Back on Track, benskydd (Sammanfogad)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare klabbarparn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 010
K

klabbarparn

Ni som har dom BoT-skydden som är typ en padd med kardborreband, har ni dom på hästarna på nätterna eller i hagen?
Vad har ni för erfarenheter av dessa?
Vad har dom haft för effekt på era hästar?
Är det bra kvalite`, är dom lätta att hålla rena etc.

Sv: Back on Track, benskydd

Ursäkta om jag kapar in på din tråd! :crazy::angel:
Jag använder inte själv Back on Track (än)! Jag har ett dräktigt sto som har senskada och gallor på ena bakbenet. Jag hade tänkt börja använda Back on Track på henne, men läste att man inte skulle använda det på dräktiga ston... Någon som har gjort det trots att man inte rekommenderas att göra det?

Back on Track!

Finns väl antagligen fler trådar om detta men...
iallafall, nu vill jag höra om era erfarenheter om Back on Track-produkterna, främst benskydden.
Funderar på att köpa nån slags benskydd till min som är behandlad i en led och ska vila och förhoppningsvis friskna till nu.
Har hört att BoT-skydden ska vara bra även förebyggande.
Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Back on Track!

Nu har jag redan beställt skydd till honom men jag vill ändå höra era funderingar! :banana:

Sv: Back on Track, benskydd

Vi använder det på vår 22-åriga halvblodsvallack som har en "utläkt" senskada. Han har sedan skadan för tre år sedan alltid varit tjock i det frambenet nu efter två månader med BoT nattetid är ben torra och fina. Gör vi ett uppehåll på en vecka återkommer problemen.
Jag håller hårt på BoT. Använder det själv för min trasiga rygg och nacke.

Sv: Back on Track, benskydd (Sammanfogad)

jag har läst att man inte ska annvända BOT på dräktiga ston..... OJ svarade till fel, ska vara till arnlic

Jag har dem med kardborreknäppningar, samt att jag har paddar som man lindar själv. Jag upplever bättre resultat när jag lindar själv. De sitter bättre och jämnare över benet samt att man kan välja själv hur hårt man vill linda. Så jag tycker att paddarna man lindar själv är mer prisvärda än skydden med kardborreknäppning.

Jag har också läst att man inte ska använda dem på dräktiga ston eftersom man inte kan garantera att detta ej ger missbildningar på fölet. Tänkte om det är någon som provat på det i alla fall, vet inte om jag törs använda på henne... Synd, för hon skulle behöva!

Jag har tidigare haft paddarna man lindar på själv men de blev tyvärr stulna på en tävling. Efter det köpte jag de med kardborre och det är ju mycket smidigare men jag har också upplevt det som att gav bättre resultat med de gamla paddarna. Jag trodde jag inbillade mig men det kanske jag inte gjorde då.....
Hur som helst så är BoT mycket bra. Använder det själv också på nacke, axlar och armbågen och jag uplever att de verkligen fungerar.
Har även köpt ryggvärmaren nu till hästarna.

Vi har ganska nyligen köpt de skydden med kardborreknäppning och är jättenöjda!Vi använder de innan hoppträning och tävling och dagen efter när han enbart skrittas.Smidiga och enkla,vill man använda de som paddar och linda går det ju att knäppa bort de yttre kardborreknäppningarna,i alla fall på våra.

Om de rekomenderar att de inte ska användas på dräktiga ston ska det ju inte göra det heller. :confused:

Om de rekomenderar att de inte ska användas på dräktiga ston ska det ju inte göra det heller. :confused:

ANg dräktiga ston så pratade jag med dem om det förra året. Och att det inte rekommenderas på dräktiga ston är för att man inte kan garantera att det är ofarligt. Det finns egentligen ingenting som tyder på att det skulle vara farligt heller, men det har inte gjorts studier. Och om ett sto exvis oförklarligt kastar, så kan det ju ligga nära till hands att tycka att det är pga BoT.

Men det är inga studier gjorda så det har inte bevisats att det är ofarligt. Dock så gäller den ev risken inte i slutet av dräktigheten, och där finns det flera som använt BoT utan minsta problem. Det är dock fortfarande på 'egen risk' man anv det.

Det finns dock flera BoTkunder som har använt BoT på dräktiga ston utan minsta problem. Men som sagt, de kan inte garantera att det är ofarligt, och därför rek de det inte.

Jag hann inte bestämma mig för om jag tänkte 'prova eller ej' förrän stoet kastade dock (på dygn 99) men jag hade nog faktiskt provat. Men som sagt, man ska vara medveten om att det är på egen risk.

Vi har precis köpt de med kardborre att använda till och från tävling, träning bla. Mkt smidiga att använda. På B o T:s hemsida står det att dessa skydd är mkt effektiva och att man gärna kan ha lite extra koll i början när man använder dom och inte för lång tid (gäller ju paddarna med).

Fick hem mina BoT-skydd igår... testade dom själv på benen nån timme ;) ville kolla hur varma dom blev, men jag måste säja att så värst varmt blev det då inte........
Kan väl ioförsej förstå att det blir varmt o bra i jämförelse med att inte ha dom alls, men jag fattar inte riktigt risken för att det ska bli FÖR varmt.......
Har "snabbandagen".....
Är det nån som har upplevt att eran häst har svullnat av dom?
..står ju att det kan bli så eftersom blodgenomströmningen blir så stor...

Min gubbe har dom på frambenen pga att jag tänkte att det kanske hjälper en gammal kotledsskada som han har som brukar kunna bli lite stel. Tycker att han har blivit lite smidigare och bättre sen jag började med BoT men man kan ju inbilla sig. :crazy:

Jag har dom på hela nätterna. Tycker att de funkar jättebra.
Stallägaren river av dom på morgonen, och hon säger att han är varm och gosig om benen på morgarna.

*KL*

Jag har ett knäskydd för människa till mitt knä. Och heller inte upplevt att det blir så varmt att det skulle kunna vara 'skadligt'. Däremot så i början så jag kunde bara ha det någon timme, sen började det kännas riktigt obehagligt i knäet. Det kliade och kröp, inne I knäet. Antagligen pga ökad blodcirkulation. Det avtog efter några användningar dock, och nu kan jag ha det en hel dag om det behövs, även om det var månader sen jag sist använde det.

Aldrig varit med om att någon häst reagerat minsta lilla dock. Däremot slogs hundarna och katterna om att få ligga på BoTryggstycket när det låg framme.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Shixle
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 722
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 947
Senast: 13579vas
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare