Back on track? Erfarenheter? Blir det sämre innandet blir bättre???

Ulrika C

Trådstartare
Har en D-ponny med senskada och har precis börjat använda Back on track padd på hennes skadade ben. Har kört några timmar om dagen under några dagar för att kolla att hon inte svullnar. Hon har nu haft dem på sig 4 hela nätter. Hon blir inte svullen av dem, (inte mer är hon redan är) men jag tycker att hon är mer besvärad av sitt ben. Tyckte att hon verkade ganska OK för en vecka sedan och visade knappt någon hälta, men i morse var hon mer halt och snubblade till med benet ett par gånger när jag ledde henne de få metrarna till hennes lilla sjukhage.

Blir det värre innan det blir bättre? Har förstått att det kan ta några veckor innan man ser resultatet. Någon som har egen erfarenhet???

Sv: Back on track? Erfarenheter? Blir det sämre innandet blir bättre???

Jag har mailat BoT och fått fram att enligt dom kan det bli sämre en tid innan det blir bättre då blodcirkualtion och allt kommer igång.

Mina erfarenheter är dock inte så bra med BoT. Min häst verkar inte gå att vänja in. Han får elefantben efter endast 5 min använding. Men jag har hört väldigt många som tycker det hjälper.

Ring/maila och hör med de på BoT. JAg har fått väldigt snabba svar av dom och de verkar kunniga.

Lycka till! :)

Mina erfarenheter av BoT är endast positiva, och jag såg resultat efter endast en timme, och bestående blev resultatet efter knappt en vecka med några timmars använding per dag. Detta till min häst som var sparkskadad och därmed jättesvullen och svampig i benen.
Har också hört det där att det kan bli sämre först, men själv inte upplevt det, så jag kan egentligen inte ge några råd, mer än att prova ett tag till..

Hoppas du snart får samma fantastiska resultat med BoT som jag har fått! :)

Jag har oxå en häst som står med en senskada, hon hade dock haft skadan i ca 3 månader innan jag fick henne ( visste om skadan och tog hem henne ändå, har velat ha henne en lång period så när chansen dök upp:smirk: )
På henne dröjde det ungefär 3,5 vecka innan jag märkte någon förändring. Hon hade haft BoT på sig efter tävlingar förut så hon var ju så att säga redan invand med dom.
Nu är hon ultraljudad och senan ser jättefin ut har precis fått börja trava lite. Hon har sina BoT på sig både ute i hagen och inne i boxen nu.

Hej

Jag har jätte bra erfarenheter med Back on Track. de hjälper! jag använde paddar på min förra häst pga av ledinflammationer och vätske fyllnad. kan säga att jag har nog aldrig sett maken på "renare" men. Hon blev så fin i bena, men tyvärr fick vi senare avliva henne för andra besvär.

Använder nu Back onTrack ländtäcke och ryggvärmare på min nya häst som har haft en sträckning i ryggmuskelaturen. Massören sade att det skulle ta uppemot 6-8 veckor, efter 4 veckor var han helt frisk !

jag har bara gott att säga om Back on Track, men tvivlar du så ta kontlkat med Back on Track. De kan säkert berätta mer och har säkert refernser du kan få prata med :)

Tack för svaren. Blir hon inte bättre inom några dagar kontaktar jag back on track. Hon har dock haft skadan sedan början av nov och jag tänkte prova dem för jag tänkte att det kanske kan påskynda läkningen. Tråkigt att ha en häst på boxvila så länge. Men hon står ute några timmar om dagen och är pigg för övrigt. Så jag får väl ge det lite tid. Men hon svullnar inte av dem.

Jag använder inte Back on track själv, men jag skulle absolut kunna tänka mig att det kan bli sämre innan det blir bättre. Så kan det ju vara ganska ofta oavsett behandlingsform. Jag har själv erfarenhet av det då jag höll på att bli blind som 9-åring. Jag kom till en zonterapeut och när jag varit där första gången blev min mamma jätterädd för jag var ju mycket sämre!! Men efter ett tag vände det och blev till slut helt bra på ett par månader. Och då hade sjukhus efter sjukhus stått helt frågande inför min sjukdom.

Så om jag var du skulle jag absolut fortsätta!! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 144
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 761
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025