B-vitamin, pulverform?

Alexandra_W

Trådstartare
Finns dte inte B-vitamin i pulverform? Var nästan säker på att Protect hade men tji fick jag.

Så hur sjutton hittar man utan att det är i flytande (dvs siiiirap/socker).

Han får redan jäst (både färsk bakjäst samt Diamond V XP), så vill ha ett 'rent' b-vitamintillskott.

Sv: B-vitamin, pulverform?

Varför ska du ge b-vitamin? Du vet väl att bakterierna i hästens tarmflora kan tillverka det åt hästen, bara de har tillräckligt att "jobba med", dvs grovfoder av bar struktur?

Japps, jag vet det. Men hästen är pga patellaupphakning rekommenderad B-vitamin av veterinären. Och då det helt uppenbart hjälpt en hel del hästar med patellaupphakning, och det 'bara' skadar plånboken att överdosera, så har jag för avsikt att prova.

Japps, jag vet det. Men hästen är pga patellaupphakning rekommenderad B-vitamin av veterinären. Och då det helt uppenbart hjälpt en hel del hästar med patellaupphakning, och det 'bara' skadar plånboken att överdosera, så har jag för avsikt att prova.

När jag gav B-vitamin mot patella gav jag Beviplex® vet intramuskulärt.

Han har fått intramuskulärt, men enligt vet så får man bäst effekt vid daglig, kontinuerlig tillförsel, jmf med 'stötdos'. Och då är det ju enklare ge oralt, än spruta i.m. dagligen.

Nu vet jag inte prisläget riktigt eftersom jag inte använder B-vit själv men det här kanske funkar. Det gäller bara att kola vad det innehåller osv.

Lantmännens "Basic" b-vitaminer är förvisso flytande, men inte direkt "sockerlösning" som t.ex Kraffts eller Shy Feeder.
Huruvida det är helt sockerfritt kan jag dock inte svara på.

Annars finns ju foderjäst som går att ge för B-vitamintillskott.

Ameo: Ska kolla på Basics! Gör ju inget om de är flytande, sålänge det inte är 'socker' det är löst i.

Jäst blir sådana enorma mängder, så vill som sagt ha mer 'koncentrerat'

Sara XX: Jo, just nu verkar det som det får bli 'människotabletter', dock en annan sort (från apoteket) men det är ju bara av 'enkelhet'. Men satt och räknade ut 'hästdos' på tabletter från olika tillv igår. Så hittar jag inget annat får det bli 'människotabletter'

Jag tror att det är svårt att få tag på Basics produkter. De verkar ha utgått ur sortimentet. Har själv letat efter deras E-Selen...

köp b vitaminer i kapsel eller tabletter för människor. det brukar vara helt sockerfritt. btw så är den sortens b12 som används i sverige nästan verkningslös och är sen länge avskaffat utomlands pga cellerna inte tar upp den. methylcobolamin ska man ha, inte cyanokobolamin. jag köper (til mig själv) från engelska ebay. finns säkert multi b vit också!

ang sprutor så verkar det bara i 12 timmar har jag läst, sen kissas överksottet ut, så det är en väldigt dyr och dålig metod.

Jag tror att det är svårt att få tag på Basics produkter. De verkar ha utgått ur sortimentet. Har själv letat efter deras E-Selen...
nejdå, de finns åtminstone på min lantmännenbutik - som förvisso har lämat Granngårdenkonceptet, om nu det kan spela roll.
Jag köpte E+selen för ett par veckor sedan...

AHA - Lantmännenbutik. ÄR inte det Granngården? Det är iofs Granngården som jag har frågat... Då ska jag leta!

Granngården är ett samarbetskoncept för butiker hos Lantmännen, ja. Fast kalmar Lantmän har valt att stå utanför det samarbetet och driver nu butiken i egen regi.
Men fråga efter det på Granngården! :idea:

Det är rätt!

Jag måste ha pratat med någon sommarpraktikant tidigare :mad:.
Fast det är namnändrat till Protect. Kanske var det därför de inte hittade några Basic-produkter :angel:.

Basics hela sortiment finns på Granngården här =)

Dock, det står inte ett ljud på flaskan vad det är för bärsubstans, den är dock mycket vattningare än t ex shy feeder och kraffts flytande B-vit. Får försöka ringa Lantmännen och höra vad de har i den.

Sen kikade jag på Emins, där är det glycerin som bärsubstans (den flytande), vågade dock inte köpa då jag plötsligt blev osäker på om glycerin är ngn form av socker?

Kraffts pelleterade b-vit har ingredienserna: havreskal, melasserad betfiber, kalkstensmjöl, betmelass - så det går tvärtbort tyvärr.

Då jag inte vågade chansa på varken Protects/Basics eller Emins så köpte jag tabletter på apoteket sålänge.

BONUS ang mitt runtskenande i foderaffärer är att jag fått tag på rent potatisprotein - heja. Tar dock cirkus 10 dagar att få hem, så får väl bli (svindyr!) proteinmineral sålänge, den innehåller dock 3% betmelass - men jag får 'chansa' (antagligen är det ju inga som helst problem, men..) - måste ju få ihop det på NÅGOT vis liksom.

Nyfiken ang källa på att den B12 vi har i Sverige inta tas upp? (Antar du menar människa ffa).

Jag har haft brist på B12 och folsyra, och ätit TrioBe, som innehåller just cyanokobalamin. Och om mina celler inte kunde ta upp det, skulle ju bristen inte försvunnit?

prova att googla, har läst om det båda vad gäller människa, häst och katt på en massa olika sidor.

jag har också ätit cyanokobolamin tidigare. blodvärdena blir bättre men eftersom upptaget är dåligare så ger det en falsk bild av den faktiska bristen.

Kl
Jag köpte Clavers B-vit.
Står ingen innehållsförteckning alls, utan bara B? B6 o b12

Frågar i butiken efter sockerfritt o får burken. Kommer hem o tycker att hästen ska ha ganska mkt, närmare 1 dl o smakar då på det- rent jäkla druvsocker:mad:

prova att googla, har läst om det båda vad gäller människa, häst och katt på en massa olika sidor.

jag har också ätit cyanokobolamin tidigare. blodvärdena blir bättre men eftersom upptaget är dåligare så ger det en falsk bild av den faktiska bristen.

Förstår inte riktigt hur du menar med 'ger det en falsk bild av den faktiska bristen?'

Mest nyfiken som sagt. Jag kan ju inte svära på att mina värden inte skulle normaliserats UTAN TrioBe t ex. Det var väldigt förvånande varför jag 'plötsligt' fick en ganska ordentlig brist på B12 och folsyra. Jag åt TrioBe i X månader, och värdena normaliserades på en månad om jag minns rätt. Har sedan legat normalt, och det är flera år sen jag åt TrioBe nu. I övrigt äter jag lika bra/dåligt som tidigare. Så, teoretiskt kan jag ha fått B-vitbrist av 'nåt', som sen av sig själv återställts, och triobe hade inte ett smack med det att göra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka