baby fram eller bak i bilen?

Sv: baby fram eller bak i bilen?

Man hör så mycket olika att man blir ju snurrig. Jag har hört att det inte är säkrast fram, pga störning av förare och pga att frontalkrock är oftast de kraftigaste och då finns risk att hela fronten blir intryckt.

I min instruktionsbok står att stolen ska monteras med 3-punktsbälte men att basen går 2-punkt också. Med tanke på hur man sätter fast den ser jag ingen skillnad ur säkerhetssynpunkt, den sitter ju bara fast med ett band rakt över längst bak. Så säger folk att det är tryggt att sitta bak i mitten för där finns inget som kan tryckas in i stolen.

Men så är det vanligast att ha fram. Men åter till min fråga - ser ni i sidospeglarna då? Med basen finns inte en chans att jag ser nåt för stolen blir ju väldigt hög med den, ca 1 dm högre.

Men så är det vanligast att ha fram. Men åter till min fråga - ser ni i sidospeglarna då? Med basen finns inte en chans att jag ser nåt för stolen blir ju väldigt hög med den, ca 1 dm högre.

Nej det gör jag inte om jag inte tar bort "solskyddet" men jag behöver inte se i den spegeln, måste jag se ut åt höger vrider jag på huvudet ;)

Vi har en barnstol av modell äldre skulle jag tro att den klassas idag med denna djungel, från AKTA. Så jag ser sidospeglarna utan problem.

Men så är det vanligast att ha fram. Men åter till min fråga - ser ni i sidospeglarna då?
När jag bytte från babyskydd till bakåtvänd stol så såg jag inte högra backspegeln.
Det löste jag enkelt genom att montera en "husvagnsspegel" på backspegeln, så såg jag åt det hållet också.

Typ en sån här som jag monterade så nära bilen det gick och med spegeln vågrätt placerad.

När Emil var liten och åkte i babyskydd så hade vi honom bak, båda våra bilar då hade air bag fram. Inga som helst problem, han sov alltid då vi åkte bil. :D

När han var runt 7 månader så bytte jag bil & vi bytte även till en större bilstol. Nya bilen har ingen air bag, så sedan dess har han fått sitta fram. Tror att det uppskattas av honom då jag ofta åker själv med honom & numera är han i princip alltid vaken då vi åker = han ser mig & får sällskap.

Då lillebror kommer vilken vecka som helst så kommer han ant att få åka bak i babyskyddet om det fungerar som planerat. Babyskyddet är lätt att ta i/ur = lättare att ha bak då vi bara har bakdörr på ena sidan.(minibuss Toyota Previa)

Hoppas att han är som Emil som liten och mest sover.

Då det är dax att byta till större bilstol till honom med så komemr vi nog att ha båda i baksätet.

I vägverkets broschyr -"Säkerhet i bilen" står det att om man monterat den bakåtvända bilstolen rätt så finns det ingen skillnad i krocksäkerhet mellan fram- och baksäte. Vidare står det att man ska se till barnets behov och om man är ensam vuxen i bilen kan det vara bättre att ha barnet i framsätet.

Har dock inga egna barn eller erfarenheter :p
Det har inte jag heller, å andra sidan så införskaffade jag nyligen en bil med avsikten att den ska rymma barn och barnvagn (utöver hunden). Då den har airbag på passagerarsidan och jag inte vill koppla ur den har jag sedan tidigare bestämt att en barnstol kommer att placeras i baksätet.

Knapplån:

Tusen tack för alla svar :)! Nu har jag ju massor att grunda beslutet på :). Och kommer airbagen att TAS BORT (inte bara kopplas ur) om vi väljer framsätet. Har för övrigt precis köpt en acta graco med bas.

De där extra speglarna som en del skriver om- var sitter de och hur funkar de?

Tack, tack!

Det finns en hel del bilmodeller där man kan "koppla ur" airbagens elektronik på något sätt, utan att ta bort den fysiskt. Antingen något som verkstaden gör eller genom att trycka på en knapp (har haft en lånebil med det senare som alternativ).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka