Babyskydd pch bilbarnstolar

Just det här vet jag inte nu men generellt så finns det ju stolar som precis klarar säkerhetskraven och så finnas det ju dom som ligger långt över minimikravet och då är ju dom såklart säkrare.
Men som du skriver kommer ofta massa andra saker på stolarna som även gör dom mycket dyrare och tyngre. Så om man läser tester är det viktigt att kolla ordentligt vad som är säkerhet och vad som är annat.

Vi hade själva den äldre versionen av cabriofix och var väldigt nöjda förutom med selen så den hoppas jag är bättre nu. Vi hade även en Besafe som skulle vara så bra i alla tester (minns inte modelen nu) och var inte alls nöjda med den.

Absolut är det så att det finns gradskillnader även mellan olika godkända babyskydd!

Samtidigt tycker jag ofta att sådana här diskussioner när man läser om babyskydd och bilbarnstolar att diskussionen blir lite skev, inte minst om man tänker även utanför Sverige. Folk (generellt nu jag syftar inte på dig) lägger ner massor av tid och pengar på att hitta det optimala och allra säkraste babyskyddet men massor med extrafunktioner. En produkt som överlag är så säker bilåkande kan bli för en bebis och. Sen efter ett par år så låter man sin 4-åring (eller ännu värre) åka framåtvänt. Något som innebär en rejäl säkerhetsrisk och är 100 ggr värre än att inte välja det babyskydd med allra allra högst testresultat.

Ett godkänt och korrekt monterat babyskydd med bärhandtag uppfällt är så säkert det kan bli för barn som inte kan sitta. Placerar man det i mitten bak skulle jag gissa (men nu gissar jag) att man har eliminerat de flesta skillnader säkerhetsmässigt mellan godkända babyskydd.

Oj, jag har väldigt svårt att tro att de inte skulle ha uppdaterats.
Jag hittade detta. De heter I-size nu.
1745094473261.webp

Gamla resp. nya Cabriofix :)

Hoppas det är okej att kapa tråden. Vi är på jakt efter babyskydd också. Vi har ingen egen bil och åker generellt väldigt sällan bil (i alla fall i livet utan barn), men vill ha ett för de få tillfällena det är aktuellt. Eftersom vi inte använder det så ofta troligen vill vi inte lägga en större summa på det, det ska också bältas då det kommer vara i olika bilar så funktioner som roterbart osv faller då vi inte kommer ha bas. Men självklart ska det vara säkert och testat enligt senaste standarden.

Väger mellan Maxi-Cosi pebble pro och Britax baby-safe core. Någon som har något att säga om någon av sorterna?

Maxi-cosi pebble 360 verkar ju ha varit i blåsväder angående kemikalieinnehåll och där känns det som att vi betalar för en funktion vi inte kan använda (roterbar), så det gör mig lite tveksam på Maxi-cosi även om denna inte är samma. Vi kommer ha en britax-vagn och som jag förstår så bör båda varianterna gå att koppla på vagnen.

👍 @starcraft Såklart okej att kapa tråden.

Jag har ingen erfarenhet av de babyskydden, mer än att jag lyft på Britax-skyddet i affären och tyckte det var tyngre än Cabriofix. Men Pebble har jag inte lyft på ens.
Men ett tips är att gå med i gruppen Bilbarnstolar på Facebook. :)

👍 @starcraft Såklart okej att kapa tråden.

Jag har ingen erfarenhet av de babyskydden, mer än att jag lyft på Britax-skyddet i affären och tyckte det var tyngre än Cabriofix. Men Pebble har jag inte lyft på ens.
Men ett tips är att gå med i gruppen Bilbarnstolar på Facebook. :)
Jag är med i gruppen redan. Tack för du skriver om tyngden. Det tål att funderas på! Dock kanske inte helt avgörande för oss i och med att vi troligen kommer använda den så sällan, men helt klart värt att gå och känna lite i affären på de olika vikterna. Tror inte cabriofix fanns i vår närmaste affär.

Jag är med i gruppen redan. Tack för du skriver om tyngden. Det tål att funderas på! Dock kanske inte helt avgörande för oss i och med att vi troligen kommer använda den så sällan, men helt klart värt att gå och känna lite i affären på de olika vikterna. Tror inte cabriofix fanns i vår närmaste affär.

Okej 👍
Vi tänker inte heller att vi kommer använda det särskilt mycket, men tyckte ändå att det var värt. Cabriofix var så mycket mer lättburet än de andra vi lyfte på tyckte vi också formmässigt.

Okej 👍
Vi tänker inte heller att vi kommer använda det särskilt mycket, men tyckte ändå att det var värt. Cabriofix var så mycket mer lättburet än de andra vi lyfte på tyckte vi också formmässigt.
Googlade nu och Cabriofix vägde mindre än de andra och maxi-cosi-varianterna har lägre rekommenderad maxlängd än britax. Får se om jag lyckas hitta någonstans som har båda så man kan klämma lite.

Googlade nu och Cabriofix vägde mindre än de andra och maxi-cosi-varianterna har lägre rekommenderad maxlängd än britax. Får se om jag lyckas hitta någonstans som har båda så man kan klämma lite.
Maxlängd för babyskydd är inget man normalt behöver bry sig så mycket om. När bebis sitter hyfsat stadigt bör man byta till stol 2 pga säkrare och det inträffar för de allra flesta med råge innan maxlängden är uppnådd.

Maxlängd för babyskydd är inget man normalt behöver bry sig så mycket om. När bebis sitter hyfsat stadigt bör man byta till stol 2 pga säkrare och det inträffar för de allra flesta med råge innan maxlängden är uppnådd.
Okej, Tack för infon. Vet inte ens om det blir så aktuellt för vår del när vi inte har en egen bil, men känner att vi behöver ett babyskydd för att typ ta oss från bb och sen får vi se vad för behov vi har helt enkelt.

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
573
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 577
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 956
Senast: Amha
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 050
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31