B12 brist på mamman, hur blir det för barnet?

AgentCarter

Trådstartare
Fick äntligen svar på varför jag har varit trött några år, jag har b12 brist.
Fick tabletter utskrivna och trodde det inte var mer med det, tills min mamma gick i taket. Tydligen hade det hos henne lett till att hon och mina småsyskon hade blivit inlagda på sjukhus då en av bebisarna började krampa:(
(När jag tänker efter är enda gången jag inte varit så här trött varit när jag åt tillskott med b12 när jag var vegetarian)

Nu funderar jag på om någon har koll på om bristen överförs? Jag åt inga folsyra tabletter under amningen om det har något med saken att göra.
Både jag och sonen äter kött (ganska mycket dessutom, han får oftast mer kött än kolhydrater på tallriken) så egentligen borde ingen av oss ha någon brist, men pga det här med min mamma finns det risk för ärftliga problem med upptagningen av b12.
Jag ammade sonen tills han var 7 månader, då hade han ätit kött sen han var ca 5 månader, om det är av intresse.

Någon som vet hur jag ska gå vidare? Är så svårt att se om han har symptom på b12 brist, så vet inte riktigt hur jag ska göra.
Ska ringa doktorn nästa helgfria dag och prata, funderar på att be hen ta blodprov på sonen för att kolla (antar bara att han ska fasta då innan?:()

Sv: B12 brist på mamman, hur blir det för barnet?

Ska man titta på b12/blodvärde/folsyra så krävs ingen fasta innan, några vanliga prover man ska fasta innan är blodfetter, ibland blodsocker, järn vill man ta prov på innan kl 10 på förmiddagen.

Jag hade ringt till doktorn och utifrån vad hen sagt gått vidare. :)

Nu funderar jag på om någon har koll på om bristen överförs?

Det jag känner till är att oförmågan (hel eller delvis) att tillgodogöra sig B12 är ärftlig. Vi har det i vår familj på min mammas sida (jag har dock klarat mig) och de som har det får äta medicin. En annan jag känner fick ett barn som föddes med fullständig oförmåga att ta upp B12, det barnet krampade och låg i koma tills de kom fram till vad de handlade om. Mamman och pappan var själva friska, men de bar ovetande på varsin defekt gen.

Men vad fruktansvärt, det gick bra för barnet sedan?
Det blir att "kräva" ett blodprov, min brist har gett mig många fler besvär än bara trötthet så blir nog bäst så.
Får hoppas VC är öppet imorgon!

Om du har konstaterad brist samt att det verkar ligga i släkten så tror jag inte att ska vara något större problem att få et så enkelt prov gjort! Jag håller tummarna att allt ska gå bra! :)

Anledningen till att man kan ha problem med upptaget kan vara att magsäcken inte bildar IF (intrinsic factor) som binder till b12 så att tarmen kan ta upp det. Som tur var är det ju ganska lätt att åtgärda med vitamintillskott iaf! :)

Ja det är tur att det är enkelt åtgärdat:) Är tråkigt att jag har varit trött i så många år bara. när det var så enkelt.

Nu måste jag bara oroa mig över att de ska sticka i lillkillen :(

Men vad fruktansvärt, det gick bra för barnet sedan?
Det blir att "kräva" ett blodprov, min brist har gett mig många fler besvär än bara trötthet så blir nog bäst så.
Får hoppas VC är öppet imorgon!

Barnet behövde sedan daglig medicinering/tillskott (vet inte riktigt hur/vad).

Kolla verkligen upp det här, tömmer man sina depåer så kan man i slutänden bli deprimerad till och med :(

Jag kollade mig i samband med att jag blev gravid första gången, har inte märkt ngn symtom (och hade inte heller brist). Är lätt gjort!

Kan uppdatera med hur det gått!
Sonens b12 värden var fina! Dock har han för mycket blodplättar så vi har tagit om provet (med fortfarande för högt resultat) så om två veckor ska vi ta om det testet igen + en del andra.
Men doktorn trodde inte det var något farligt:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka