Lovisaastenlund

Trådstartare
När man ska ge hästen b-vitamin hur mycket bör en häst äta som väger 600 kg. Jag köpte en häst nu i sommar och förra äger sa att han behöver b-vitamin på hösten när de kommer in mer och de sätter päls och matrutinerna ändras.
 
En frisk häst producerar tillräckligt med b-vitamin själv i tarmen. En häst med brist på b-vitamin behöver hjälp av veterinär, där hjälper inga tillskott man ger oralt. Om du inte har tänkt ge sådana mängder spannmål att hästens jäsningsprocess i tarmen blir störd så kan du alltså spara dina pengar till något som behövs istället för att kasta ut dem med träck och urin på gödselhögen :)
 
När man ska ge hästen b-vitamin hur mycket bör en häst äta som väger 600 kg. Jag köpte en häst nu i sommar och förra äger sa att han behöver b-vitamin på hösten när de kommer in mer och de sätter päls och matrutinerna ändras.
Det hästen behöver i samband med att den byter päls är protein. Hästen får ett ökat proteinbehov när tillverkar den nya pälsen, gäller både sommar- och vinterpäls. Pälsen "tillverkas" dessutom en bra tid innan hästen börja fälla. Lite beroende på var i landet man bor så sker det för sommarpäls runt nyår och för vinterpälsen i augusti ungefär. Under denna perioden går det åt väldigt mycket protein och har hästen fått för lite syns det ofta när den väl börja fälla.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
Svar
18
· Visningar
919
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
499
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp