Backa din häst

Sv: Backa din häst

Dalsland skrev:
Om det gör någon nytta kan jag inte svara på. Men jag personligen skulle inte träna i backa innan det sitter klockrent på plan mark.

Jag ryggar även i "sluta" men skulle aldrig begära det av hästen innan slutan frammåt och vanlig ryggning fungerar väldigt bra.

jo.. men det är så att jag håller på att försöka muskla upp hästen eftersom hon tappat de mesta.. sluta och öppna har hon heller inte tillräckligt muskler för..
hur har du lärt hästen att rygga utan tyglar?

Jag tror att mild stretching under rörelse är väldigt bra för att få hästen smidigare, och därför ryggar jag gärna hästen från marken emellanåt i slutet på ett träningspass när den är ordentligt uppvärmd, både på raka och böjda spår. Jag tror att det är bra stretching för länd och bakdel, och jag tror att man får extra effekt i en backe. Men man kanske ska vänta med backar tills hästen ryggar villigt och mjukt på plan mark.

Just det där med mjukt och villigt tror jag är viktigt även när man ryggar uppsuttet, både på plan mark och i backe. Att man verkigen lyssnar på hästen och att man släpper upp hästens rygg genom att lätta lite ur sadeln.

svea skrev:
Jag tror att mild stretching under rörelse är väldigt bra för att få hästen smidigare, och därför ryggar jag gärna hästen från marken emellanåt i slutet på ett träningspass när den är ordentligt uppvärmd, både på raka och böjda spår. Jag tror att det är bra stretching för länd och bakdel, och jag tror att man får extra effekt i en backe. Men man kanske ska vänta med backar tills hästen ryggar villigt och mjukt på plan mark.

Just det där med mjukt och villigt tror jag är viktigt även när man ryggar uppsuttet, både på plan mark och i backe. Att man verkigen lyssnar på hästen och att man släpper upp hästens rygg genom att lätta lite ur sadeln.

hmm okej..
men hur börjar man liksom backa hästen..? ja menar man måste ju verkligen visa vad man vill att den ska göra och då behövs väl tyglarna i första delen för att visa? att säja "backa" förstår den ju inte direkt utan det är något man ska göra för att den ska förstå det.
Sedan rider jag inte med sadel utan rider bara barbacka.. men jag tror jag först och främst ska bygga upp hennes muskler innan jag börjar träna in något annat:crazy:
men fast den inte ryggar mjukt och villigt så måste den ju ändå träna sina bakbensmuskler och rumpa?

men hur börjar man liksom backa hästen..? ja menar man måste ju verkligen visa vad man vill att den ska göra och då behövs väl tyglarna i första delen för att visa? att säja "backa" förstår den ju inte direkt utan det är något man ska göra för att den ska förstå det.

Börja från marken, gärna i grimma. Stå framför hästen och peta hästen på bringan. TRYCK INTE, då trycker hästen bara emot, utan peta mera i impulser, hårdare om hästen inte reagerar först. När du känner att hästen ger efter och tänker börja backa, släpp allt tryck samtidigt som du säger "backa". Efter ett tag behöver du bara peka på bringan och säga backa, sedan räcker det med bara rösten :idea: .

men fast den inte ryggar mjukt och villigt så måste den ju ändå träna sina bakbensmuskler och rumpa?

Nej, om den spjärnar emot så spänner den nacken, och får inte med överlinjen på rätt sätt.

Okej.. lite som horsemanship då :) det har jag hållt på mycket med förr.. men för att hon ska backa på ordet backa tror jag det krävs mycket träning på denna unga dam :)

så du tycker att ja hellre ska bara klättra med stumpan än backa?

Okej.. lite som horsemanship då det har jag hållt på mycket med förr.. men för att hon ska backa på ordet backa tror jag det krävs mycket träning på denna unga dam

All ridning och hästhantering grundar ju sig på horsemanship/NH eller vad man nu vill kalla det. Man vill ju lära hästen reagera på små signaler, och lättast blir det ju om man använder ett språk som hästen redan förstår (jmfr om du ska lära dig dansa - visst går det även om din lärare bara pratar kinesiska så du inte förstår någonting, han kan ju visa dig handgripligen, men nog går det väldigt mycket lättare om läraren talar svenska och kan förklara både i ord och handling!). Horsemanship är dessutom ingenting som man tränar, det är någonting man gör så fort man är nära en häst.

Jag tror inte att det skulle ta så länge att lära Tibra backa på kommando, hon verkar ju vara en skarp dam, och såna lär sig oftast snabbt bara de förstår vad man vill.

så du tycker att ja hellre ska bara klättra med stumpan än backa?
Ja, tills ni har lärt er backa på plan mark.

Luna10 skrev:
All

Jag tror inte att det skulle ta så länge att lära Tibra backa på kommando, hon verkar ju vara en skarp dam, och såna lär sig oftast snabbt bara de förstår vad man vill.

Ja, tills ni har lärt er backa på plan mark.

jojo du har alldeles rätt! jag har varit slarvig och "lat" ett bra tag om horsemanship:o
när du menar att Tibra verkar vara en skarp dam blir jag nyfiken om det bara var det du uppfattat eller om du har en aning om vem hon är :) ?

