Sv: B-vitamin, pulverform?
Jag smakade faktiskt
Och det smakade beskt/illa ja. Å andra sidan, jag tycker inte Kraffts B-vit (som är i 'smaklig sirapslösning') smakade så mkt bättre/sötare, så jag vågade inte chansa?
(De hade en flaska som läckte, som de ställt undan dagen innan, så vi kunde köra provsmakning, av Emin alltså. Kraffts har jag råkat smaka förr)
Jag är ganska nojig med tillsatt socker överlag. Nyss haft en mailkonversation med en Kvarnbysäljare om det, jag fick svar på mitt mail om proteinmineral och potatisprotein nu (bättre sent än aldrig), och han tyckte att 500 gram proteinmineral ger ju bara 7 gram socker. (3% melass tillsatt/kg) och det är ju 'ingenting' i jämförelse med från grovfoder.
Och det är det inte, men 7 gram där, och X gram där och Y gram här. När jag sliter så för att undvika socker, så vill jag inte 'vakna upp' en dag och inse att jag lyckats tillsätta lite socker här och lite socker där och fått en totalmängd som är lika stor som det jag kämpat för att få bort.
Så går det, så sockerfritt helst. Sen, skulle ALLA B-vitpreparat vara sockrade så det är enda alternativet, då skulle jag ju ge ngt av dem ändå. Fördeln överväger ju förhoppningsvis nackdelen då. Men finns det 'sockerfritt' alt väljer jag gärna det. Just för jag ju inte har den blekaste aning om när man går över gränsen för 'för mycket socker'.
Men granngårdentjejen sa det med, att det finns stor chans att det är sockerfritt just för det är framtaget för lantbruksdjur och det finns ju 'djurslag som inte ska ha socker'. Hur sant just motiveringen är vet jag inte, men jag kan absolut tro att det är vanligare pytsa socker i hästpreparat. Dels är ju hästar iofs ofta pipiga med smaklighet, men hästägare är också pipiga