Back on track täcke

Bison

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av deras täcken?
Märker ni någon skillnad på hästarna? Vilken modell har ni och hur är passformen?
Är de värda sitt pris?

Funderar på att köpa ett fleece att ha i transporten efter träning/tävling.

Jag har ett i nät, lite stort i storleken och lite stort i halsen. Har också ett med glansigt yttertyg, det är några år gammalt men det är ännu större i både storlek och halsöppning.

Mina täcken är i strl 125, och ofta är ju passformen lite annorlunda på mindre täcken tycker jag.

Om de är värda sitt pris? Jag har inte märkt någon skillnad på hästarna men då är jag inte så flitig på att använda dem.

Jag har ett fleecetäcke som pyjamas åt min ena + halsdel. Jag använder det förebyggande och kan inte säga att jag märker någon skillnad men hästen visar tydligt att han gillar att få det på sig i alla fall.
Mitt passar perfekt och jag tycker storleken är normal, kanske åt det stora hållet.

Har ett fleecetäcke. Är nöjd med det.
Jag använder det i förebyggande syfte. Märker att min hästgillar det. Hon e annars lite småsur när man sätter på täcken men inte med bot står som ett ljus.:)
En annan häst i stallet blir helt avslappnad när han får det på sig, huvudet börjar hänga där han står.

jag har en ryggvärmare, har den på när hästen står på gången innan ridning och ibland efter. det blir otroligt varmt och gott där under på bara 10 min så vill inte ha den på för länge.
ingen aning om den verkligen fungerar så som de beskriver men det känns bra i magen att man gör ngt för hästen åtminstone :).

har inte använt min ryggvärmare så mycket än, är mer tänkt till när det är kallare för att värma upp musklerna lite innan ridning medans jag ryktar.

Har ett nättäcke, och hästen blir varm och skön efter att ha haft på sig det en stund. Använder det främst innan träning (och senare tävling) :)

Har också en ryggvärmare. Brukar använda den en stund varje dag. Ingen aning om den gör nån skillnad men hästen dåsar till när han har den på (lägger ett cooler täcke över)

Tack för svar!
Nu blev jag tveksam om jag ska köpa ett fleece eller en ryggvärmare.

Hittat täcket i en affär för1200:- men det finns bara i 155 och min häst har normalt 145 så det kanske blir på tok för stort.

Tack för svar!
Nu blev jag tveksam om jag ska köpa ett fleece eller en ryggvärmare.

Hittat täcket i en affär för1200:- men det finns bara i 155 och min häst har normalt 145 så det kanske blir på tok för stort.
Ska du ha det i boxen så rekomenderar jag inte ryggvärmaren. Den ligger inte tillräckligt bra för att klara av rullning. Den är bra i transporten och på gången dock. Men hade velat ha ett bogspänne, på min i transporten för säkerhets skull.

Vad har ni för erfarenheter av deras täcken?
Märker ni någon skillnad på hästarna? Vilken modell har ni och hur är passformen?
Är de värda sitt pris?

Funderar på att köpa ett fleece att ha i transporten efter träning/tävling.

Jag har nättäcket i 135 (rätt stort i stl, men inte stort i bogen), stalltäcket i 155 (normalt i stl) samt vintertäcket i 125 (rätt litet i stl).

Jag hade ett fleece i stl 155 men upplevde det rätt trångt i bogen så hade behövt ett 165 till min förra häst. min nuvarande som har 145 passade bra i 155.

Jag hade ett fleece i stl 155 men upplevde det rätt trångt i bogen så hade behövt ett 165 till min förra häst. min nuvarande som har 145 passade bra i 155.
Det har precid kommit en ny modell på täcke som är annorlunda i bogen och har en högre skärning, "Mia" heter det. Finns både som stalltäcke och nättäcke :)

Jag har sedan många år själv BoT-tröjor att sova i (har fibromyalgi) och upplever definitivt att de hjälper! I somras blev jag rekommenderad BoT av vår massör, p g a hästens problem i korset samt vänster has. F f a när det gäller hasproblem hade han sett positiv effekt på andra hästar han behandlade. (Han säljer inte BoT själv.) Köpte hasskydd samt ryggvärmare och hästen blev successivt allt bättre - precis som någon annan skrivit gick det ju också att känna en tydlig värmeutveckling under skydden och det är också den effekten vår massör betonade. I o m det goda resultatet köpte jag sedan ett regntäcke (passade på när det var 25 % rabatt). Har hästen på lösdrift och ville ha något hon kan gå med i hagen inför och efter tuffare träningspass. (Hon är INTE särskilt road av att stå inne så den lösningen känns bättre än att hon skulle behöva stå inne med ryggvärmaren före och efter tuffare träningar samtidigt som jag gärna vill ha henne i rörelse då.) När jag sedan hittade ett fint begagnat nättäcke för bra pris slog jag till på detta också (hade velat fram och tillbaka om jag skulle köpa regntäcket eller nättäcket och på detta sätt fick jag faktiskt båda till priset av regntäckets ord pris.) Så nu skulle man nästan kunna tro att jag är sponsrad av BoT! Men jag har som sagt mycket positiva erfarenheter av märket på min egen smärta, just tack vare den värmande effekten. Är däremot tveksam till att materialet skulle ha någon ytterligare "mirakeleffekt", men den delen har man ju också tonat ner i marknadsföringen på senare år.

Min erfarenhet är att det ger effekt på de som har ngt problem.
Jag märker skillnad på mig själv i perioder, och då bara där jag har ont. Hade jag haft bot runt armen t ex så hade det inte ger ngn värme. Men rygg och ländrygg så blir det ibland riktigt varmt.
Min häst hade ju en väldigt dålig rygg, med bot på så blev hon väldigt varm och avslappnad på bara en minut, hade ett bot ryggvärmare både på stallgång och under ridning och ett fleece i boxen och ibland under utetäcket.
Har Royal snabb paddarna också men de gav inte fullt lika stor effekt men så var det inte lika mycket fel på hennes ben.

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
111
Senast: aglaonema
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
333
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Jag har ett Rambo summer series, ett Rambo airmax cooler disc och ett rambo protector disc. Alla rambo och med disc front, samtliga...
2
Svar
26
· Visningar
1 370
Senast: ako
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025