Tibra skrev:
jag har börjat backa henne några gånger nu i veckan.. men jag kan inte göra det med sätet eller rösten :crazy: för det mesta använder jag tyglarna men inte vråldra heller.. har jag använt tyglarna i första delen så förstår hon sedan att hon ska backa men hon vill inte göra det frivilligt direkt..
det hon gör är att ibland ställa sig på bakbenen, gå sicksack uppåt och huvudet är högt..
men trots detta måste väl hästen träna några muskler? :crazy:
självklart vore det bästa för hästen att kunna backa på kommando /sätet-rösten.. men just nu funkar ju inte det..

Men du. NEJ. Hästen tränar INTE några muskler om den inte jobbar rätt, isåfall snarare fel muskler, eller enbart slitage. Det finns 100 tals sätt att bygga samma muskler och inte göra en hälften så komplicerad och ganska extrem rörelse som att backa i uppförsbacke. förstår inte hur du över huvud taget överväger det eller tror det är effektivt om hästen stegrar, protesterar och du dessutom har svårt med ryggning i största allmänhet? Bättre då att rida allsidigt i skog och mark och vanligt klättring.......?

mackan skrev:
Men du. NEJ. Hästen tränar INTE några muskler om den inte jobbar rätt, isåfall snarare fel muskler, eller enbart slitage. Det finns 100 tals sätt att bygga samma muskler och inte göra en hälften så komplicerad och ganska extrem rörelse som att backa i uppförsbacke. förstår inte hur du över huvud taget överväger det eller tror det är effektivt om hästen stegrar, protesterar och du dessutom har svårt med ryggning i största allmänhet? Bättre då att rida allsidigt i skog och mark och vanligt klättring.......?

jaja jag vet det nu.. föresten stegrar damen lite då och då, då hon inte vill/orkar..eftersom jag själv tränat/ lärt henne stegra på kommando..
jag backar inte längre uppför.. varför jag började backa i uppförsbackar var för att jag i en tidigare tråd hade frågat om hur jag skulle bygga upp muskler.. en tippsade mig om att jag skulle backa hästen i uppförsbackar..

Vill bara varna för överdrivet mycket "backning" i vilken form som helst. En av hästarna här mâr inte bra just nu av mânga olika anledningar varav den ena är att dom som straff backade typ runt hela manegen. Skulle nog vara försiktig, räcker det inte med bara klättring?

Att backa som bestraffning tycker jag alltid är fel! :mad:

Runt hela manegen var ju jäkligt överdrivet å som straff? Vad handlar det om?
När min häst inte velat gå in i stallet (hänt ett par ggr efter ridtur i början av min ägar period) Så gick jag volter med henne å det funkade bra mycket fortare än att backa runt en maneg.

Vad det handlar om ..ungefär sâ här tror jag(jag kom när skadan redan var skedd annars hade det inte gâtt sâ lângt).

-Sprallig häst kastar av...annan kliver upp "för nu djävlar" men râr inte riktigt pâ hästen utan backar runt i stället för att lösa framât som ju är att föredra...det blir för mkt för hästen som innan blivit riden lite under en period....den fâr mjölksyra ända upp i öronen ungefär, kraken

Men usch hemska tanke, då var ju hästen bara lite pigg å sprallig för att den ståt.

Kan ju inte skylla på hästen jämt när man ramlar av (personligen skyller jag på kompisen istället :D ), skulle någon någonsin göra så där mot min häst skulle jag nog rappa ner människan från hästen. Fast jag har ju dock en väldigt stabil häst (drog u hagen igår min häst täcke hade fastnat så hon drog å dom andra efter, å min är den som är minst tagen av incidenten).

Hade jag en känsligare häst skule jag nog bara ta tag i tyglarna, lyssnar inte människan kan man ju försöka späna upp dom om inte hästen håller på för mycket.

Fanns det ingen annan som kunnde ingripa? Eller vågade dom inte?

Spralliga blir ju alla hästar ibland även om dom inte stått, traktor eller vad som helst som kan röra upp i deras huvuden. Idioti att bete sig så där.

Dom höll pâ själva, när jag kom var allt gjort och dom väntade pâ veterinären....mjölksyran i musklerna blev"akut". Dom var tvungen att ge honom smärtstillande. Ingen annan var där just när allt blev sâ fel.Det är i vanliga fall inget fel pâ tjejerna heller mâste jag säga, ....

Usch då, hemskt.

Det var ju synd att ingen annan var där.

mackan skrev:
varför har du medvetet tränat hästen att stegra sig? :eek:

vad menar du? att träna hästen att stegra på kommando är inget fel.. det är inte ofta hon gör det..alltså stegrar av sig själv.. i så fall tar hon bara något lågt skutt med bakbenen..
dessutom var det länge sedan vi stegrade nu eftersom jag lär henne att coola ner sig.."det energipaketet"
men tycker du det är fel med att lära hästen stegra sig så har du många att gå på..

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama