B-vitamin i vilken form?

gulkiwi

Trådstartare
Ja nu är det ju dags att ge hästarna b-vitamin. Men vad är verkligen bäst?

Har sett att det har kommit pellets nu och det verkar ju smidigt och bra, speciellt för mig som ger det mesta av fodret tort och då är det ju dumt att kladda ner det med b-vit i flytande form.

Men vad är det bästa för hästen? Funderar på att ge den ena en injektion, det fick jag göra förra året för att hon inte släppte all päls. Och nu har hon knappt kommit igång med fällandet medans den andra fäller ganska mkt.

Sv: B-vitamin i vilken form?

Jag använder både och, pellets till dräktiga ston och unghästar och pelllets och flytande till tävlingshästarna och en som har lite patella upphakning.

Min tävlings ponny får b- vitamin i flytande form.
Syrrans ponny får i pulverform, båda fungerar lika bra och med lite rapsolja till så fäller pollarna pälsen fort :rofl:

Hovslagare min säger att det bästa är en spruta (det kör han själv på sina) men vet. säger att de är helt overksamt och framförallt det i ätform så att säga. Provade några år själv med flytande och märkte ingen direkt skillnad på fällningen :(. Skulle verkligen behöva något för de sätter en jättepäls mina gamla ponnyn.

Spruta har jag sett fungera på flera hästar i alla fall, Speciellt när dom bara har lite kvar som vägrar släppa.

B-vitamin är vattenlösligt vilket gör att en spruta inte blir kvar längre i kroppen än det du ger i munnen.

För övrigt så bildar hästen b-vitamin själv. Om den är helt frisk.

B-vitamin är vattenlösligt vilket gör att en spruta inte blir kvar längre i kroppen än det du ger i munnen.
.

Jag är bara nyfiken och undrar lite hur du menar.
Tex vad spelar vattenlösligheten för roll? Hur hade det blivit om det inte var vattenlösligt?
Ursäkta om jag är besvärlig. Det skulle bara vara kul att veta.

Jag svarar på din fråga - ett fettlösligt vitamin lagras i hästens fettvävnad. När man ger ett vattenlösligt vitamin som B-vitamin kissas allt överskott ut.

Jag svarar på din fråga - ett fettlösligt vitamin lagras i hästens fettvävnad. När man ger ett vattenlösligt vitamin som B-vitamin kissas allt överskott ut.

Tack för svaret. Jag inser nu att jag borde begripit det själv. Lite pinsamt men det bjuder jag på.

Jag får erkänna att jag blev lite förvånad över att du frågade, du verkar ha koll på sådant här utifrån de inlägg du skriver! :)
Men som sagt, man får bjuda på sina mindre genomtänkta stunder.... :angel:

utanför tråden
kul att du tycker det.
Mitt problem är att innan jag gick med här på forumet hade jag inte läst ngt på väldigt många år - i ett annat årtusende - verkligen.
Jag har blivit tvungen att repetera en del för att kunna läsa in mig på detta om hästar. Men jag blir fortfarande irriterad på mig själv när jag inte kommer ihåg. Men det är kul att lära sig igen.

Vad menar du?? menar du att om man ger shy-feeder B-vitamin (flytande form) så hjälper det inte ett skvatt utan allt bara kissas ut?? :eek::confused::eek:

Överskottet kissas ut. Dvs det som inte hästen tar upp i kroppen kissas ut. Hade det varit fettlösligt hade överskottet lagrats i fettvävnaden istället som Hippo säger...

B- vit i injekton är bäst. Allt annat är igentligen förkstligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 553
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 397
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka