycker ändå ägaren får hästen i väldigt fin form. Men det var ju medryttaren som skulle göra så.

man kan hjälpa hästen att få sätta tyngden på baken genom att backa den. dock skulle jag inte hålla på en kvart :crazy:

Måste också lägga mig i lite :) Att rygga för mycket har jag hört är slitsamt, och då borde det vara väääldigt slitsamt att rygga i en kvart :confused:

Var bland det mest udda jag hört... Att rida hästen korrekt gör att hästen går korrekt ;)

att backa i svag uppförsbacke kan stärka rygg och bakben har jag för mig att jag läst någonstans i en tidningsartikel, men backa i en kvart? Låter helt befängt!
det handlade om ett fåtal steg o att bara stanna i brantare backe.

Om ngn verkligen har påstått TS kommentar kan den själv hjula en kvart- vassego

Det är inte så att dem menar: Öva på ryggningar i en kvart så att hästen blir lydig? ( övergångar och halter, vänta in digoch lyssna på dig...) ? Hålla på att bara rygga i 15min låter rätt sjukt. men de kanske menar: trav. halt. rygga. trav.. galopp.. trav. halt.. rygga..?

Var en som dom hade sagt det till som berättade för mig. Så kan vara mycket möljigt att det är som du säger. Tyckte det lätt konstigt så ville bara veta om faktiskt någon gör så.

Tycker ändå ägaren får hästen i väldigt fin form. Men det var ju medryttaren som skulle göra så.

Undrar just vad medryttaren nu gör? :crazy:

Hejsan, idag fick jag höra något om att backa hästen i en kvart, för att den skulle gå i rätt form. Är det något påhitt eller är det faktiskt något som funkar ? Skulle själv aldrig göra det, men blev bara ganska nyfiken om det faktiskt funkar.

:rofl:

Då skulle min märr alltså ha kunnat gå i otroligt fin form när hon var inne i sin allra värsta backa-period :devil:

Nja...

Du ska nog fråga den som sa det för det låter som om du har missuppfattat, att backa eller rygga mer än några sekunder dvs några meter är helt vansinnigt dumt. Tror nog inte att det var så som menade? Eller jag hoppas det i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
590
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross