Lovisaastenlund

Trådstartare
När man ska ge hästen b-vitamin hur mycket bör en häst äta som väger 600 kg. Jag köpte en häst nu i sommar och förra äger sa att han behöver b-vitamin på hösten när de kommer in mer och de sätter päls och matrutinerna ändras.

En frisk häst producerar tillräckligt med b-vitamin själv i tarmen. En häst med brist på b-vitamin behöver hjälp av veterinär, där hjälper inga tillskott man ger oralt. Om du inte har tänkt ge sådana mängder spannmål att hästens jäsningsprocess i tarmen blir störd så kan du alltså spara dina pengar till något som behövs istället för att kasta ut dem med träck och urin på gödselhögen :)

När man ska ge hästen b-vitamin hur mycket bör en häst äta som väger 600 kg. Jag köpte en häst nu i sommar och förra äger sa att han behöver b-vitamin på hösten när de kommer in mer och de sätter päls och matrutinerna ändras.
Det hästen behöver i samband med att den byter päls är protein. Hästen får ett ökat proteinbehov när tillverkar den nya pälsen, gäller både sommar- och vinterpäls. Pälsen "tillverkas" dessutom en bra tid innan hästen börja fälla. Lite beroende på var i landet man bor så sker det för sommarpäls runt nyår och för vinterpälsen i augusti ungefär. Under denna perioden går det åt väldigt mycket protein och har hästen fått för lite syns det ofta när den väl börja fälla.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar