B-vitamin i vilken form?

Sv: B-vitamin i vilken form?

Vi brukar använda Emins äggule-gula flytande vitamin. Den funkar och är ganska billig. Vi har också haft jäst.

kl**
Jag ger i flytande form. Men kommer nog vänta en vecka till innan jag börjar med de hela!
Men gamlingen har svårt för att fälla pälsen.. så tycker att b-vitaminerna hjälper sådär på honom.. :(

Om jag ger B-vit så är det alltid i sprutform dvs Beviplex som ges intramuskulärt.

Jag har lärt mig (rätta mig gärna om jag har fel) att ska man ge B-Vitamin så ska man se till att Pantotensyra (B5) ingår.

Vi ger våra hästar pulver (bryggerijäst )

Jag med, och har alltid gjort. Hästen ser välryktad ut av sig själv, iallafall efter att leran avlägsnats. Jag ger det året runt men har ökat givan nu vid fällning. Fick en ponnyägare i stallet som ville ha en lika blank häst att prova, med samma resultat. :) Rekomenderas varmt!
U

Jag brukar ge det i flytande form. De får i ca 2 veckor precis innan och när de börjar fälla/sätta, och jag tycker att det hjälper. Om de verkar ha problem (som valacken i år) får de under en längre period, men att ge året om är onödigt.

Mina är lite kräsna och vägrar äta fodret om man ger pulver, det går inte att blanda i nåt heller, då vill de inte ha. De äter inte heller vilken sorts b-vit som helst. Finns 2 sorter som funkar, resten vill de inte ha.

Jag ger jäst eller flytande B-vitamin. Jag vill också att pantotensyran ska ingå.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 553
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 397
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka