Båda är - i de flesta fall - totalt onödiga.
Antar att det finns i olika former för att en del föredrar pellets, en del flytande form. En del hästar är ju kinkiga med sånt där. Vet inte vilken som blir billigast?
Jag har gjort en liten, högst ovetenskaplig, egen undersökning över vad folk har för tillskott till sina hästar och i de stallen jag kikat på har det helt klart varit b vitamin. Vad är det som har gjort att det blivit en sådan b-vitamin-våg? (Den har iofs pågått ett tag)
Ofta när jag frågar folk så är svaret "Men b-vitamin är ju bra. För pälsen, för hovarna, ja, för att hästen ska må bättre helt enkelt. "
Jo jo, det svaret kan man köpa men med lite kunskap (Utan att vara rocket science-nivå) om hästens matspjälkningssystem och foderlära för häst, så inser man nog att man bara kastar iväg pengar.
Hade ju varit vettigare om man såg selen eller e/selen i foderkammaren hos folk men det är ytterst ovanligt.
Enligt mig är b-vitamin att pengarna i sjön, i princip alltid.
Jag ger dock min ena häst b-vitamin, han har haft problem med patellaupphaking. Diskuterade detta med vet som tyckte att "det skadar inte, ofta kan det ha positivt effekt med b-vitamin men det finns ingen direkt forskning". Men mycket tyder på att ett överskott av B-vitamin kan hjälpa vid patellaupphakning.
Själv vet jag inte vad jag ska tro. Hästen har slutat haka. Jag är dock tveksam. Det KAN bero på överskottet av b-vitamin och det kan också bero på att hästen nu faktiskt är igång, har byggt muskler och rids kontinuerligt.
Men jag ger b-vitamin för säkerhets skull. Fast det tar emot lite för mig, eftersom jag vet att det egentligen inte behövs till hästar.. Men placeboeffekten kan vara bra ibland. Lite skraj är jag allt för att sluta med b-vitaminen. Det är ju inte skadligt med överskott av b-vitamin. Jag ska sluta ge b-vitamin under en period nu snart, för att se om det blir någon skillnad.
Men aldrig att jag skulle ge en "frisk" häst extra b-vitamin. Jag har vettigare saker att lägga pengarna på.
Men, vill folk köpa b-vitamin så varsågod. Lägg pengar på det. Jag önskar bara att det var jag som ägde de företagen som tillhandahåller b-vitamin på hästmarknaden, så man kunde casha in lite lättförtjänta pengar.
Fascinerande fenomen faktiskt.