B-vitaminspruta mot hovsprickor?

Sv: B-vitaminspruta mot hovsprickor?

På min så har dom satt fast niten med plast, det går inte att borra. Plasten har hållt bra bara det har varit tillräckligt varmt i stallet när dom har gjort det, för annars så härdar det inte tillräckligt.

Det var inte ett alternativ på min, det som var på tal var gips men i så fall som en tillfällig lösning. Nu går han med boots tills det växt så pass att det går att få en sko att sitta kvar.

Till TS, passar på att visa den hovsprickan som jag skrev om innan också. Den är nästan borta nu, tack o lov. Så här illa kan det alltså bli när hästen har IR och man inte vet om det.

Bando29juli2009051.jpg

Fy vad hemskt! Ska ha i åtanke att hästen kan vara IR om den får allvarligare sprickor någon gång i framtiden.
Just nu är de inte så allvarliga, hovis sa att det bara var i glasyr(?)lagret och att pållen kanske behövde skor när jag börjar rida på honom. Men det ser ganska tråkigt ut så jag hoppas jag hittar något sätt som fungerar för att få bort sprickorna:)

Trevligt att kunna bidra till lite perspektiv :D! I vårt stall så använder vi en väldigt bra hovolja till hästarna, det är en gul rund burk med svart text. Jag kan kolla vad den heter om du vill. Den är verkligen bra! I så fall så skickar jag dig ett PM så slipper man hela debatten om hovoljas vara och icke vara. Skriv till mig om du vill ha namnet.

Trevligt att kunna bidra till lite perspektiv :D! I vårt stall så använder vi en väldigt bra hovolja till hästarna, det är en gul rund burk med svart text. Jag kan kolla vad den heter om du vill. Den är verkligen bra! I så fall så skickar jag dig ett PM så slipper man hela debatten om hovoljas vara och icke vara. Skriv till mig om du vill ha namnet.

Ja tack gärna:) Jag har nån hovolja nu, kommer inte ihåg namnet med det står "extremt bra effekt" på den, fast jag har inte hunnit använda den så länge än så jag vet inte hur bra den är.

Man kan ge hästen b-vitaminspellets! det hjälper vid fällning och motverkar sprickor i hovarna! OChd et hjälper mot massa mer! :)

Har du egen erfarenhet av att ge b-vitamin mot sprickor? På vilket sätt hjälper det?:)

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
339
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 338
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka