Sv: B-vitamin

Jo det vet jag. Det är däremot många som säger tvärtom. Som många i denna tråd ;)

Fast vad folk i denna tråd skriver är ju rätt ointressant om det inte stämmer med verkligheten ;)

Tycker denna länken va riktigt bra,

"Han säger att vi erfarenhetsmässigt har sett att en del hästar får hjälp av B-vitamintillskott under pälsfällning och pälssättning."

Kolla på pelletsen och det står ju på att det är för pälssättningen.. så det känns väl inte som att dom kan skriva en sån sak om det inte är så...

Klart de kan :) (bevisligen, eftersom det nu står så)

Jag tror nog att forskningen har mer rätt än producenten som tjänar pengar på hästägares välvilja som sina skyddslingar.

Nu för tiden rekommenderas extra protein iställey för b-vitamin vid pälssättni g/fällning. Jäst tex har mycket protein och b-vitamin. Bakjäst är kalasbra.

Just nu ger jag ett paket bakjäst om dagen samt kraffts b-vitamin i pelletsform. Hästen är go och glad sen jag började ge det :)

Nu för tiden rekommenderas extra protein iställey för b-vitamin vid pälssättni g/fällning. Jäst tex har mycket protein och b-vitamin. Bakjäst är kalasbra.

Jäst kan vara en grogrund för riktigt dåliga bakterier, så det ska man veta vad man håller på med och varför man ger innan man gör!

Protein och b-vitamin är avgörande vid pälssättning helt klart. Om hästen har tillräckligt med b-vitamin själ eller inte, vet man ju inte..

Fast B-vitaminbrist hos häst är väl ytterst ovanligt.

Min pålle fäller massor nu. Han är jätteöm i hårremmen och ogillar verkligen att bli borstad - trots b-vitaminöverskott. ;) Han är också lika trist i pälsen som alla andra i stallet som inte får extra b-vitamin.

Fast B-vitaminbrist hos häst är väl ytterst ovanligt.

Min pålle fäller massor nu. Han är jätteöm i hårremmen och ogillar verkligen att bli borstad - trots b-vitaminöverskott. ;) Han är också lika trist i pälsen som alla andra i stallet som inte får extra b-vitamin.

Bra fråga, jag har ingen aning.

Dock i artikeln på länken några inlägg upp så var det ju en veterinär som uttala sig om erfarenheten av hur b-vitamin bruka underlätta...

Är också intresserad av att höra en utveckling av det, jag har alltid blivit rådd att ge jäst vid t.ex foderbyten och när magen krånglar rent allmänt m.m.

Båda är - i de flesta fall - totalt onödiga.
Antar att det finns i olika former för att en del föredrar pellets, en del flytande form. En del hästar är ju kinkiga med sånt där. Vet inte vilken som blir billigast?

Jag har gjort en liten, högst ovetenskaplig, egen undersökning över vad folk har för tillskott till sina hästar och i de stallen jag kikat på har det helt klart varit b vitamin. Vad är det som har gjort att det blivit en sådan b-vitamin-våg? (Den har iofs pågått ett tag)
Ofta när jag frågar folk så är svaret "Men b-vitamin är ju bra. För pälsen, för hovarna, ja, för att hästen ska må bättre helt enkelt. "
Jo jo, det svaret kan man köpa men med lite kunskap (Utan att vara rocket science-nivå) om hästens matspjälkningssystem och foderlära för häst, så inser man nog att man bara kastar iväg pengar.
Hade ju varit vettigare om man såg selen eller e/selen i foderkammaren hos folk men det är ytterst ovanligt.

Enligt mig är b-vitamin att pengarna i sjön, i princip alltid.

Jag ger dock min ena häst b-vitamin, han har haft problem med patellaupphaking. Diskuterade detta med vet som tyckte att "det skadar inte, ofta kan det ha positivt effekt med b-vitamin men det finns ingen direkt forskning". Men mycket tyder på att ett överskott av B-vitamin kan hjälpa vid patellaupphakning.
Själv vet jag inte vad jag ska tro. Hästen har slutat haka. Jag är dock tveksam. Det KAN bero på överskottet av b-vitamin och det kan också bero på att hästen nu faktiskt är igång, har byggt muskler och rids kontinuerligt.
Men jag ger b-vitamin för säkerhets skull. Fast det tar emot lite för mig, eftersom jag vet att det egentligen inte behövs till hästar.. Men placeboeffekten kan vara bra ibland. Lite skraj är jag allt för att sluta med b-vitaminen. Det är ju inte skadligt med överskott av b-vitamin. Jag ska sluta ge b-vitamin under en period nu snart, för att se om det blir någon skillnad.

Men aldrig att jag skulle ge en "frisk" häst extra b-vitamin. Jag har vettigare saker att lägga pengarna på.

Men, vill folk köpa b-vitamin så varsågod. Lägg pengar på det. Jag önskar bara att det var jag som ägde de företagen som tillhandahåller b-vitamin på hästmarknaden, så man kunde casha in lite lättförtjänta pengar. :D:D

Fascinerande fenomen faktiskt.

Mycket underligt! Det ska köpas diverse tillskott hit o dit men selen tänker ingen på?!?!

Jäst kan vara en grogrund för riktigt dåliga bakterier, så det ska man veta vad man håller på med och varför man ger innan man gör!

Protein och b-vitamin är avgörande vid pälssättning helt klart. Om hästen har tillräckligt med b-vitamin själ eller inte, vet man ju inte..

Jag undrar också vad för dåliga bakterier som jäst kan vara grogrund till. Bakjäst är mycket bra att ge hästarna när det är minsta misstanke om problem med magen eller för att förebygga problem vid foderbyten. Jag tror inte att SLU skulle forska på bakjästens svamp och säga att det är bra och att det är det enda som verkligen ger effekt av alla magpreparat som finns om det skulle vara farligt på något sätt. Är alla mag-tarmpreparat som innehåller jästsvampen också farliga eller är det just bakjäst som är farligt? Eller tänker du på att jästen om den blandas med blött foder och får stå börjar jäsa redan i hinken och att fodret då blir otjänligt? Jag hoppas verkligen att alla som ger bakjäst vet att det ska blandas i fodret precis innan det serveras.

En frisk häst har inte brist på b-vitamin och är man det minsta osäker på om den kan ha brist så kan man helt enkelt ge den ett paket bakjäst om dagen så behöver man inte fundera på det längre.

Extra protein behöver man ge hästen med början när sommarpälsen börjar produceras dvs i början av december på de flesta hästar. Att ge protein när de väl fäller är försent och ger ingen verkan. Att många upplever att b-vitamin hjälper är inte så konstigt då placebo effekten är stor. Matte eller husse vill ju så gärna att det ska hjälpa och ser då hur det faktiskt hjälper. Det är inget konstigt alls. Hade man frågat andra som ser hästen som inte är b-vitamin fantaster om det blir någon skillnad med b-vitamin så hade de om de talar sanning sagt att det inte blir någon skillnad.

Om hästen har brist på b-vitamin så är den så sjuk att ingen hästägare borde missa det. Då behöver den injektioner med b-vitamin och ingen b-vitamin sirap eller pellets. Den som kom på att man kunde prångla ut b-vitamin till hästägare skrattar gott hela vägen till banken. Tänk vad smart att komma på att ge ett djur något som är ofarligt för den som bara blir till dyr urin. Fast hellre att man ger något som bara ger dyr urin än många andra tillskott som faktiskt är farliga som t.ex vitlök.

Nu blir jag nyfiken. Vilka dåliga bakterier, kan du inte utveckla?
Jag har alltid fått höra att jäst ska vara bra att ge.

"Det har blivit mycket vanligt att tillsätta foderjäst i många kommersiella hästfoder. Den troligaste orsaken till att man tillsätter jäst är nog av ekonomiska skäl därför att när ofarliga mikroorganismer får växa i ett födoämne, konsumerar de ämnen som andra organismer behöver för sin tillväxt. Detta gör att jäst (fermenterad) mat håller betydligt bättre än färsk.

Jäst tillsammans med utfodring av säd startar onaturliga jäsningsprocesser som kan orsaka ohälsa hos hästen. När tarmens naturliga bakterieflora blir utslagen förändras också pH-värdet och det blir ytterligare en grogrund för sjukdomsframkallande mikroorganismer som då kan föröka sig okontrollerat.

Antikropparna är alltid på vakt mot föroreningar, svamp och bakterier som finns i fodret. Det är deras arbete att undersöka och neutralisera sådana produkter och framför allt stoppa deras försök att tränga igenom tarmväggarna och ut i blodet. Den oreda som skapas gör att många orena och giftiga ämnen eller ofullständigt behandlad föda kommer ut i blodet. Detta ökar belastningen på lever och njurar som måste filtrera bort dem. Gifterna kan gå med blodet mellan tarmen och levern 6 - 7 gånger.

Den extra belastningen som blir följden irriterar tarmväggarna ännu mer. Kolik, diarré och/eller förstoppning och fång är ofta de symptom som blir följden. Man kan säga att tarmen har blivit en ”krigsskådeplats”!

Jäst ”öppnar också dörren” för andra mikroorganismer t ex mögelsvampar."

Källa:http://www.homeopathuset.se/for-hast/hastens-foder/olampligt-foder

Inte för att vara petig, men det är väl ändå skillnad på foderjäst som är tillsatt i fullfoder på det sätt du beskriver ovan, och att ge ett paket bakjäst till hästen?

tillägg: såg nu att infon var från homeopathuset dessutom...

SpaderÄss!! vad har du att säga om jäst?

Senast ändrad:

Fast foderjäst och bakjäst är två helt olika saker. Foderjästen innehåller förvisso protein och kan vara bra av den orsaken men jästsvampen är avdödad så foderjäst har man ingen nytta utav om det är magen som behöver hjälp.

Jag ger dock min ena häst b-vitamin, han har haft problem med patellaupphaking. Diskuterade detta med vet som tyckte att "det skadar inte, ofta kan det ha positivt effekt med b-vitamin men det finns ingen direkt forskning". Men mycket tyder på att ett överskott av B-vitamin kan hjälpa vid patellaupphakning.
Själv vet jag inte vad jag ska tro. Hästen har slutat haka. Jag är dock tveksam. Det KAN bero på överskottet av b-vitamin och det kan också bero på att hästen nu faktiskt är igång, har byggt muskler och rids kontinuerligt.
Men jag ger b-vitamin för säkerhets skull. Fast det tar emot lite för mig, eftersom jag vet att det egentligen inte behövs till hästar.. Men placeboeffekten kan vara bra ibland. Lite skraj är jag allt för att sluta med b-vitaminen. Det är ju inte skadligt med överskott av b-vitamin. Jag ska sluta ge b-vitamin under en period nu snart, för att se om det blir någon skillnad.

Jag ger också min häst B-vitamin av samma anledning. Hästen är dock opererad. I höstas tog det slut och jag tänkte att jag provar med att inte ge (eftersom man inte vet om det fungerar). Hästen fick efter ett tag vissa problem, inte så att det hakar sig, mer att han var ovillig. Jag började ge B-vitamin igen och ska se om det är nån skillnad när jag börjar sätta igång honom igen efter vintern.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10