B-vitamin, pulverform?

Sv: B-vitamin, pulverform?

Lantmännen kunde inte svara på vad det är för bärsubstans i Protects flytande B-vitamin, och produktchefen som kanske kunde svara på det eller iaf visste hur man får reda på det är på semester.

Dock kan jag inte fatta det som att glycerin (Emins) är socker?

Visst finns det B-vitamin i pulverform. Saluförs under produktmärket Black Horse och tillverkas i Finland av Hevosfakta...

Har försökt kolla men hittar inga återförsäljare i Sverige??

Men e du desperat så går det säkert att ringa eller maila till Hevosfakta och kolla om det finns återförsäljare i Sverige eller om du kan köpa direkt av dom (ägarna talar svenska trots den hel finska hemsidan)

Tack för tipset =) Men det är i princip berikad jäst. Iaf de delar som google translate lyckades få rätt, jag har skrattat så tårarna rinner åt vissa andra delar, men:

BH B-vitaminpreparat innehåller:

Öl Jäst 50%
Magnesiumoksiidia 30 % (Magnesiumoxid?)
Kiselgur 14,8%
B-vitaminblandning 4%
Mjölksyrabakterier produkten 1,2%

Dvs 80% av innehållet är jäst och magnesiumoxid.

Dock sockerfritt, men vill som sagt helst inte ge jäst utan mer koncentrat =)

ja alltså det finns i blodet men kroppen har svårt att nyttiggöra sig det. det kommer inte ut där det behövs. ett blodvärde säger inget om vad som finns i kroppens olika celler utan bara vad som finns i blodet just då. jag fick jättehöga b12 värden på behepan men märkte inte nån skillnad öht. med methylcobolamin gör det nytta också, utöver att bara cirkulera omkring i mina ådror. :)

som jag uppfattat det så beror det på att detta är den aktiva och naturliga formen av b12 medan cyanocobolamin är syntetisk och därför svårare för kroppen att använda eftersom den först måste omforma det till methylcobolamin.

Ah, då fattar jag!

Jag märkte ju inte ens av min brist, den dök upp som 'bifynd' så att säga. Så jag märkte ju ingen måendeskillnad beroende på (blod)värdena.

Basics hela sortiment finns på Granngården här =)

Dock, det står inte ett ljud på flaskan vad det är för bärsubstans, den är dock mycket vattningare än t ex shy feeder och kraffts flytande B-vit. Får försöka ringa Lantmännen och höra vad de har i den.
Jag kan försöka smaka på min om jag hittar den... :idea: (har för mig att den smakar väldigt beskt)
Sen kan du ju också tänka på att det är väldigt låg normaldosering på dessa B-vitaminer så även om du ger dubbel dos är det ändå bara mililiter vi pratar om. Och skulle det då vara en gnutta socker i det så blir det ju ändå väldigt små mängder.
En sak som talar emot sockerlösningen är att de är skapta för alla lantbruksdjur och det är nog mest bara till hästfolk som sockerlösningarna skapas... :angel:

Jag smakade faktiskt :devil: Och det smakade beskt/illa ja. Å andra sidan, jag tycker inte Kraffts B-vit (som är i 'smaklig sirapslösning') smakade så mkt bättre/sötare, så jag vågade inte chansa?

(De hade en flaska som läckte, som de ställt undan dagen innan, så vi kunde köra provsmakning, av Emin alltså. Kraffts har jag råkat smaka förr)

Jag är ganska nojig med tillsatt socker överlag. Nyss haft en mailkonversation med en Kvarnbysäljare om det, jag fick svar på mitt mail om proteinmineral och potatisprotein nu (bättre sent än aldrig), och han tyckte att 500 gram proteinmineral ger ju bara 7 gram socker. (3% melass tillsatt/kg) och det är ju 'ingenting' i jämförelse med från grovfoder.

Och det är det inte, men 7 gram där, och X gram där och Y gram här. När jag sliter så för att undvika socker, så vill jag inte 'vakna upp' en dag och inse att jag lyckats tillsätta lite socker här och lite socker där och fått en totalmängd som är lika stor som det jag kämpat för att få bort.

Så går det, så sockerfritt helst. Sen, skulle ALLA B-vitpreparat vara sockrade så det är enda alternativet, då skulle jag ju ge ngt av dem ändå. Fördeln överväger ju förhoppningsvis nackdelen då. Men finns det 'sockerfritt' alt väljer jag gärna det. Just för jag ju inte har den blekaste aning om när man går över gränsen för 'för mycket socker'.

Men granngårdentjejen sa det med, att det finns stor chans att det är sockerfritt just för det är framtaget för lantbruksdjur och det finns ju 'djurslag som inte ska ha socker'. Hur sant just motiveringen är vet jag inte, men jag kan absolut tro att det är vanligare pytsa socker i hästpreparat. Dels är ju hästar iofs ofta pipiga med smaklighet, men hästägare är också pipiga :angel:

Glycerin, eller glycerol som det också kallas i sverige, är en sockeralkohol.
Det finns i fett och olja bland annat och om jag minns rätt fram NO lektionerna i grundskolan så framställs det vid jäsning av sockerarter.

Du kan säkert hitta massa matnyttigt om det på internet. Men jag vet iaf att det är en av de vanligare alkoholsorterna. Och det är en sockeralkohol.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka