Synd ;) Men å andra sidan så har man inte problem med pälsfällning/sättning så behöver man väll inte ge B-vitamin på sidan av i alla fall.

Men bra att veta ändå!
 
jaja, men det var inte så farligt då.. känner på mig att om veterinärn ska ut å undersöka en häst kan det inte kosta mycket att få denne att ge en annan häst en spruta på samma gång..

tack så mycket för svaren =)
 
B-vitamin får inte hästen att börja fälla... det underlättar när de väl har börjat.. ex vissa hästar blir ömma is kinnet eller sura och griniga när de fäller, det kan b-vitminet hjälpa dem ned. Vill du att häste ska börja fälla är det bara till att slänga på tjock täcket i vårvärmen. även om man känner sig taskig. Har själv fått lov att göra det eftersom min pålle inte riktigt ville börja fälla. (kan bero på att hon till viss del är rakad)
Så en b-vitamin spruta är bortkatsade pengar om din häst inte brukar ha problem UNDER fällningen.
 
Ultrasan kan påskynda pälsfällningen, om dom hamnat i nån ond cirkel...det innehåller A o D vitamin och ges av veterinär.
 
Vad jag vet så bildar hästen b-vitamin av sig själv. Tillskott ges om man av ngn anledning misstänker att den inte klarar sig på sitt eget.
 
(kan bero på att hon till viss del är rakad)

Rakning försenar/försvårar inte pälsfällningen.

Min häst var helrakad och han började fälla i februari och är i princip klar nu.

Jag tror att hästen kommer igång tidigt med fällningen om den har fått en rätt sammansatt foderstat, med allt den har behövt, under vintern. Har den brist på någonting, eller inte är helt fräsch, så blir fällningen försenad.

mvh Jessica
 
Det finns många B-vitaminer 1,2,6,12.m.m men i huvudsak så finns dom i spannmål som de flesta skrivit (havre,korn t.ex) den finns i ensilage,grönt hö i vitlök och i färska bönor, dessvärre är B-vitaminerna vattenlösliga och vi med hästen måste fylla på våra B-vitaminer utan man bara fyller på lite x-tra vid vår och höst... shy feeder eller vad man vill ...
Vi behöver den vi me under vår och höst och många äter ju öljästtabletter från hälsokostaffärer.
 
om man nu skulle få för sig att ge b-vit i spruta. kan man inte lära sig själv att ge sprutor och köpa b-vit själv? eller måste vet tillkallas?

vi hade en hund som fick vetegroddskapslar och det hjälper som så att när de väl börjar fälla så åker allt av på en gång.. eller typ nästan... det blir en kortare period med mkt håravfällning. om ni fattar....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 128
Foder & Strö Hej, jag har en äldre häst. Hen har tidigare ätit speciellt seniorfoder ( Dodson o Horrell 16+) som innehåller div nyttigheter för äldre...
Svar
3
· Visningar
708
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 501
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vår ena hund påbörjade allergiutredning för ett tag sedan. Vi gav henne RC Anallergenic under eliminationsdieten, och har så fortsatt...
Svar
5
· Visningar
819
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp