B-vitamin, patellaupphakningar

FengurLaugar

Trådstartare
Hej!
Det kanske finns en sådan här tråd redan, men jag prövar att göra en ny annars får ni hänvisa mig till en som redan finns.

Jag har en 1 årig islandshingst med patellaupphakningar. Vi har rådfrågat flera veterinärer och alla har rått oss till att ge honom b-vitamin. Vi köpte en sort som finns på lantmännen, men jag vet inte om den är den bästa?
Är det någon som kan ge tips på vilken sort som har funkat bäst för er, hur länge/ofta ger ni hästen det? Ska den få det i fodret varje dag hela livet, eller bara en viss tid?

På den b-vitamin flaskan jag köpte stod det inget om patellaupphakningar så det var svårt att veta hur länge han ska ha det.

Hur har ni gjort??

Sv: B-vitamin, patellaupphakningar

Upphakningar på unga hästar är ju inte ovanligt, om de är av graden att de löser sig själv så har jag inte givit extra B-vitamin. Är det väldigt gravt, kan man ju ge en kur men man får ge en mycket stor dos åt gången. Det räcker inte att fnutta med dosen som står på flaskan, minst dubbelt eller mer. Sen se till att hästen går i kuperad hage, den behöver stärka sina muskler kring ben och då främst knä. Stalla inte in den unga hästen, då förvärras hakningarna. Den ska helst gå i torr och kuperad hage, den bör också verkas kort i tån bak för att underlätta. Leriga hagar orsakar att ligamenten runt bakknä utsätts för påfrestningar, och det jobb med musklerna kring knä blir värdelöst.

Japp stämmer som Boj skriver...min pålle blev bra när den hade växt ur den snabbaste tillväxtperioden.
Om pålle hakar backa ett steg så låser det upp.

Har haft patellahäst som fick extra B-vitaminer och extra proteiner som också påverkar hakningarna.

Vid en daglig dos vintertid av 3-4dl foderjäst + extra protein, 1-2 dl soja utöver behovet så försvann hakningar helt. Så fort jag drog ner eller på hösten innan man hunnit upp i full dos igen så kom de tillbaks.

våran första islandshäst (imp.) hade patella på bakknäna, men han växte ut detta så småningom :)

en fråga som slog mig: förekommer patellaupphakningar i framknän?

Tack för alla svar.
Det är inte så ofta han får upphakningar, och när det kommer så slutar det fort, så det borde ju växa bort. Det är när han kommer ut på morgonen efter att ha stått i box under natten som det kommer. Så jag ser ju självklart till att han är ute så länge som möjligt på dagen! Vi har en stor kuperad hage med diken, skog, åker, lite stenigt i skogen så han får lyfta fötter och så. Jag ser inte hagen som dålig för en patellahäst. Äräven ute och promenerar med honom ibland och han springer och busar med sin kompis. Så jag hoppas det kommer växa bort.

Vi hade en shettis med lindrig patellaupphakning.
Den syndes bara vid pälssättning på hösten och pälsfällningen på våren.
Det enda vi så skillnad på var att spruta honom i muskeln med beviplex. Varannan dag, 5 ggr. Såg aldrig någon skillnad på orala preparat, även om vi började tidigt.

Och då är det precis det som ska undvikas, att stå på box. Ordna istället ut honom i en unghästflock, där han får stärka sin kropp och sina ben.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 789
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 419
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist